Miss Misantrop Skrevet 27. juli 2007 #1 Skrevet 27. juli 2007 Regner med at de fleste her inne enten prøver å lage barn, har barn i magen eller har litt større barn i den forbindelse har jeg noen spørsmål ang. livssyn. De to hovedspørsmålene er: Hvilket Kjønn er barnet og hvilket livsssyn velger dere for barnet? I tillegg til dette hadde det vært interessant å vite: a Skal barnet døpes? b Skal barnet omskjæres, i tilfelle når og hvor? c Skal barnet i en barnehage eller skole som representerer deres livssyn? d Har far og mor samme livssyn? e Har dere brukt noen form for prevensjon før dette barnet ble påtenkt I tilfelle hvordan stiller deres livssyn seg til dette? f Vil det være krav som har med livssynet å gjøre til barnets påkledning og hårlengde?
Miss Misantrop Skrevet 27. juli 2007 Forfatter #2 Skrevet 27. juli 2007 Er fortsatt på bli gravid så kan dessverre ikke skrive inn noe kjønn. Livssyn valgt for barnet. Katolisisme. a Barnet skal døpes. b Nei, vi bor i USA min mann mener en sønn bør omskjeres, men ingen får unødvendig operere i min sønn, uansett hvor lite inngrepet er. Dessuten er jeg redd det kan være en hemmer på et godt sexliv,,, dette er min mann uenig i .. men her har jeg lagt ned veto. c Håper å finne en Steiner skole eller Steiner barnehage i nærheten av der vi bor. Har lite å gjøre med katolisisme, men det er et flott pedagogisk opplegg og mitt barn vil være 3. generasjons steinerbarn. d Jeg er katolikk og min mann er baptist. Min mann er ikke veldig aktiv. Tror i så tilfelle det ville blitt veldig vanskelig. Han har også sakt han vil konvertere hvis det er viktig for meg. Og det er det men jeg vil ikke noen skal konvertere for meg, men fordi de mener det er rett i sitt hjerte. e Katolikker får ikke bruke prevensjon untatt sikre perioder ol. Men jeg har gjort det alikevel. Brukt p-sprøyte. Dette er synd, og nå får jeg betale for dette ved at jeg er i pp 16 f Ingen krav til bekledning som jeg kan komme på.
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2007 #3 Skrevet 27. juli 2007 Jeg er ikke gravid enda så vet ikke kjønn. a - nei, men barnet vil få en navnfest. b - nei c - nei d - barnet vil ikke få en far, og jeg er ateist. e - jeg har ikke brukt prevensjon, for jeg har ikke samleie med menn. f - nei ((Edith))
Gjest ->>- Skrevet 27. juli 2007 #4 Skrevet 27. juli 2007 Gutt(er). Ateistisk/agnostisk/humanistisk (ja, de lar seg kombinere). a) Nei, ikke så lenge vi bestemmer. Nei, ikke så lenge vi bestemmer. c) Nei, den skolen finnes ikke. Men de skal fortrinnsvis holdes borte fra religiøse skoler som Steiner/kristenskoler etc. d) Mor og mor har stort sett samme livssyn, men den ene slekten er stort sett jødisk, mens den andre er kristen-slæsj-hedensk. e) Nei, men livssynet vårt har ikke det minste i mot prevensjon. f) Nei.
kaur *har født!* Skrevet 27. juli 2007 #5 Skrevet 27. juli 2007 Har snart 4 barn. Det vil bestå av 1 gutt og 3 jenter. De to yngste med ny mann. Vi lever etter sikhismen hjemme. Min eldste datterer er ateist, og min sønn er kristen. Vi føler ikke at dette har vært noe problem, eller at de forskjellige livssyn kræsjer med hverandre. Min sønn ønsker å bli konfirmert neste år. Min eldste datter ville ikke bli konfirmert. a)nei b)nei c)nei. - eldste datter går på videregående Steinerskole etter eget valg. d)ja e)ja. Det er ikke noe problem i forhold til vårt livssyn f)ja. Det er ikke lov å klippe hår. Våre to yngste vil dermed ikke få klippet håret, før de ev. selv utrykker ett ønske om dette. Far klipper sitt hår, mor gjør ikke det. (annet enn under armene og legger...som egentlig heller ikke er lov. Gud har skapt håret på hodet og kroppen av en grunn. Hvem er vi til å rette på dette?) Vi mener det ikke er opp til oss å velge at barnet skal klippe håret. Vi bruker også en armring av stål på høyre nånd som hele tiden skal minne oss på vårt livssyn og Guds eksistens. Vi skulle også helst ha brukt turban (det skal ikke være noen tvil at vi er sikher for omverdenen), spesielle underbukser (for kyskhet - ligner på vanlige boxers)og til en hver tid ha en dolk (for å forsvare de svake og undertrykte - uansett religion, kjønn, rase legning osv) og kam (for renslighet - håret skal gres flere ganger om dagen). Av forskjellige grunner følger vi ikke alle reglene. Mannen min sluttet å bruke turban og klipte hår og skjegg under opptøyer i 1988 på skolen (han var 18 år) for å unngå å bli drept av Hinduer.
mammamammamammamor Skrevet 27. juli 2007 #6 Skrevet 27. juli 2007 Hvilket Kjønn er barnet og hvilket livsssyn velger dere for barnet? vi velger ikke livsyn for barna, har to jenter + snart en gutt men vi kommer til å oppfordre dem til å følge Jesus og be for at di gjør det. I tillegg til dette hadde det vært interessant å vite: a Skal barnet døpes? vi trur at dåpen må / bør være ei bevist handlig, som bør gjøres av tro, ikke tvang, kan et spedbarn velge dette selv? og kan et spedbarn gjøre et så stort valg selv b Skal barnet omskjæres, i tilfelle når og hvor? vi tror at omskjæring ikke er nødvendig ( i følge det nye testamentet ) c Skal barnet i en barnehage eller skole som representerer deres livssyn? den eldste skal nå begynne i en kristen barnehage nå ja og eg håper at det blir en kristen skole i nærheten når di skal begynne på skole d Har far og mor samme livssyn? ja absolutt e Har dere brukt noen form for prevensjon før dette barnet ble påtenkt I tilfelle hvordan stiller deres livssyn seg til dette? ja vi har brukt prevensjon, også etter i ble kristne, det strider ikke imot vår menighet, men eg vet ikke helt om det er rett fordet. eg trur Gud gir oss nett di ungene vi skal ha (Sier ikke at eg ikke kommer til å bruke prevensjon igjenn; men eg vet liksom ikke helt om mitt syn angående det ) eg føler egentlig at det er et stort press fra folk rundt meg om at eg må jo bruke prevensjon og er helt teit viss ikke. kansje eg synes eg skal streike litt mot det og få 10-20 unger men for all del viss mine barn, eller andres barn og forsåvidt har samleie i ung alder så ser eg helst at di bruker prevensjon f Vil det være krav som har med livssynet å gjøre til barnets påkledning og hårlengde? ikke hårlengde, men eg vill oppfordre ( ikke kreve) mine barn til å gå anstendig kledd, di kan gjerne bruke sminke og ha trendy frisyrer ( innen rimelighetens grenser) men eg trur verken ateister eller kristne eller noen i hele verden ønsker at barna demmes skal klæ seg som om di var fritt villt ( nå snakker eg vell mest om jentebarn) eg vill jo helst at ungene skal klæ seg og sminke seg pent og ikke løsaktig
Miss Misantrop Skrevet 28. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 28. juli 2007 Veldig lærerike svar. Tusen takk.
ana baroma Skrevet 31. juli 2007 #8 Skrevet 31. juli 2007 Hvilket Kjønn er barnet og hvilket livsssyn velger dere for barnet? Det blir vel ei jente sies det:) Og vi velger å oppdra henne i kristen tro, men ikke den ekstreme veien:) a Skal barnet døpes? Ja b Skal barnet omskjæres, i tilfelle når og hvor? nei c Skal barnet i en barnehage eller skole som representerer deres livssyn? nei, vi vil selv ha kontroll med hvilke verdier vi skal overføre på barna når det gjelder tro, og de fleste skoler/barnehager som er kristne har et mindre liberalt syn enn oss. d Har far og mor samme livssyn? Ja, men jeg er nok mer liberal i mange spørsmål enn mannen min. e Har dere brukt noen form for prevensjon før dette barnet ble påtenkt I tilfelle hvordan stiller deres livssyn seg til dette? Ja, og jeg har ikke hørt at statskirken sier noe om at vi ikke burde gjøre det... Jeg kan heller ikke se at vi blir straffet for det på noen måte. f Vil det være krav som har med livssynet å gjøre til barnets påkledning og hårlengde? Nei, men så lenge barnet er lite bestemmer jo vi, også får barnet bestemme selv etterhvert både når det kommer til tro og klær;)
Lumsk Skrevet 2. august 2007 #9 Skrevet 2. august 2007 Hvilket Kjønn er barnet og hvilket livsssyn velger dere for barnet? Barnet blir som meg oppdratt som katolikk I tillegg til dette hadde det vært interessant å vite: a Skal barnet døpes? Ja, ble døpt i adventstiden i fjor. b Skal barnet omskjæres, i tilfelle når og hvor? Nei, i kristendommen er den jødiske rituelle omskjærelsen erstattet med dåpen som introduksjonsseremoni. c Skal barnet i en barnehage eller skole som representerer deres livssyn? Nei, det finnes desverre ingen katolske barnehager i Trondheim. d Har far og mor samme livssyn? Nei, min mann er ateist. e Har dere brukt noen form for prevensjon før dette barnet ble påtenkt I tilfelle hvordan stiller deres livssyn seg til dette? Nei, kun sikre perioder som er tillatt som "familieregulerende" tiltak. f Vil det være krav som har med livssynet å gjøre til barnets påkledning og hårlengde? Nei, bare det er innen anstendighetens grenser.
Solskinnsjenta Skrevet 13. august 2007 #10 Skrevet 13. august 2007 Vi fikk tvillinger, en gutt og en jente, og vi kommer til å oppdra dem i den kristne, lutherske tro og tradisjon. a Skal barnet døpes? Ja, vi har planlagt dåp i oktober. b Skal barnet omskjæres, i tilfelle når og hvor? Nei, omskjæring er ikke noe krav og heller ikke noe ønske fra vår side. c Skal barnet i en barnehage eller skole som representerer deres livssyn? Det har vi ikke bestemt. Vil prøve å få plass i kristen barnehage. d Har far og mor samme livssyn? Ja e Har dere brukt noen form for prevensjon før dette barnet ble påtenkt I tilfelle hvordan stiller deres livssyn seg til dette? Har brukt prevensjon. Statskirken har ingen regler i forhold til dette. f Vil det være krav som har med livssynet å gjøre til barnets påkledning og hårlengde? Nei.
Bellinda Skrevet 13. august 2007 #11 Skrevet 13. august 2007 Vi har to jenter, og en gutt. Vi som foreldre er muslimer, og barna lever også som muslimer. De er imidlertid ikke i puberteten, og har derfor ikke begynt å gjøre egne valg om å være eller ikke være muslimer. De regnes ikke som voksne før de er i puberteten, og fram til da, er det ingen krav, ingen skyld, ingen synder, før de er gamle nok til å forstå. a) Nei, vi er muslimer, og praktiserer ikke barnedåp. Ikke voksendåp heller, for den delen hehe. Ja, guttene. Vi er enige om at dette er anbefalt, og til det beste. Min sønn (fra mitt første ekteskap) ble omskåret for sent, han var litt over to år gammel, og det var vanskelig. Om vi får en sønn, er vi enige om å gjøre det så tidlig som mulig. c) Ingen av barna har gått på skole eller barnehage relatert til vårt livssyn, fordi det finnes ikke her vi bor. d) Ja, vi har det. Vi er begge muslimer. Desverre sliter vi litt med at min exmann ikke er praktiserende. e) Ja, har brukt prevensjon, og det er lov i følge konsensus av de lærde. Man kan fritt bruke prevensjon, så lenge det er for å spre barna i alder, men det anbefales ikke å bruke preventiver som er ødeleggende for helsen. Sterilisering er forbudt. f) Ikke før de kommer i puberteten, men allerede nå er de "forberedt" på det som kommer. Min sønn får ikke gå med korte shorts, og han får ikke gå med bar overkropp. Jeg oppmuntrer han også til å dekke hodet så ofte som mulig. Jentene går ikke med korte skjørt, da har de tights under, og de bader med tights og t-skjorte eller lignende. Håret har ikke noe å si, egentlig, og vi stresser ikke med langt hår eller kort for gutten eller hva det måtte være. Han er imidlertid veldig klar på at han vil ha skjegg når det begynner å gro, og at det er det beste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå