Gjest Skrevet 26. juli 2007 #1 Skrevet 26. juli 2007 Jeg har plukket blomster,jeg vet ikke om d var for sent å plukke dem da...husker ikke datoen,d var vel 1 uka i juli,tror jeg d var..Nå er de tørr.Hvilken sort boks må jeg ha dem i ? kan d være bra nok med isboks? jeg har lest svarthyllblomsterte skal være bra mot angst,så jeg tenkte å lage sånn te til typen min og håpe at d hjelper..Men er så usikker på om de har tørket lenge nok..og hvordan lager man te? Håper noen har peiling..
LINDA*** Skrevet 26. juli 2007 #2 Skrevet 26. juli 2007 googlet svarthyll... osvosv og fant dette: Svarthyllte lages av én til to spiseskjeer tørkede svarthyllblomster som man koker opp med en halv liter vann. Dette skal deretter stå og trekke tett oppunder kokepunktet i rundt fem minutter før man siler teen og drikker den så varm som mulig. Ved behov kan man søte teen med en teskje honning. I mange såkalte forkjølelsesteer pleier man å blande inn litt lindeblomster (Tilia cordata) sammen med svarthyllblomstene. Dette gjøres fordi de to urtene gjensidig styrker hverandres virkning, og man får på den måten satt i gang svettereaksjonen enda mer effektivt. http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/samb_nig.htm
Gjest Skrevet 26. juli 2007 #3 Skrevet 26. juli 2007 Men har du laget svarthyllblomsterte før? vet du f.eks om d er ok at jeg har de tørkede blomstene oppi en isboks? Evt. er d andre som vet dette?
grå :) Skrevet 26. juli 2007 #4 Skrevet 26. juli 2007 regnermed at det er som med alle andre urter: en tett, gjerne mørk boks er best. isboks er kanskje litt stort, men burde fungere fint det. kan bruke de fleste beholdere som er tette
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå