Bdancer Skrevet 27. juli 2007 #1 Skrevet 27. juli 2007 Hvorfor virker det som om alle er til kontroll "hele tida". I boken jeg fikk hos legen stod det at man har krav på 8 kontroller: den første i uke 8-12 (hos lege), den andre er ordinær ultralyd i uke 17-19, den tredje i uke 24 (herretter bestemmer du selv om du vil til lege eller jordmor)...og resten av kontrollene er fordelt utover hver måned - annenhver uke - hver uke. Synes det er så mange som drar til legen med en gang, mens hos min lege fikk jeg ikke time før jeg var i uke 10. Legen sa da på den første kontrollen at det neste som skjedde da var UL - ikke noe før det! Har lest at det er så mange her som er hos jordmødre og får høre hjertelyd og er på ultralyder og diverse i 1 og begynnelsen av 2 trimester... Stemmer dette? er det bare jeg som ikke får tilbud som andre får? venninna mi sin lege avtalte 2 svangerskapskontroll allerede i uke 12 og lovet at hun skulle få høre hjertelyden - noe de ikke klare: derfor sendte legen henne til ultralyd bare for at hun skulle få se babyen (i tillegg til ordinær UL senere). Føler meg litt dårlig oppfulgt her...
M*A*S*H* Skrevet 27. juli 2007 #2 Skrevet 27. juli 2007 Du er ikke det, slapp helt av. Det er ikke vanlig med så hyppige kontroller i starten. Grunnen til at mange går oftere - ul - jordmor etc er gjerne at de har mistet før, har en eller annen risiko i forbindelse med svangerskapet, ellers så går de privat og betaler ekstra fordi de vil. Min første vanlige legetime var i uke 12. Men jeg følges ekstra opp av sykehuset. Skal ikke til min fastlege før til høsten igjen.
Suss@ med 3 gutter Skrevet 27. juli 2007 #3 Skrevet 27. juli 2007 jeg å hadde første time hos lege i uke 11, hadde en hos jordmor etter det i uke 16 så er det ul.. går en gang i mnd men når jeg regnet det ut så ble det ikke mere en 9 ganger tot. jeg går en geng i mnd pga blodtrykket mitt da:) men jeg føler att jeg går hele tiden,,hehe:) men tror det skal vær erundt 8-10 timer totalt:) men to ganger før uke 12 syntes jeg hørtes mye ut om det ikek var noe spess da? jeg fikk beskjed om att det ikke var vits før mellom uke 10-12 med første kontroll:) jordmor måtte jeg bestille til selv så det ble det så tett som det ble:) jeg var til spess de første 12 ukene pga jeg har mistet 4 ganger tidligere..så det var ikke noe rutine:)
lullen snart 4trollunger :) Skrevet 27. juli 2007 #4 Skrevet 27. juli 2007 heisann! skjønner godt at du er litt frusrtert. jeg er 13 uker på vei og har allerede vært 3 ganger hos legen og 1 gang hos jm (skal snart igjen) og 2 ganger på UL. grunnen til at jeg har vært hos legen og på ul så mange ganger er fordi at jeg hadde en exu i februar og trenger ekstra oppfølging + at jeg har gått med konstant urinveisinfeksjon i 13 uker som de ikke får stoppet. JM kontaktet jeg selv og avtalte møte fordi jeg er "ny innflyttet" (1 år siden) i komunen. JM sa at jeg kunne få så mange kontroller jeg ville ha. det var bare å ringe å bestille time. så det gjorde jeg og skal nå tilbake i aug. ser ikke st det skal være noe i veien for at du kan gjøre det samme. klem
Athravil Skrevet 27. juli 2007 #5 Skrevet 27. juli 2007 Det er litt opp til en selv, på en måte. Jordmor må en f.eks ta kontakt med selv for å få time. Jeg ringte til legen i uke 7, fikk time i uke 8 (men de spurte ikke hvor langt jeg var på vei). Hos legen fikk jeg lite info, men tok litt blodprøver og avtalte å komme tilbake i uke 12 for hovedblodprøver. Ringte til jordmor og fikk en hyggelig og informativ samtale med henne og avtalte å komme til samtale i uke 13 for da var hovedblodprøvene tatt og analysen på jern, etc kommet tilbake. Hos jordmor fikk vi mye god info om svangerskap og ting rundt oss som kunne påvirkes, hun fant også hjertelyd. Etter det har jeg kun vært til legen når jeg ikke har følt meg bra og eneste svangerskapskontroll var UL i uke 18. Skal tilbake til svangerskapskontroll hos jormor i begynnelsen av august i tråd med anbefalt plan, liker henne bedre enn legen, men kommer til å be om legetime rett etterpå pga sykemelding, vil bare ha jordmorssynspunkter først, siden han til tider er litt gammeldags når det gjelder svangerskap.
ohayoo Skrevet 27. juli 2007 #6 Skrevet 27. juli 2007 jeg i min naivitet trodde man skulle gå til legen når man fant ut at man var gravid for å få det bekreftet, men sånn var det ikke tydeligvis... Fint å høre det en eller annen lenger opp her sa med første kontroll uke 8-12, ultralyd uke 18 og andre kontroll uke 24. Vet jo ingenting som førstegangsfødende og har tenkt akkurat det samme som deg som startet tråden, men dette var greit å høre syntes jeg, da er vel alt som det skal være da Skal på ultralyd om ca 2 uker.
Bdancer Skrevet 28. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 28. juli 2007 Ok da er det bare de som har noe spesielt eller er veldig ivrige som er på så mange kontroller da:) Kan godt legge ut den oversikten som stod i boka mi over når i hvilke uker man "skal" gå til kontroll på 1 trimester, greit å ha oversikt for førstegangs ja....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå