Gå til innhold

Noen som har peiling på hvordan man lager svarthyllblomsterte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har plukket blomster,jeg vet ikke om d var for sent å plukke dem da...husker ikke datoen,d var vel 1 uka i juli,tror jeg d var..Nå er de tørr.Hvilken sort boks må jeg ha dem i ? kan d være bra nok med isboks? jeg har lest svarthyllblomsterte skal være bra mot angst,så jeg tenkte å lage sånn te til typen min og håpe at d hjelper..Men er så usikker på om de har tørket lenge nok..og hvordan lager man te? Håper noen har peiling..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

googlet svarthyll... osvosv ;) og fant dette:

Svarthyllte lages av én til to spiseskjeer tørkede svarthyllblomster som man koker opp med en halv liter vann. Dette skal deretter stå og trekke tett oppunder kokepunktet i rundt fem minutter før man siler teen og drikker den så varm som mulig. Ved behov kan man søte teen med en teskje honning. I mange såkalte forkjølelsesteer pleier man å blande inn litt lindeblomster (Tilia cordata) sammen med svarthyllblomstene. Dette gjøres fordi de to urtene gjensidig styrker hverandres virkning, og man får på den måten satt i gang svettereaksjonen enda mer effektivt.

http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/samb_nig.htm

Skrevet

Men har du laget svarthyllblomsterte før? vet du f.eks om d er ok at jeg har de tørkede blomstene oppi en isboks? Evt. er d andre som vet dette?

Skrevet

regnermed at det er som med alle andre urter: en tett, gjerne mørk boks er best. isboks er kanskje litt stort, men burde fungere fint det. kan bruke de fleste beholdere som er tette

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...