Gå til innhold

ang. foreldreansvar og opprettelse av konto

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er alene med en skjønn prins, og har aldri bodd med barnefar.

Vi har felles foreldreansvar. Han ser barnet LITE, og avlyser avtaler hele tiden. Barnet er enda så lite at det heldigivs ikke skjønner hva som foregår.

MEN,- jeg skulle gjerne opprettet en sparekonto til gullet.. Men da må jeg ha med barnefar!!!! Dummeste jeg har hørt!! Men saken er den at jeg har mast og mast på barnefar i flere mnd nå og han har aldri muighet å møte med å gjøre dette.

Er det noen som har erfaring rundt dette?? Kjenner det koker i meg. Er det virkelig slik at en far kan gjøre som han vil, og jeg bare må godta det????? Og er det noen som jobber i bank her??? For da vil jeg gjerne vite hvorfor i all verden dette er en lov!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei!

Leste igjennom svarene du hadde fått på skravlesiden også,men tenkte jeg kunne svare deg her likevel... Var igjennom samme opplegget med barnefar her, var i banken etter dåpen til lillemor for å sette inn en del penger hun hadde fått i gaver...Fikk beskjed om at da måtte jeg ha godkjennelse fra barnefar også...Altså at vi begge stod som disponenter på den... Og slik var det bare...ellers måtte jeg komme tilbake med papirer som bekreftet at jeg var alene om alt ansvar, på den tiden hadde vi kontakt med bf, og fikk hans signatur på papirene,og kontoen var opprettet...Men så gikk ting skeis og vi har idag ingen kontakt overhodet...Da jeg ga beskjed om dette i banken, fjernet de ham bare som disponent.. Hadde da med meg vedtak på overgangsstønad og utvidet barnetrygd..

Skrevet

Heihei:)

Ja de har sagt at han kan fraskrive seg retten til å bruke den, og det har han sagt seg enig i. Problemet ligger jo i å få han til å bli med i banken ...og dermed får jeg ikke konto.

Skjønner helt ærlig ikke hvorfor JEG ikke kan få opprette konto når jeg skal spare på den. Hvordan i all verden kan dette slå negativt ut?

Skrevet

Kan du ikke bare opprette en konto i ditt eget navn for å spare da?

Skrevet

Nei det er helt idiotisk.... Helt enig med deg der...

Men nytter det ikke å forklare banken , at han ikke er interessert i å få ting unnagjort, om de evnt kan sende han et brev som han må signere og returnere til banken bare?...

Bf var aldri med i banken i mitt tilfelle...

Skrevet

Det har jeg, men vil ha en i hans navn også.

At gutten har en fjern far syns jeg er teit skal vøre synonymt med at han ikke skal få en konto i sitt navn!!!

Skrevet

Ja skal ta å sjekke det i morgen!

Må nu virkelig gå ann å få ordnet noe uten han tilstedet!!

Takk for svar:)

Skrevet

Jeg fikk med papirene fra banken, der bf skrev under.

Han skrev også under at det bare var jeg som skulle disponere kontoen

Skrevet

Takk for info!!

Har en følelse av at det å være ekstra firkanta er gleden disse gamle kjerringene har på posten her!!:)

Skrevet

Hei

Jeg har også spart til barna mine en god stund, og nå har de noen penger på bok. Men jeg sparer i mitt navn.

Dette fordi at pappaen ikke skal kunne ta ut penger som er ungene sine, og det kan han om de har egen konto.

Så det alle i banken (meg selv inkludert) anbefaler mødre i vår situasjon er å spare i eget navn.

Skrevet

vi måtte skrive under på hvem som skulle disponere kontoen, så det er jo mulig da å kun være en disponent. Jeg sparer for såvidt på konto som pappaen også er disponent på av forskjellige grunner.

• 2 uker senere...
Skrevet

Kjempeironisk svar av meg her oppe ja... Fy fa....

Var innom banken her om dagen for å tømme sparebøssa til lillemor,og sette inn på kontoen hennes, så spurte samtidig hvor mye det stod der nå og hvem som stod som disponenter...Joda både jeg OG faren...

men..... Forklarte dama saken og nei, han var ikke fjernet, det kunne jeg ikke gjøre på egenhånd sa hun.. Må evnt skaffe en attest fra folkregistret på at jeg har fullt foreldreansvar.. Eller få fatt på bf og få han til å underskrive... ( ikke aktuellt engang..)

*jippi*...AGHGHGHRGRGEWJLQK...idiot dame forrige gang!!

Skrevet

Hei igjen..

Jeg har slått fra meg konto i guttens navn, da noen jeg har snakket med har opplevd problemer med slik konto i ettertid. Bl. a ei som plutselig ikke fikk tatt ut penger da pappa`n plutselig måtte være med på sånt.

Helt sykt, og det irriterer vettet av meg at gullungen ikke kan få en konto i sitt navn bare pga at jeg var så dum og gå med på delt foreldreansvar. Det er det dummeste jeg noen gang har gjort, og eg er sjokkert over at jeg har vært så DUM!!!

Æ vil skrik rett og slett!!!!!

Vet faren til jenta di at du har konto til henne? Er han istand til å misbruke det?

Skrevet

Hmm... er dette nye regler eller? På høsten 2005 opprettet vi konto til alle barna, og da dro vi i Sparebank 1, og opprettet - uten at faren var med. Og vi har delt foreldreansvar. Merkelig...

Skrevet

Da jeg skulle åpne hver deres konto på mine døtre, måtte jeg ha med fullmakt fra min mann ( kommende eksmann ). Det var eget skjema som banken hadde. Der kunne man krysse av for en av tre valg.

* KUn den ene er disponent

* Begge er disponenter og kan ta ut hver for seg

* Begge er disponenter, men må være med begge to for å ta ut penger.

Allerede den gangen fikk jeg mannen min til å underskrive på at jeg var disponent alene. Han sliter med spillegalskap, og jeg var redd for at ungenes sparepenger ville gå med. Men nå er de sikret, jeg sparer til dem ( kanskje låner, hvis jeg trenger til mat på bordet, men da er de siste utvei )

Skrevet

Du kan jo berre få han til å skrive under på papira, han treng vel ikkje vere med i banken. Sånn gjorde eg det ihvertfall. Men han måtte skrive under, fekk ikkje opna noko uten underskrifta. Men vi begge må skrive under om man skal ta ut noko derfra (noko vi ikkje skal), da eg valgte det sånn. Siden det er eg som sparer på den vil eg ikkje at han skal kunne disponere den uten mitt samtykke. Men sparepengene skal gå til barnet.

Skrevet

Antar at det svaret var til meg?...

Uansett, dro på folkeregistret og forklarte de saken at jeg trengte dokumentasjon på at det er jeg som har hovedansvar/fullt forsørger ansvar ifh til sparekonto og også bl.a anskaffelse av pass..

Joda det var ikke noe problem, fikk et ark som det stod info om lille på, og i en linje på dette arket; fors.ansvar; MOR

-det- var det som holdt, eller det som var verdt noe på papiret, den ene lille linja, 2 fuckings ord!... Men uansett...

Dro tilbake til banken, snakket nå med en ny person der, og han var veldig usikker på hvordan dette fungerte så da pekte jeg ut hun jeg hadde snakket med sist, og han endte opp med å fly att og fram til denne dama og i skranken sin hvor jeg stod...Tilslutt ga jeg opp og gikk bort til dama selv og sa det som det var... De mente at dette ikke var et godt nok dokument!!!!

Men i alle dager da sier jeg, nå har jeg nettopp vært på nav, fordi du sa det var der jeg fikk slik dokumentasjon, av de ble jeg sendt videre til folkeregistret, hvor jeg har forklart saken og dette er hva jeg fikk,så det må da være godt nok? det er ingen andre papirer å få sa jeg..

Men neida ,dama ga seg ikke, og begynte å bable om at der stod det jo bare hvem som hadde foreldreansvar, nei det betyr FORSØRGERANSVAR sa jeg... Så brått var det visst bra nok likevel..

Spurte henne samtidig om det var slik at det må stå to disponenter på kontoen,at det er derfor det er så mye styr, for da kunne jeg evnt satt opp mamman min f.eks,men neida var ikke derfor...bla bla bla..

Anyways, nå er han fjernet....

Skrevet

Og ja han visste om at hun har sparekonto, for han skrev under på papirene da jeg opprettet den... Men han har ikke hatt noen mulighet til å ta ut noe derfra uten mitt samtykke ( vi måtte ha vært fysisk i banken begge to)...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...