Gå til innhold

Overreagerer jeg??? (Hvorfor vil de ikke sjekke modning?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Naa er jeg 4 dager over tiden, og har diagnosen mild svangerskapsforgiftning. Dvs--to jordmoedere samt lege paa helsestasjonen hvor jeg gaar har funnet at jeg har svangerskapsforgiftning--blodtrykk paa rundt 150/100 hver gang jeg er der, samt proteiner i urinen. Jeg gaar til sjekk hos dem annenhver dag, og blir egentlig godt fulgt opp paa helsestasjone synes jeg.

Helsestasjonen har naa henvist meg til sykehuset fire ganger, og hver eneste gang jeg dukker opp paa sykehuset har jeg faatt CTG og ultralyd, samt at BT og urin har blitt sjekket. Blodproeve for aa sjekke leveren har blitt bestilt to ganger. Den har vaert negativ begge gangene, og paa sykehuset har de maalt blodtrykket til litt under det som det var paa helsestasjonen--samt at urinen har hatt mindre proteiner--ofte bare spor eller 1+. (Paa helsestasjonen pleier den aa vaere paa enten 1+ eller 2+)

Hittil har jordmoederene paa helsestasjonen holdt meningene sine for seg selv, men i dag--da blodtrykket var forhoeyet atter en gang og proteinen slo ut med 2+ var de kjappe paa aa ringe sykehuset--og det med ganske sterke meninger om at jeg burde bli igangsatt med en gang. Det sto ogsaa i henvisningen. Jeg spurte da jordmor paa helsestasjonen om det var noe hun eller sykehuset kunne gjoere for at jeg skulle modnes naturlig. Hun sa at avhengig av resultatene paa sykehuset saa kunne jeg spoerre dem om dette i stedet for aa bli igangsatt medisinsk.

Saa dukket jeg opp paa sykehuset med henvisningen, og da de saa paa den saa jordmor og legen oppgitt paa hverandre. Jeg hadde lest hva som sto paa den (om igangsetting) og spurte da pent om det ville vaere mulig med en naturlig form for modning (f.eks ballongkateter) dersom det kom til aa bli igangsetting. Med en gang sa legen at nei, de setter ikke igang foedseler med mindre deres egne proeveresultater viser at dette er absolutt noedvendig. De vil ikke en gang sjekke for modning dersom proevene ikke gir grunnlag for dette.

BT ble maalt til 160/85 paa sykehuset, og det var bare spor av proteiner i urinen. Blodproeven var normal, og lillegutt har det bra. Jeg er jo glad for at resultatene var gode, men maa innroemme at jeg begynner aa bli redd. Redd for at tilstanden min blir verre, og at jeg da blir tvunget til kunstig igangsetting og epidural for aa senke blodtrykket...for blir det mye hoeyere, saa vil sykehuset bruke epidural. Vil saa mye heller ha en naturlig form for modning naa, slik at lillegutt kan bli foedt foer situasjonen blir verre. Om de ville sjekke modning og gjoere et eller annent for at han kunne komme litt raskere ville det vaere en enorm troest. Ikke fordi jeg gaar og er lei av aa gaa over termin...men fordi jeg er redd for at svangerskapsforgiftningen blir verre og at komplikasjoner oppstaar.

I stedet foelte jeg i dag at legen og jordmoren paa sykehuset mente at det var jeg som ville ha igangsetting. De saa oppgitt paa hverandre, og jeg merket at jeg ble satt i baas som "en paa overtid som absolutt vil igangsettes." Det er jo ikke det det er snakk om--jeg vil bare at lillegutt kommer ganske snart fordi kroppen min ikke er noe godt sted for ham aa vaere akkurat naa. Vil ha ham ut foer det blir verre, og foedselen kan bli komplisert. Om jeg vil ha kunstig igangsetting vet jeg faktisk ikke--jeg vil helst unngaa det om det lar seg gjoere--selv om jordmoedrene paa helsestasjonen tydelig syntes tiden har kommet for det. Men hvorfor kan ikke sykehuset i det minste proeve en naturlig form for modning? Stripping? Ballongkateter? I hvertfall sjekke hvordan det staar til? Jeg har jo ikke en gang faatt noen modningsjekk!

Aaaarrrggghhh!!!! Det hjelper aa faa ut frustrasjonen paa denne maaten. Vet ikke hva mer jeg skal skrive, men takk for at du leste!

Videoannonse
Annonse
Gjest Ut på tur
Skrevet

Hmmm høres ut som om det er litt krøll på trådene her.. Forstår deg godt

Skrevet

Huff, for en lei situasjon de har satt deg i.

Har ikke noen råd å komme med, men jeg håper virkelig at det blir en igangsettelse. Er det flere sykehus i nærheten der du bor? Få en annen vurdering der? det er jo fritt sykehusvalg.

si at du er skikkelig bekymret, redd.. Dette vil du ikke finne deg i... Man skal ikke tulle med gravide damer, det er i allefall noe jeg har lært meg.

Håper det går bra med deg.

Skrevet

Du kan jo prøve å gjøre ufarlige ting selv for å sette igang. Akupunktur og et par runder i senga etter sykehusoppskriften?

Skjønner at det må være frustrerende for deg...

Skrevet

skremmende behandling synes jeg. Hvorfor ikke ringe JM din som jo virker grei og be henne foreta strippingen.... Be henne være litt slem mot deg , altså ta litt kraftig i.

Vet du om hodet er festet eller hvor høyt dette ligger?

Du bør iallefall forlange ordentlig informasjon om hvor moden du er, er der noen åpning og hvor langt nede ligger lillegutt.

Skrevet

Maa si at oppfoelgingen vi ellers har faatt paa sykehuset er veldig bra. De sjekker jo grundig hver gang hvordan det gaar med lillegutt--baade med CTG, ultralyd og andre tester. Tar seg god tid til aa snakke og forklare. Men hvorfor de maa vaere saa utrolig restriktive paa igangsetting, for ikke aa nevne modning (!) naar noen har svangerskapsforgiftning og er over termin kan jeg bare ikke forstaa. OK, greit at de ikke vil igangsette naar de foelger godt med--selv om jeg godt synes de kunne gjort det og--og greit at de ikke igangsetter uten medisinsk grunn--men hvorfor det skal vaere saa forferdelig ille aa sjekke modning/gjoere et eller annent for at babyen ikke droeyer saa mye lenger kan jeg bare ikke forstaa!!! Og hvorfor de ikke kan ta testresultater som andre har tatt med i den store sammenhengen?

Heldigvis vet vi (pga ultralyd) at lillegutt ligger saa langt ned i bekkenet som han kan komme. Faktisk ligger han litt under "0 station--"det er saa jeg omtrent har ham mellom bena. Slik har han ligget i 6 uker naa. Slimproppen gikk for 4 dager siden, og CTG aparatet paa sykehuset registrerer murringer i underlivet. Saa forhaapentligvis betyr det at jeg er ganske moden og at foedselen vil begyhne snart. Men hvorfor de paa doed og liv ikke kan sjekke dette forstaar jeg bare ikke!

Skrevet

Hvilket sykehus er dette?? Jeg hadde det nesten på samme måte sist jeg var gravid, og ble satt igang.

I uke 38 var Bt 160/100 og 2+ på protein. Da ble jeg lagt inn til observasjon, og traff en hyggelig lege som ville sette meg i gang neste dag for "babyen er ferdig" og svangerskapsforgiftningen blir ikke bedre etterhvert... Men da traff jeg en annen lege som mente jeg ikke var moden, og at fødselen burde starte naturlig. Etter å ha gått til daglig kontroller en uke ble jeg satt i gang, en uke før termin (samme resultat på Bt/prot). Jeg fikk to stikkpiller med prostaglandin (modning) med 6 timers mellomrom. Etter siste pille startet riene etter 15 min, med 3 min mellom, og prinsen var ute etter 5,5 time! Grei fødsel! De hadde sagt at jeg måtte ha epidural pga blodtrykket, men det rakk de ikke å sette heldigvis. (Hadde en dustejordmor på obsposten som påsto jeg ikke hadde rier og ikke kom til å føde ;-) så jeg rakk såvidt bort på føden, men det en en annen historie....)

Du får trøste deg med at babyen din har det bra og at du blir sjekket ofte.

Håper du treffer en lege som er villig til å sette deg igang, det kan da ikke være nødvendig å gå på overtid med det blodtrykket!!

Lykke til!

Skrevet

Kan ikke ta stilling til hva som bør og ikke bør gjøres i akkurat den situasjonen, men kjenner igjen den følelsen av maktesløshet overfor "systemet", der det gis begrunnelser og tas beslutninger uten at man nødvendigvis ser fornuften i det. Og spesielt når det gis tvetydige signaler. Det blir ikke bedre hvis man i tillegg får en følelse av at man blir betraktet "ovenfra og ned", som jeg får inntrykk av at du føler- mht "alliansen" mellom jordmor og lege.

Synes det er ganske ille hvis gravide ikke tas på alvor i de siste og utvilsomt noe kritiske dagene i en graviditet. Har endel spørsmål selv, og har noe av samme følelsen av at hvis jeg spør blir jeg bare oppfattet som hysterisk. Ikke så veldig tillitsskapende akkurat. Men du sier jo at du har hatt god erfaring så langt, så kanskje dette bare er et unntak. Håper i alle fall at du får de svarene du trenger og oppfølging du føler deg komfortabel med- og at du og alle oss andre som biter tenner og teller dager over termin snart har det overstått!

Skrevet

Huff, det er vel bare i Norge sykehusene kan finne på å tulle med sånt. Her skal vi liksom være ur kvinner å føde naturlig hele gjengen!!

Blir så oppgitt når jeg leser dette!! Kan ikke si noe annet en lykke til og vær bestemt, sur, tverr og sta. Si at du vil de skal se om du er moden fordi det er viktig for deg. Og det er faktisk du som skal føde og ikke de!! Dessuten er det vel ingen medisinske grunner til at de ikke kan sjekke deg.

Sykehuset er vel heller ikke tjent med at den fødende er syk og sliten når fødselen starter?

Skrevet

Det er Baerum sykehus. Som sagt har de vaert kjempeflinke til aa foelge opp ellers, men jeg er uening med valget de har tatt mht. igangsetting. Greit aa vaere restriktive med det--men naar det er snakk om medisinske grunner kan jeg ikke skjoenne hvorfor de ikke skal sette igang foedsel. Jeg oensker jo ogsaa minst mulig inngrep under foedsel--hadde haapet paa en naturlig foedsel uten epidural osv--men jeg kan ikke forstaa at aa vente til at blodtrykket mitt stiger enda hoeyere (og evt. gjoer at jeg MAAA ha epidural eller keisersnitt) gangner noen. Hvis poenget er at de proever aa fremme naturlig foedsel, saa har det jo motsatt effekt dersom blodtrykket bare stiger! Nettopp da kan det jo hende at jeg blir tvunget til f.eks keisersnitt...som jeg mener er et stoerre inngrep enn igangsetting. Hadde det ikke da vaert bedre aa sette igang foedselen--gjerne proeve aa gjoere det paa en naturlig maate foerst?

"Babyen har det kjempefint," sier de. Fint det, men maa det virkelig bli saann at babyen har det vondt og helsa mi blir verre foer de gjoer noe? Jeg skjoenner ikke det her.

Ikke for aa snakke vondt om Baerum altsaa--de er flinke paa andre maater, og det kan godt hende legen jeg har gaatt til er sommervikar. Men her synes jeg virkelig de burde gjoere noe snart.

Skrevet

Et spoersmaal--kan man bytte sykehus naar man har kommet saa langt i svangerskapet? Ville andre sykehus i Oslo igangsatt tro? Kanskje jeg burde spoerre jordmor paa helsestasjonen om dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...