frøken blå Skrevet 26. juli 2007 #1 Skrevet 26. juli 2007 Mamma har noen rare uttrykk fra tid til annen. Vil bare høre om dere også har noen på lager. "Åh, pass nå på så du ikke går på nasen!" (når barnebarna f.eks ligger på tvers i stresslessen, og er på vei til å falle utav. hun mener da at de kan slå nesen kraftig.... et av barnebarna svarte henne jo her en dag, mens hun så ut som et spørsmålstegn; "Men mommor.... Me kan jo ikkje GÅ på nasen?") "Jo, den satt så et skudd den!" (hvis f.eks en ny bukse eller noe, passer henne helt perfekt.) "Åh, gå nå ner, så dokk ikkje går på håve ud av vinduet...." (nok en gang hvis barnebarna i et svakt øyeblikk f.eks hopper i sofaen eller noe annet som ikke er lov....) Huff, må le noen ganger. VI (jeg og min søster) er jo vandt til disse rare formuleringen, men barna våre blir nokså spørrende etterpå. "Kan man virkelig GÅ PÅ HODET, liksom?" =) Andre?
*Kleopatra Skrevet 26. juli 2007 #2 Skrevet 26. juli 2007 Men det er jo ikke rare uttrykk? Helt normalt å si sånt her jeg bor;-)
dumme mamma Skrevet 26. juli 2007 #3 Skrevet 26. juli 2007 Syntes ikke de var rare jeg da. Helt vanlige der jeg kommer fra da men... Selv om det ble merkelig når du satte dem opp slik, har aldri tenkt over at de var merkelige før ;-) Sier ofte pass deg så du ikke går på snørra her da....
nickoline og supermann Skrevet 26. juli 2007 #4 Skrevet 26. juli 2007 synes ikke de var rare jeg heller.......
frøken blå Skrevet 26. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 26. juli 2007 Åh? Men "som et skudd" liksom.... Hvorfor kobles det sammen med noe som "passer perfekt"? Skjønner? Og dette som barna stusser på.... GÅ PÅ nasen eller GÅ PÅ hodet.... I ordets rette betydning. Hehe, jeg synes ikke det er rart at barna stiller spørsmål med det.... DET jeg mente =) Hva er gå på snørra? =)
frøken blå Skrevet 26. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 26. juli 2007 Altså.... Ikke rare som i morsomme, men rare som i fjerne.... (Har ikke så dårlig humor at jeg LER av dem liksom =))
dumme mamma Skrevet 26. juli 2007 #7 Skrevet 26. juli 2007 blir brukt på samme måte som du nevnte å gå på nasen, men her sier vi snørra/snore(dialekta mi) i stedet. Nese-snørr you see :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå