fru.britta Skrevet 26. juli 2007 #1 Skrevet 26. juli 2007 hallo..er det noen som har gode råd mot å få bort vond lukt fra vaskemaskinen???min stinker surt...vemmelig..føler jeg må vaske klærne minst to ganger..men det blir jo reint,bare at de lukter som de har liggi der i flere dager..har prøvd å kjøre gjennom uten klær i å lufta godt ut av an,men syns ikke det hjalp serlig..noen som har erfaring å dele her?
vivilvi Skrevet 26. juli 2007 #2 Skrevet 26. juli 2007 Min mor hadde samme problem og fikk rørlegger til å se på problemet flere ganger- uten hell. Det som til slutt hjalp henne var å bytte fra OMO til Blenda Ellers kan du prøve å vaske med litt mindre klær og kjøre gjennom en gang uten noe annet enn vaskepulver. Husk å rense eventuelle filter!
MissUlv ~ ♥ 2 vakre barn ♥ ~ Skrevet 26. juli 2007 #3 Skrevet 26. juli 2007 i bruksanvisningen til min maskin står det at dersom det oppstår sur lukt inni maskinen, skal jeg kjøre den på 60 eller 90 grader uten klær inni.
Gjest Skrevet 26. juli 2007 #4 Skrevet 26. juli 2007 jeg fikk dette prob da jeg brukte sånn billig vaskem prod. fikk også beskjed om å kjøre den på 90 graden en gang i blandt,det dreper bakteriene.
Impulsiw Skrevet 26. juli 2007 #5 Skrevet 26. juli 2007 Du kan hive litt klorin inni der før en tom vask på 90 grader. Det har jeg gjort og det gikk greit
{{Pernille}} Skrevet 26. juli 2007 #6 Skrevet 26. juli 2007 Prøv ein kopp med eddik i maskina før du køyrer tomt programm på høg varme. Har ikkje prøvt det sjølv, men plukka opp rådet av vaskedamene på dette ekstreme reinhaldsprogrammet på TV.
ano`num *17.03.10* Skrevet 26. juli 2007 #7 Skrevet 26. juli 2007 Er det ikke en smule brannfarlig å kjøre maskinen uten klær? Min regulerer hvertfall vannmengde etter mengden klær osv.... Hadde ikke tort jeg! (Men nå er pappa`en min brannmann, så jeg har fått høre om mange vaskemaskin/tørketrommelbranner opp gjennom årene da.....) Vi opplevde det også. Fikk en slags kloakklukt i maskinen. Trodde jeg skulle spy. Var rett etter at vi flyttet inn i nybygd hus og jeg kunne se for meg alle feilene som lå bak. Men det ordnet seg faktisk bare med å bytte vaskemiddel!! Vi har kun en type vi bruker, og siden det har vi vært kvitt problemet. (Jeg bruker maskinen mye, både på 40,60 og 90 grader)
Impulsiw Skrevet 26. juli 2007 #8 Skrevet 26. juli 2007 Maskina har en termostat, det er derfor maskina kan regulere seg etter hvor mye klær det er i den.
Janita m. 2 mirakler Skrevet 27. juli 2007 #9 Skrevet 27. juli 2007 Dette problemet oppstår gjerne hvis man ikke kjører maskinen ofte nok på 60 grader eller mere. Brukte før i tiden å vaske kulørt vask på 40 grader, men sluttet med dette og økte til 60 da det faktisk ble sur-lukt i klærne. Vasker nå kun HELT spesielle ting på 40 grader eller mindre, og har ikke vært plaget med problemet etter "omlegging av vaskevaner". ;-)
Hufserufsa_fødeklar Skrevet 27. juli 2007 #10 Skrevet 27. juli 2007 Du SKAL med jevne mellomrom kjøre maskinen uten klær på ca. 90 grader. Vask også nedi gummien foran åpningen på maskinen, der legger det seg mye rart.
Gjest Skrevet 27. juli 2007 #11 Skrevet 27. juli 2007 Termostaten har ingen ting med vannregulering å gjøre... Termostaten styrer temperaturen du programmerer maskina til å bruke. Hvis du har en maskin som lukter ille, så først og fremst TØM LOFILTERET! Og deretter sjekker du i fronten på den,under belgen som tetter døra etter skitt og lort. Tørk av det. Vask såpekammeret, det er lett å ta ut. Deretter setter du maskina på feks 60 grader, heller i en kopp med eddik i såpekammeret. Sett maskina på. Hvis maskina di regulerer seg etter mengden klær, så vil den ikke tappe vann heller hvis maskina er tom....(tipper det er mange som tror det er sånn at maskina regulerer mengde vann selv..Det skjer nemlig via programmene og antall kilo vask en stiller inn selv.) Kjør maskina tom på feks et hurtigvask program, evt bare en skylling hvis du ikke har tid til noe annet. Eddik dreper bakterier, og er skånsom mot maskinen. Eddik kan du feks bruke som tøyskyllemiddel på hvite klær. Kan garantere deg hvite klær! Og myke!
Fabelaktiv Skrevet 27. juli 2007 #12 Skrevet 27. juli 2007 Kult.. jeg vil ha hvite klær.. men sitter det ikke igjne noe eddiklukt? Sikkert teit spmål, men nå har jeg aldri helt eddik i vaskemaskina så...
Gjest Skrevet 27. juli 2007 #13 Skrevet 27. juli 2007 Kommer an på hvor mye en bruker hehe. Jeg pleier å bruke en liten topp med eddik bare.Synes ikke det lukter annet enn rent jeg.
Fabelaktiv Skrevet 27. juli 2007 #14 Skrevet 27. juli 2007 Men du blander det ikke med annet skyllemiddel/tøymykner?+
skytta76 Skrevet 27. juli 2007 #15 Skrevet 27. juli 2007 Et lite tips, vet at det hjelper. Legg inni en oppvasktablett og kjør maskina på 90 grader. Legg et håndkle eller noe inn i maskina hvis du ikke vil kjøre den uten klær. Eddik hjelper også.
*guttemamma* Skrevet 27. juli 2007 #16 Skrevet 27. juli 2007 Så på ekstrem renngjøring her om dagen. En kopp med eddik i selve trommeln, og sett på maskinen (uten klær). Alt av bakterier og såperester blir fjernet.
augusthåp Skrevet 27. juli 2007 #17 Skrevet 27. juli 2007 Hadde samme problemet for en stund siden. Prøvde å vaske maksina på 90 grader, det hjalp ikke hos oss. Så sjekka vi slangen, den hvor vannet skal ut. Mannen min, gjorde det, altså. Fysj og æsj! Der var det mye gørr! Slangen var nesten tett av ei grå-brun ekkel grøtaktig greie. Sikkert oppsamling av lo og mye annet fra klær siden vi kjøpte maskina. Spylte gjennom den, satte på, vasket, problem borte. Håper du finner utav det. Ikke kjekt å ha det sånn.
Gjest Skrevet 27. juli 2007 #19 Skrevet 27. juli 2007 nu er pulverkammeret, gummien samt en dasj inni maskinen rengjort med klorin og nu går maskinen på 90 grader... fikk litt blod på tannen her jeg!!! etterpå ska eg sjekke slangen ... forøvrig syntes jeg at tørketrommelen min gjør hånklær sure men kan jo være at det er det rimelige vaksepulveret som er årsaken.. ska hvertfall bytte det ut til blenda ...vil jo ha god lukt i nyvaskete klær.. takk for gode tips damer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå