Gå til innhold

Noen som ikke vil bruke microbølgovn pga STRÅLING??????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem tenker så langt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri - og vi kommer heller aldri til å ha micro i hus!!! Mannen min vil heller ikke ha det!

Skrevet

jeg har hørt en person som ikke ville varme flaskene til babyene i micro på grunn av stråling...jeg ble litt paff, har liksom aldri tenkt tanken.

Skrevet

Man skal ikke varme flaskene fordi strålene dreper de gode tingene i melka. Men bortsett fra det varmer jeg det meste der. Hvordan skal jeg ellers lage popcorn f.eks..... :o)

Skrevet

Ja, man vil jo gjerne beskytte de stakkars små, og det er jo ikke så gøy å stråle maten deres heller da...

Skrevet

Microbølgene setter seg jo ikke inni maten da... Fra matportalen:

Mikrobølgeovner:

Hvordan virker en mikrobølgeovn?

Mikrobølger er elektromagnetiske svingninger, som bl.a. setter vann- og fettmolekyler i bevegelse. Mikrobølgene får molekylene til å vibrere med så stor hastighet at det dannes varme. Mikrobølgene blir dannet av en såkalt "magnetron" i ovnen. Ovnens metallvegger reflekterer mikrobølgene tilbake til ovnens senter slik at de varmer opp maten. Selv om det fra tid til annen har vært hevdet at mikrobølger kan medføre uønskede kjemiske endringer er det ingen grunn til å tro at mikrobølger kan forårsake endringer i maten som gjør den helseskadelig.

Mikrobølger har tre karakteristika som gjør dem velegnet for matlaging: de reflekteres av metall; de trenger gjennom glass, papir, plast og liknende materialer; og de blir absorbert av mat. Mikrobølgeovn kan være mer energieffektivt enn bruk av vanlig ovn fordi maten blir raskere kokt og energien brukes kun til å varme maten, ikke hele ovnen.

Skrevet

Micro'n er en super oppfinnelse!

Skrevet

Men det dreper mye av det gode i maten.. Fortsatt skeptisk!

Skrevet

Mami 87, her forresten, jeg venter fortsatt på sola;)

Skrevet

¨HEI¨

Skrevet

Hva slags stråling er det som er farlig nå da?

Jeg varmer ikke mm/mme i micro fordi jeg har hørt noe om at den (og da trodde jeg det var varme/kjemiske reaksjoner og ikke stråling) ødela noen av de gode stoffene i melka, men varmer gjerne opp vannet jeg lager mme av i den. Og barnematglass. Og lager ostesmørbrød i den. Og varmer middagsrester.

Skrevet

Jeg også,, ser ut som om vi må vente litt til gitt hehe :) har ikke lyst å møtes en liten tur i morgen da? tenkte meg en tur til strømmen, men kunne jo dratt til Lillestrøm isteden :) må kjøpe meg ny lader til kamera mitt før vi drar til kiel :)

Skrevet

Har hørt at det ødelegger de gode stoffene i all slags mat.. Uansett hva man varmer opp...

Skrevet

Jo, det kan vi.. Bare send en melding i morgen tidlig;)

Skrevet

Den er grei tuppelupp :) i morgen tidlig er vel etter 12 fordeg det eller? hehehe, tenkte å kanskje ta 12.17 bussen herfra jeg. Da er jeg I lillestrøm litt over halv.

Skrevet

Jeg tenker ikke sånn,men jeg må innrømme at når jeg var gravid,snudde jeg meg alltid vekk fra microen..For å beskytte magen:)Utenom det,er microen god å ha:)

Skrevet

Nei, hadde det vært så farlig ville vel ikke microen selges heller..

=) Slik tenker jeg.

Hehe, men gjorde det samme som Bæ bæ lille lam da jeg var gravid! :P

Skrevet

Micorbølgeovn er en av de mest geniale oppfinnelsene som er laget..

:-)

Den bruker jeg til å varme vann til grøt, varme vann til melk, middagsglass, middagsrester, tine opp ting , popcorn, osv osv osv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...