Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var på bursdag i kveld, og hadde jo med oss junior på nesten 1 år. Da vi kom dit fortalte en slektning av han som hadde bursdag at sønnen vår, som jo var med, har vannkopper han. Hadde fått det dagen før, og er jo da veldig smittebærer. Fikk mest lyst til å snu og dra hjem når jeg hørte det, men fikk meg ikke helt til det heller da. At det går ann!?! Man drar da vel ikke på bursdag med fullt av folk, og små barn også, med en som har vannkopper??? Mener ikke å tenke negativt, men skulle vi få det, verken junior eller jeg har hatt det, så bryter det ut om mellom 10-20 dager. Og om ca 3 uker skal vi til syden. Det hadde liksom vært typisk om vi da hadde fått vannkoppene til da. Voksne folk ( de er vel mellom 45 og 50) burde skjønne bedre. Men så presterte de og si at "vi sa jo ifra når vi kom da...." Og hva har vel det å si? Hva skulle værtskapet si da? Da må dere dra hjem....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener og ha hørt at når vannkoppene først har brutt ut er de ikke smittsomme, kun i inkubasjonstiden, altså i tiden fra man er smittet til det bryter ut det er smittsomt.

Men når det er sagt er jeg enig i at man ikke tar med seg syke barn på bursdagsfest...! I tillegg: Foreldrene selv kan også være smittebærere selv om ikke sykdommen bryter ut hos dem. Man kan jo bære et virus selv om man ikke blir syk av det...

Skrevet

På lommelegen står det: Man er smittsom fra 2-3 dager før utslettet bryter ut og inntil alle blærene har sprukket og fått skorpe.

Mora til gutten presterte jo å måtte ta i og "hilse" på junior også da... Det var når vi skulle dra, så når vi kom til bilen så tok jeg frem en våtserviett og tørket av. Mener ikke å være hysterisk men...

Skrevet

vannkopper er smittsomt helt til den siste blemmen er tørket ut. Dvs da at man faktisk kan være smittsom i ei uke og mer... Tullete å komme i bursdag når man nettopp har fått det. Men samtidig så er det jo greit at de får det når de er så små... Da vil antakelig utbruddet være mye mindre og barna være mindre plaget:) Om gutten din får det så trenger han ikke å få mer enn noen få utslett. Og ikke sikkert han vil plages i det hele tatt. Sønnen min var 6 år og skikkelig plaget... Ikke morsomt:( Men likevel,ville ikke tatt meg sønnen min i bursdag da liksom...

Skrevet

Neida det kan jo gå helt fint. Men så er det det med at vi skal reise bort som gjør det litt ekstra dumt. Og har jo ikke hatt det selv heller. Får tro det går helt fint, er jo ikke sikkert noe skjer. Men allikevel: Man drar ikke på selskap med mye folk når man nettopp har fått det jo!!!

Skrevet

Blir ikke babyene vaksinert mot vannkopper idag da??

Skrevet

I Norge blir ikke babyer vaksinert mot vannkopper, med mindre det er spesiell grunn til at babyen trenger vaksinen. Det sies at barnet har bedre av å ha vannkopper i barneårene, enn å få vaksinen...Men som voksen er det ILLE å få vannkopper...

Men man kan be om resept fra fastlegen og betale vaksinen selv...

Jeg har heller ikke hatt vannkopper og har heller ikke lyst til å få det i voksen alder, så jeg har akkurat fått resept på vaksinen til meg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...