Anonym bruker Skrevet 26. juli 2007 #1 Skrevet 26. juli 2007 Hei. Jeg er så heldig at jeg har en stesønn. Når han er her, i ferier pgs lang avstand er hans far og jeg i stadige diskusjoner om leggetid. Vi har to felles barn på under to år, for å kunne klare hverdagen mener jeg at de to små bør legge seg ved syvtiden. Ok dette er felles barn, derfor er vi enige. Men når det gjelder eldset mann på 9 år er det verre.. Veldig ofte blir det sent, fra 21.30 til 23. Det hender at selve leggingen begynner litt før, men det er forhandlinger, eventrystund, samtaler og til slutt eventyr på cd. Ro i huset blir det ikke før vår leggetid, kanskje etter. Jeg forstår farens savn og at han skal ta igjen. Men hver eneste ferie uten "voksentid" er ikke veldig tilfredstillende for meg i lengden. I tillegg har vi alltid svigerforeldre her i feriene. Kjenner meg litt oppspist, elsker barn men har også lyst til å finne rom for å hente energi ett sted... Råd, meninger? Takknemlig...
Tbgjente_Det ble ei lita tulle Skrevet 27. juli 2007 #2 Skrevet 27. juli 2007 Jeg har en formening om at barn, uansett bio eller ste, har behov og setter pris på regler og rammer de må forholde seg til. Barn vil alltid...før eller siden prøve ut grensene for å se hvor langt de kan strekke det. Klart det er vanskelig for far å si nei når han ikke ser den eldste så ofte, men jeg mener at et barn i den alderen ikke har behov for å være oppe til 23 hver kveld selv om det er helg/ferie. Det kan nok være gøy for eldste mann å få ekstra oppmerksomhet, men det trenger da ikke være i form av sene leggetider. Kan ikke far heller bruke mer tid på han på dagtid, slik at dere får mer tid sammen? Nå er han bare 9 år...hvor lenge har din mann tenkt å la han være oppe når han blir 12 da? Her i huset har vi noe som heter barnetid og voksentid...like regler for alle uansett bio eller stebarn. Tror ikke den elste hos dere vil føle seg mindre elsket selv om han må legge seg tidligere. Fortell mannen din hvor sliten dette gjør deg. At du verdsetter å ha sønnen der, men at det må finnes en mellomting når det kommer til leggetid. Ved at du får litt ekstra hvile på kveldstid gjør at du får mer energi til barna på dagtid og orker å finne på mer sammen med dem alle. Som vi sier til barna her....vi har regler fordi vi bryr oss om dem og elsker dem...ikke fordi vi synes det er så gøy å være strenge eller måtte kjefte. Reglene er der for at dem skal ha det bra og jo mer de hører etter jo bedre vil de ha det også, for da slipper vi å måtte kjefte. Hva om dere ikke hadde brydd dere om hva de gjorde i det hele tatt. Barna her synes ikke det var noe særlig iallefall.
Travelmor Skrevet 27. juli 2007 #3 Skrevet 27. juli 2007 Synes det er uheldig når barn ikke kommer seg i seng. Gutten har jo behov for søvn. Dere for voksentid. Faren til gutten bør ikke bruke sene kvelder til å ta igjen samvær. Det er jo hans behov og ikke sønnens. Han trenger sove. Skjønner veldig godt behov for voskentid. Det føler vel nesten alle behov for. Det er jo krevende å skulle ha barna rundt seg hele døgnet. Noen timer må man få for seg selv. Spesielt i ferier, for da er jo barna rundt oss hele tiden. Du og din mann må bli enige om en passende tid. Mitt forslag vil nok være tidlig for mange. Jeg har vært restriktiv med leggetid. Syns at jeg har fått mye igjen for å legge ungene tidlig. Jeg måtte selv legge meg veldig tidlig som barn. Hadde ikke vondt av det. Jeg har satt leggetiden til niåringer i 8-tiden, også i ferier. Gutten vil uansett da få en time alene med dere etter at de minste er i seng. Svigerforeldrene dine er verre med. De får du vel ikke putta i seng så tidlig:-) .
~~DoraDora~~ Skrevet 28. juli 2007 #4 Skrevet 28. juli 2007 Når det gjelder leggetider, er det DU og din mann som SAMMEN må bli enige om det. Dersom din mann ønsker å bo sammen med en annen voksen, så må han la denne (deg) personen få ta del i slike regler. Han kan ikke forlange at du bare skal sitte på sidelinjen. I deres hjem, er det dere begge to som er "foreldrene", og i alle hjem, er det foreldrene som bestemmer dette sammen. Hos oss har vi nå regelen om at stebarnet (13år) får sitte i stua med oss til klokken 21.30 fredagen, og klokken 22 lørdagen. Etter det har vi voksentid... Da trekker hun seg tilbake, på loftstua hvor vi har sovesofa som hun sover på, og tv med kabel tv som hun kan se på.... ( Hjemme må hun sitte på rommet sitt og se på tv alene omtrent hele kveldene...). Denne regelen har mannen min og jeg kommet frem til, og den er vi BEGGE enige i.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2007 #5 Skrevet 5. august 2007 For det første så går det veldig fint å ha en forskjellige leggerutiner i forskjellige hjem. Jeg vet egentlig ikke nå far legger ungen, men jeg stoler på at han passer på at hun får nok søvn. Jeg foreslår at dere blir enige om en ordentlig strukturert leggerutine. Kom frem til et klokkeslett hvor lyset på soverommet skal slukkes, så lærer gutten å forholde seg til dette. Hvordan han da prioriterer tiden frem til leggetiden får være opp til ham, men gi han gjerne alternativer. Eventyr, lese på senga, musikk osv. Men når klokka er xx skal lyset slukkes, uansett. Har selv en datter på 8 år. Hun har behov for ca 10 timer søvn, hun skal derfor sove klokka 21 hverdager. På helg blir det nok senere, kanskje kl.22.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå