bærtæ Skrevet 26. juli 2007 #1 Skrevet 26. juli 2007 Er alene med en skjønn prins, og har aldri bodd med barnefar. Vi har felles foreldreansvar. Han ser barnet LITE, og avlyser avtaler hele tiden. Barnet er enda så lite at det heldigivs ikke skjønner hva som foregår. MEN,- jeg skulle gjerne opprettet en sparekonto til gullet.. Men da må jeg ha med barnefar!!!! Dummeste jeg har hørt!! Men saken er den at jeg har mast og mast på barnefar i flere mnd nå og han har aldri muighet å møte med å gjøre dette. Er det noen som har erfaring rundt dette?? Kjenner det koker i meg. Er det virkelig slik at en far kan gjøre som han vil, og jeg bare må godta det????? Og er det noen som jobber i bank her??? For da vil jeg gjerne vite hvorfor i all verden dette er en lov!!!
Tre rosa kalver Skrevet 26. juli 2007 #2 Skrevet 26. juli 2007 Jeg ville styre kontoen til datteren min alene, så jeg ba far om å skrive på et ark, at jeg disponerer kontoen alene, samt kopi av legitimasjon. Dette tok jeg med i banken, og de ordnet det uten problemer.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 26. juli 2007 #3 Skrevet 26. juli 2007 jeg hadde ikke med barnefar da lillemor fikk konto. Vi bor sammen da. Fikk heller ikke noe spørsmål om barnefar da eldstemann fikk konto(da var jeg alene). Om han ikke skal kunne disponere denne kontoen må du vel ikke ha han med?! Gå i banken å ta en prat med de, spør hvorfor han må være med,om han da må det, kan jo hende det er noe du har misforstått. Ser ikke noe grunn til at dere begge skal kunne disponere kontoen heller, om det er det de i banken mener.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 26. juli 2007 #4 Skrevet 26. juli 2007 Det kan nesten være lurere å starte konto i ditt navn som er hans av mange grunner. Dette er jo en av de.
bærtæ Skrevet 26. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 26. juli 2007 Det er 3 banker her og samtlige kjører samme praksis. De sa det var blitt så strengt i det siste. Han må fraskrive seg mulighet til å benytte kontoen men han MÅ være med!! Helt teit at f.eks ikke besteforldre skal få lov å opprette konto til barnebarna engang.. Norge i et nøtteskall...
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 26. juli 2007 #6 Skrevet 26. juli 2007 Vel, her har famor opprettet konto til lille hos postbanken..så det går nok jo.
bærtæ Skrevet 26. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 26. juli 2007 Ja har en i mitt navn, og er den jeg blir å benytte mest. Men vet at noen ønsker sette in penger nå og da, og da vil jeg at den kontoen skal stå i hans navn. Bursdag og sånt tenker jeg også på. Tar en stund før summen der blir så stor at overformynderiet kommer inn. Uansett er det jo helt absurd det regelverket.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 26. juli 2007 #8 Skrevet 26. juli 2007 Nå er ikke jeg stilt i samme situasjon, jeg har fullt foreldreansvar. Men, jeg hadde ikke med meg papirer på det jeg da. Sa bare det at de kunne få de papirene fakset over fra trygdekontoret så var det greit. Men, jeg er kjent der, er et lite sted og har bodd her hele livet så ikke så rart at de stoler på meg. Merker det at det er helt annerledes på banker bare i Namsos f.eks.. Skjønner at det virker urettferdig, men det er bare sånn det er.. Dessverre.. Håper faren oppfører seg da.. Bedre iallefall.
bærtæ Skrevet 26. juli 2007 Forfatter #9 Skrevet 26. juli 2007 Postbaken jeg hørte først i da det er "min" bank. Og er jo ikke bare meg dette gjelder. Ei venninne som var fadder skulle åpne konto i sparebanken men det fikk ho ikke lov til.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 26. juli 2007 #10 Skrevet 26. juli 2007 ja, men du kan ha en i ditt navn som er hans bare at det hans. Der kan du sette inn penger fra bursdag o.l. Jeg har en i barnets navn, men angrer litt på at jeg ikke sattte den i mitt navn. Den er ganske stor allerede og jenta er bare 3 år. Så tar ikke så lang tid. Iallefall ikke om man sparer barnetrygden. Vel, jeg får sånn konto oppdatering på Lille sin konto fra Posten. Den har farmoren oppprettet til dåpsdagen hennes, så det er ingen tvil om at den er hennes. Siden posten kommer i hennes navn også. Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor vi fikkd en. Fikk 1000 kr i dåpsgave og siden har det ikke kommet inn en krone der.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 26. juli 2007 #11 Skrevet 26. juli 2007 men går det ikke ann å si i banken da at du er alenemor, faren er ikke med i bildet(er lov å ta en hvit løgn), han vet ikke ungens beste, er redd han skal bruke ungens sparepenger på ...?... om han får vite at gutten har en sparekonto. El at du tror ikke han vil gi deg full disposisjonsrett fordi han nok helst ser at han får bruke guttens sparepenger på seg selv. Sjønner godt at du vil opprette en konto til gutten.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 26. juli 2007 #12 Skrevet 26. juli 2007 Dersom man oppretter en konto i banken og har delt foreldreansvar MÅ begge foreldrene møte opp eller gi den andre tillatelse til å bruke noen av pengene før ungen er 18 år. Det er jo ungen sine penger. Derfor så er det ingen grunn til å lyve om at faren vil bruke pengene på seg selv iallefall.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 26. juli 2007 #13 Skrevet 26. juli 2007 Det kan ikke stå mer en 75000 på barnets konto, da kommer overformynderiet inn i bildet. Det sto i foreldre og barn som kom i posten dag.
Guttemamma til tusen :) Skrevet 26. juli 2007 #14 Skrevet 26. juli 2007 opprett en konto i ditt navn, og merk den med sønnen din sitt navn! ville ikke hatt mannen med på dette nei!
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 26. juli 2007 #15 Skrevet 26. juli 2007 ok, men er det noe annet om man er samboere?
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 26. juli 2007 #16 Skrevet 26. juli 2007 Som i grunnen ikke er så stort problem, det betyr bare at foreldrene må ha tillatelse til å ta ut pengene der inne. De må evt søke om man feks vil kjøpe en moped for pengen o.l. Får jo lov til det, men må altså søke. Alikevel er det vel greiere om pengene står i mors og barnets navn.. men med henne som hovedeier..eller noe i den duren.
bærtæ Skrevet 26. juli 2007 Forfatter #17 Skrevet 26. juli 2007 Takk for svar alle sammen!! Jeg blir nok bare å spare på en konto i mitt navn. Men helt ærlig vil jeg ha en konto i guttens navn som bare jeg kan disponere. Og problemer ligger jo bare i å f faren med til banken. Han har sagt han skal fraskrive seg retten til å bruke den. Går ikke ann å bare si at faren ikke stiller opp,- det overkjører nok ikke regelverket deres;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå