Gå til innhold

Jeg lurer på hvordan vi overlevde jeg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange av våres foreldre og besteforeldre viste ikke alt vi vet i dag. Om hva vi burde og ikke burde spise, drikke og gjøre...

Mange drakk vin og øl, mange røkte, malte barnerommet, løftet tungt, spiste det de ville, da både salami, spekemat, blodige biffer osv.

Så hvordan overlevde vi? og hvorfor er vi friske?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnedødeligheten var betydelig høyere før, med andre ord var det slettes ikke alle som overlevde. Og skader av mors røyking og alkoholforbruk burde være kjent for alle nå. Tåpelig innlegg.

Skrevet

Husk at barnedødelighet var ganske så høy før i tiden da du smartass! Og at den har gått ned betraktelig etter de forsket mer på ulike ting som vi skal holde oss unna!

Skrevet

Jeg er enig med hovedinnlegger... det er slettes ikke alle som overlever idag, heller... selv om vi vet alt vi vet idag...

Skrevet

Jeg tror ikke HI mente vi skulle gjøre som våres foreldre og besteforeldre osv... men å bruke litt sunn fornuft..

Jeg røkte jeg drakk osv før jeg ble gravid, det har jeg selvsagt sluttet med nå. Fordi vi vet at det øker risikoen for sa/ma, fødselskader osv. Jeg spiser det jeg har lyst på, men er jo selvagt forsiktig med visse ting.

Skrevet

Jeg er faktisk også til dels enig med HI. Det er mange ting som bare ikke går an i dag, som var helt selvsagt før!

Hva med denne spesialsanden man må ha under husker og lekeapparat?

Men jeg er glad vi har fått slutt på at røyking under graviditet og blandt små barn er vanlig. Jeg vokste opp med en mor og en far som virkelig ni-røykte, og det var mye såre halser og kvalme når vi var på bilturer for eksempel!

Og så var det jo heller ikke slik at man skulle sikre barn i baksetet på bilene, neida vi satt helt fritt. Sto vel for det meste mellom setene til mamma og pappa og hoiet (mens de røykte). Rart det ikke skjedde flere ulykker egentlig. Men så har jo også trafikkmønsteret endret seg betraktelig siden jeg var liten.

MEN jeg syns noen av de nye "reglene" er ganske strenge. Og så blir man så usikre når det hele tiden er noe nytt som er farlig!

I mitt forrige svangerskap spiste jeg for eksempel masse salami! Har jeg ødelagt ungen min? Det er jo slike tanker man får..

Skrevet

Sier meg delvis enig med HI.

Når vi var små så hang vi oppe i tretopper, vi ramla og slo oss, og var utsatt for mye bakterier og alt mulig. Vi er jo friske den dag i dag!!

Tror det er viktig for oss vordende foreldre og ikke være så redde og overbeskyttende. Tror nok kanskje ikke jegblir det beste eksempelet selv,men ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...