Gå til innhold

Til dere som studerer fulltid og er alenemor.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jobben min er lite fristende lenger, så vurderer jeg å begynne å studere igjen (i en alder av 30...huff huff)

Hva får dere som stønader og klarer dere det økonomiske fint? Ca hvor mye får dere tilsammen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tilsammen ligger jeg på 21000 utbetalt i mnd

Skrevet

Kan du spesifisere sånn ca hva som er hva?

Skrevet

ok skal vi se

 

os: 9500 (betaler skatt så er opprinnelig 10300)

barnebidrag: 2300

Barnetrygd: 1940

Lån/stipend: 7140 i mnd og 2 mnd med ca 18000

Småbarnstillegg: ca 600

 

I tillegg får jeg vel bostøtte, men den vet jeg ikke hva blir på.

 

Skrevet

Vil jeg få småbarnstillegg også dersom jeg studerer og har os som eneste "inntekt"?

 

Jeg vil tro at jeg får dette:

 

Barnetrygd: 1940,-

Barnebidrag: ca 1500,-

OS: 9500,- (blir vel ca det samme som du får)

Småbarnstillegg: 600,-

 

+ lån/stipend.....aner jo ikke om det vil være det samme som du får.

 

Per nå så får jeg:

 

Barnetrygd: 1940,-

Fødselspenger: ca 18000,- (varierer litt pr mnd)

OS: 1235,-

Barnebidrag har jeg ennå ikke fått, men forskudd er vel ca 600 i mnd.

 

Vil vel si at jeg får litt mindre enn nå kanskje....

Skrevet

hvis du har fullt lån og stipend kommer du ut med 7140 i mnd, da er det 6000 i lån/stipend og 1140 i forsørgerstipend. Småbarnstillegget får alle som har full os. I tillegg får du jo dekt en del av bhg/dagmamma.

 

Og du blir vel kanskje å gå litt ned.

Skrevet

Har nemlig sååå lyst til å si opp jobben, da jeg MÅ jobbe annenhver helg. Men tør jo ikke det dersom man får mindre utbetalt enn det jeg har nå, for da vil jeg jo ikke klare meg.Dessuten får jeg jo OS bare i 2 år til, og jeg er jo ikke ferdig med studiene innen det....hmmmmm

Skrevet

du kan jo søke om å få forlenga os'en i opptil 2 år ved skolegang.

Skrevet

ååå...så da kan jeg få i kanskje 4 år til da :-) Får jo prøve meg på noe nytt da. Litt usikker om jeg bør ta det som deltidsstudie eller fulltids. Kan det gjøre utslag på stipend/lån eller OS?

Skrevet

det aner jeg ikke, men på lånekassen sine sider står det vel hva grensa er for lån og stipend

Skrevet

Hva skjer med de to mnd man ikke får lån/stipend for? Studieåret er jo 10 mnd bare....og står at utdanningstipend og lån er 8290,-....gått opp??

Skrevet

ja da kan det ha økt, men tror de regner gjennomsnittet av alle pengene du får og tar ikke hensyn til at det er 2 mnd der du får utbetalt ekstra. TROR jeg. Og de to mnd uten penger må man bare leve billig og eventuelt bruke det man har klart å spare.

Skrevet

Det vil jo bli hardt med mine utgifter da....klarer ikke spare veldig mye da tror jeg...

Ser de har noe som heter forsørgerstipend også...men vet ikke om jeg har krav på det, for jeg vet jo ikke helt hva min personinntekt er...

Skrevet

nei det er ikke alltid like lett å spare opp penger, da må forbruket kuttes ned på og med hus, bil og unge er ikke det lett heller.

Skrevet

jeg er og 30 og skal i gang med fag fra vgs for å få opp snittet mitt :)

 

jeg får fult os 9 300 (fult os minus skatt)

full støtte fra lånekassen 7 150

dobbel barne trygs og småbarns tillegg 2 600

bidrags forskudd 1 250

jobber 4 vakter i mnd 2 500

 

alle disse beløpene er ca beløp :)

 

men husk at om du har yrkesretta utdannelse fra før så får du ikke os fra nav..

 

 

 

 

Skrevet

OS får jeg vel uansett?? Har jo det nå....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...