Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste tråden lengre nede angående deling av utgifter. Vi har felles økonomi, alle pengene går inn på en konto som vi har hvert vårt kort til.

Jeg lurer på hva som er argumentet for å ha separat økonomi når en har barn?

Ikke noe kranglegreier, men det virker forferdelig tungvint og ofte urettferdig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke felles økonomi fordi jeg jobber og han studerer. Gidder ikke være med å betale alle cd'ne og konsertene hans da. Og jeg bruker penger på masse annet som han sikkert ikke vil betale på. Når han begynner å jobbe kommer vi vel til å sette en fast sum med penger over på en regningskonto eller noe, også har vi litt "lommepenger" vi kan bruke på hva vi vil..

Skrevet

Fordi det kan oppleves som mer selvstendig om man har sine egne penger.

Fordi man prioriterer forskjellig og kanskje ikke vil betale for den andres hobbyer.

Skrevet

Vi har hver våre kontoer, men "felles økonomi" om du skjønner. Han tjener litt mer enn meg, så han betaler ofte mer regninger, mens jeg handler stort sett alt av mat. Det er ikke noe vi regner på, altså.

Skrevet

vi også skal liksom ha "felles" økonomi,men hvorfor er det alltid jeg som betaler ALT??? Nytter ikke å prate til han heller,han bare prater det bort eller blir sur. Synes jo det er urettferdig da...:( Er ikke akkurat morsomt å være blakk i slutten av mnd mens han sitter å sparer og sparer på sine egne penger.. Noen som har tips på hvordan jeg skal nå igjennom?

Skrevet

nei,vi har ikke felles konto,men "felles" økonomi om du skjønner? Men kanskje det er tingen da,men det går han nok IKKE med på. Kan ikke ha tilgang til hans penger tydeligvis...

Skrevet

Hva med en felles regningskonto/daglige utgifter-konto der dere setter inn et fast beløp hver måned?

Skrevet

Vi er gift men har fortsatt hver vår konto. Vi har et fast trekk fra vår lønnskonto til en annen konto hvor alle avdrag på lån og forsikringer trekkes fra. Ellers handler vi og betaler vi regninger "hipp som happ". Synes det er en veldig grei ordning for oss. Vi er begge innstilt på å diskutere med hverandre før vi tar store invisteringer. På denne måten har vi "egne penger" å disponere, men fortsatt felles økonomi. Har fungert veldig bra for oss til nå.

Synes det er litt trist å se at andre ikke får det helt til å fungere uten helt klare regler. Et vennepar av familien er veldig redd for å dele. Der fikk hun baksmell på skatten og han fikk flere tusen i restskatt. Ja da fikk hun bare klare seg uten penger , mens han kosa seg skikkelig med ekstra penger mellom fingrene. Forstår ikke hvordan kjærester kan være så lite omtenksom ovenfor hverandre.

Men penger er jo vanskelig det

Skrevet

har prøvd å foreslå at vi kan ha en felles regnings konto,men det virker ikke som han vil i og med at han bare blir sur og prater det bort. Han vil ikke at jeg skal få noen ekstra kroner til ting nei... Men er det noe som virkelig dreper ett samboerskap så er det penger. Orker ikke mer snart. Er ikke noe morsomt å måtte snu på krona hver mnd,mens han drar på by`n og koser seg og bruker pengene sine der istedet. Merkelig at noen er sånn,bare synd jeg fant det ut så sent...:( Kan ikke skjønne hvorfor han er sånn. Jeg har til og med betalt regninger for han,og han har fått penger hvis han har spurt. Men nå er det slutt på det når det ikke går begge veier,desverre...

Skrevet

Kanskje du kan få hjelp på familievernkontoret til å lage en forpliktende avtale? Eller direkte hos advokat.

Skrevet

skal prøve å prate med han en gang til i kveld,så får vi se om han hører etter og gjør noe med det. Ellers så må jeg prøve noe annet ja:) Takk for svar og hjelp her inne da:)

Skrevet

Kjære anonym...dette må du bare ikke finne deg i. Kjenner jeg blir kraftig provosert på dine vegne. Høres ut som din samboer på LANGT NÆR IKKE har blitt voksen og innsett saker og ting. Jeg hadde aldri funnet meg i det. Sett et ultimatium, eller få hjelp av familievernkontoret e.l....er det ikke på tide at samboeren din skjønner at han har blitt voksen og at inntekt ikke bare går til lek og moro???

Lykke til...IKKE gi deg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...