Anonym bruker Skrevet 27. juli 2007 #1 Skrevet 27. juli 2007 Er ferdig å studere til desember 2007. Har termin februar 2008. Men for å FÅ støtte fra lånekassen må jeg liksom være student lenger, og ta permisjon. Tenker da på å melde meg opp til et fag på universitetet (historie, engelsk eller lignende). Dette kommer jeg ikke til å fortsette på etter permisjonen, da jeg allerede har en utdannelse. Men hvordan er papirgangen i alt dette? Ferdig å studere til jul. Betale semesteravgift og melde meg opp til et fag i vår og høstsemesteret. Så får jeg baby i februar. Skal jeg da sende inn fødselsattest og søke permisjon fra studiet til universitetet, og så dene den godkjennelsen av permisjonen og fødselsattest til lånekassen? Blir litt mye styr dette, men.... Eller hvordan er dette? Kan noen fortelle meg gangen i dette? Tusen takk :-)
Koala *g07* Skrevet 27. juli 2007 #2 Skrevet 27. juli 2007 Eneste jeg vet er at skal du ha penger fra lånekassa, uten å måtte betale tilbake alt er at du må fortsette som student etter permisjonen!! Selv student nå og får penger nå i min permisjon, skal tilbake etter jul og vil da få disse pengene jeg får under permisjon uten at det blir lån..
Koala *g07* Skrevet 27. juli 2007 #3 Skrevet 27. juli 2007 Og ja for å få snylta litt, er du nødt til å sende inn fødselsattest, samt et skjema som heter G, søknad om fødselsstipend. og selvfølgelig en attest fra skolen om innvilga permisjon..
Murmeline Skrevet 27. juli 2007 #5 Skrevet 27. juli 2007 Slik snylting oppstår som et resultat at man faller mellom to stoler. Ei venninne av meg gjorde det slik, fordi hun ble gravid (for) sent i studiet. Alternativet er engangsstønad, barnetrygd, og leve på mannens inntekt (hvis det er en mann med i bildet da;). Satt på spissen, hvis man er aleneforsørger vel og merke, må man heller få penger av sosialen (er det kanskje nav nå?). Er det noe bedre da? Enten man får permpenger fra arbeidsgiver (de får jo igjen penger fra nav) eller nav, er det jo staten som betaler dette. Er forsåvidt enig at dette ikke er den optimale måten å gjøre det på, men det skrikes også høyt om at førstegangsfødende føder for sent i livet. Hm.....
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2007 #6 Skrevet 27. juli 2007 Må jeg studere igjen? Sikker? Etetr hva jeg har lest andre plasser virker det ikke slik????
Koala *g07* Skrevet 27. juli 2007 #7 Skrevet 27. juli 2007 Hva med å utsette eksamen? Da får du dekka permisjonen.. og du får ikke de pengene som stipend om du ikke går videre på skolen. Så da må du betale tillbake, og kjett å få et så stort lån i tillegg må jeg si.. når det kan enkelt ungås ved å gå ut i permisjon før eksamen evt.
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 27. juli 2007 #8 Skrevet 27. juli 2007 Blir jævla provoserte av at dere skjeller ut HI, og kaller henne en snylter...har dere faktisk lest på Lånekassen sine sider??? "Når du får barn på slutten av utdanningen Du kan ha rett til fødselsstipend i perioden fram til utdanningen er ferdig, og eventuelt for sommerferien. For å ha rett til fødselsstipend for neste semester, må du enten være i utdanning eller ha permisjon fra en utdanning. Du bør derfor søke om opptak for neste semester selv om du har tenkt å ta en pause fra utdanningen for å være hjemme med barnet. Når du har fått opptaket, kan du søke permisjon fra utdanningen." Lånekassen OPPFORDRER til dette!!! Så NEI Koala...en trenger IKKE å fortsette som student etter å ha mottatt fødselsstipend. Til HI: Husk å melde deg opp i mange nok fag til at du får 30 studiepoeng pr semester for å få maks fødselsstipend.
Murmeline Skrevet 27. juli 2007 #9 Skrevet 27. juli 2007 Venninnen min meldte seg opp i noen fag ved en høyskole (fulltidsstudent), møtte opp ved skolestart, betalte semesteravgift og dro aldri mer på skolen. MEN, du bør sjekke om det fremdeles går an, hun gjorde dette for noen år siden. Det er jo blitt krav til å bestå eksamen MENS man er student for å få stipendet som stipend.
Koala *g07* Skrevet 27. juli 2007 #11 Skrevet 27. juli 2007 Er du eller jeg student nå da? Har fått denne beskjed selv av lånekassa! Til HI ring lånekassa du.. så får du rett svar.. De jeg har snakka med, siden jeg er student med permisjon nå..så nemlig dette til meg!
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 27. juli 2007 #12 Skrevet 27. juli 2007 Er jo ingen krav til faglig progresjon mens en har fødselspermisjon...fødselstipendet er jo et fødselsSTIPEND så det er noe en får!:-)
Koala *g07* Skrevet 27. juli 2007 #13 Skrevet 27. juli 2007 Og forresten, hun har termin i februar dermed får du ikke permisjon før januar som teller fra lånekassa når det kommer til pengene.. og som du sier selv der: Du kan ha rett til fødselsstipend i perioden fram til utdanningen er ferdig, og eventuelt for sommerferien Hun er ferdig... altså regelen med fram til utdannelsen er ferdig blir ikke gjeldende her..
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 27. juli 2007 #14 Skrevet 27. juli 2007 Ingenting som hindrer henne å bestemme seg for å være student ett år til...hun er jo faktisk snart ferdig med utdanningen sin, så jeg antar at hun har studert i minst 3 år. Hvorfor skal hun ha mindre rett til fødselsstipend enn meg, som bare hadde vært student i 1 år før jeg fikk fødselsstipend? Har en vært arbeidstaker i 6 av 10 mnd før fødsel og tjent over et halvt G, men sier opp før fødsel så får en fremdeles foreldrepenger. Kaller du HI her en snylter så må du jo også kalle slike folk for snyltere, men det gjør du kanskje ikke?
Koala *g07* Skrevet 27. juli 2007 #15 Skrevet 27. juli 2007 Kaller ikke henne direkte snylter? sier om du vil snylte så må du bla bla bla.. det jeg skrev.. fordi jeg skjønner hennes situasjon.. men jeg svarer reelt for hvordan ting faktisk er.. og JA hun kan melde seg opp, men problemet som da kommer, slik det er nå, er at, tar hun ikke eksamen,vil de pengene hun fikk i fødselsstipend bli lån.. Dette er det jeg har prøvd å formidle hele veien
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 27. juli 2007 #16 Skrevet 27. juli 2007 Men da er problemet at du har fått feil beskjed fra Lånekassen...fødselstipendet er ALLTID et stipend, og har ingenting med lån og faglig progresjon å gjøre!
Koala *g07* Skrevet 27. juli 2007 #17 Skrevet 27. juli 2007 Tror uansett HI bare bør ringe lånekassa å forhøre seg jeg.
Helene <3 Sarah Skrevet 27. juli 2007 #18 Skrevet 27. juli 2007 Det du sier Koala stemmer ikke med den informasjonen jeg og sambo har fått fra Lånekassen..
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2007 #19 Skrevet 27. juli 2007 Ok, blir litt forvirret av disse svarene :-) Får ringe til lånekassen og si jeg er ferdig med studiene neste jul (og ikke nå til jul da...), og så får jeg spørre ang. penger og hva om jeg ikke klarer å begynne å studerer igjen om jeg må betale tilbake-altså ikke FÅR pengene, men at det blir lån alt sammen. Men er det ikke noen her inne som VET reglene, eller har vært borti det samme. La oss bare si at jeg er ferdig NESTE desember da, men så fullfører jeg ikke studiene etter permisjonen. Hva skjer med permpengene fra lånekassen da? Omgjort til lån? Ps. Har snart studert i 7 år. HI
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 27. juli 2007 #20 Skrevet 27. juli 2007 Virker som Koala har fått feil informasjon fra Lånekassen, for jeg VET at fødselsstipendet er STIPEND og kan IKKE bli omgjort til lån med mindre en finner på å lage en falsk fødselsattest til et barn som aldri har blitt født eller noe annet kriminelt. Så en trenger ikke fullføre noen studier etter permisjonen hvis en ikke vil det. Men har du allerede mottatt støtte fra Lånekassen i 7 år, så bør du passe på at du ikke bruker opp støtten din. http://www.lanekassen.no/templates/Page____5548.aspx
Gjest ->>- Skrevet 27. juli 2007 #22 Skrevet 27. juli 2007 Bare for å slenge seg på hylekoret, i og med at lånekassen har en ukes telefonbesvarelsestid eller deromkring: Det koala sier er feil. Det Riga og andre sier er riktig. Du kan dessuten lese dette et eller annet sted på lanekassen.no, men jeg gidder ikke lete frem linken - ser ut som Riga har den. Du må melde deg opp. Du får pengene. Du må ikke studere mer senere. Det er ikke snylting.
Koala *g07* Skrevet 27. juli 2007 #23 Skrevet 27. juli 2007 Hmm jaja, faktisk ikke første gang jeg har fått feil info fra lånekassa.. Men da tar jeg av meg hatten for det! Jeg har bare fått denne informasjonen, i skranken på lånekassen. Men da skal jeg jammen ta meg en tur bort til uken å få riktig info.. for dårlig å gi ut feil info. Håper uansett ting ordner seg for deg HI.. penger må man ha, om man må snylte litt.. Ps. håper du skjønner at jeg ikke mener noe negativt i forhold til å si snylter.. kom dårlig frem isted. men er enig at støtteordningene er dårlige når man ramler mellom to stoler i dette systemet her. Da har man rett å snylte litt.. Men du må som jeg nevnte tidligere få tak på et G skjema om søknad på fødselsstipend, noe jeg tror kan lastes ned fra nettet. Sende da med fødselsattest, innvilga permisjon fra studiet, og evt samboers / manns lønnsslipp.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2007 #24 Skrevet 28. juli 2007 Har studert i 7 år snart, så føler jeg har opparbeidd meg en viss rettighet i det å få permpenger da.... Føler meg faktisk ikke som en snylter. Tror ikke jeg er det heller.... La oss bare si det sånn at jeg har planer om å ta et fag til-DERFOR melder jeg meg opp! HI
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 28. juli 2007 #25 Skrevet 28. juli 2007 Dette er absolutt ikke snylting! Men husk å melde deg opp i nok fag da! Og skal du kontakte Lånekassen så kan det være gunstig å sende dem mail, for da får du et skriftlig svar uten å måtte vente 1 time i telefonenen. Synes du det er best å ringe, så ring med engang de åpner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå