Gå til innhold

10,4 i blodprosent. Er ikke dette veldig lite ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sykesøstera som tok prøven på meg mente at dette var helt normalt, og at man ikke trengte å begynne på jern o.l før man var nede i 8. Stemmer dette ? Mener å ha lest at om man har under 11 så må man begynne å vurdere jern ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jm tok min bp var den på 10,2 - hun sa at så lenge den lå over 10 var det greit - ikke nødvendig med jerntilskudd.

Skrevet

Okei. Tusen takk for svar :)

Jeg er 33 uker på vei. Hvor langt er du ?

Skrevet

Termin i dag:o) Lenge siden bp ble målt....uke 30 ca - bare målt den ene gangen faktisk - og på første kontroll da.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

10,5-15 er det som er bra for kvinner, så å ha 10,4 når en er gravid i 3. trimester er ikke så bekymringsverdig. Men en bør absolutt begynne på jern får en har gått ned til 8! Føler du deg slapp og trøtt da?

Skrevet

Jeg har i de siste ukene følt meg veldig sliten og trøtt, vil sove hele tiden. Men dette kan jo ha noe med det svært lave blodtrykket mitt å gjøre også. Men jeg stoler på dere jenter. Takk for svar :)

Skrevet

over ti er fint sier min lege.. eller altså - under ti så må jeg spise jern..

Skrevet

Jeg har ligget der jeg og, og da jeg hadde 9,8 fikk jeg beskjed om å begynne med jern. Det kan komme en veldig slapp unge ut hvis den og har for lite jern. På bare en uke har jeg kommet opp til 10,8 igjen. Forrige svangerskap fikk jeg beskjed om å begynne med jern i uke 20.

Ser at noen sjeldent sjekker jern, sjekker hver gang jeg.. Dvs hver uke nå på slutten.

Skrevet

10,4x7,7=80.08 som er den gamledagseåten å si blodprosent på.

Skrevet

Var på kontroll på tirsdag, 36 + 4, og da lå den på 11.1. De sjekker jo jernlagrene dine i samme slengen, hb er bare tykkelsen på blodet, fortalte jordmor meg da jeg var på kontroll der. Dessuten går prosenten litt ned mot slutten. :)

Skrevet

Da jeg var i uke 28 ble blodprosenten min målt til 10,9, og jeg fikk da beskjed om å ta hemofer frem til neste kontroll. Da jeg kom tilbake neste gang var den oppe i 12,5, så det ordnet seg fort.

Skrevet

HB er ikke tykkelsen på blodet. Pt-INR er måleenheten på "blodtykkelsen". HB angir hemoglobinmengen i blodet.

Skrevet

Jeg har ligget på 11,7-11,9 og har brukt jern hele svangerskapet.

Sist var den på 11,7 og JM ville at jeg skulle ta dobbel dose, 200mg/dag.

Jeg har i flere år slitt med jern og lavt blodprosent men dobbel dose merkes, magen er helt ödelagt, har 13 dager til termin og sliter med lös mage, vet ikke om det er bare pga jern eller fordi det närmer seg födsel.. Tar NIFEREX jeg da, kapsler skal väre skånsomt mot magen..

Skrevet

Jeg hadde en verdi på 10,5 og fikk beskjed om at jeg ikke trengte å ta jern. Men jeg var slapp og trøtt og kvalm, og tok jerntilskudd likevel. Angrer ikke på dette fordi slappheten og kvalmen forsvant etter en uke og jeg føler meg mye bedre nå. Nå har jeg mye høyre verdier og synes 10,5 var for lav til meg.

Skrevet

jeg gikk ned fra 11,4 til 9,2 på bare noen uker. Merket at jeg var veldig svimmel og slapp. Derfor viktig å sjekke jevnlig mot slutten av svangerskapet. Tar Hemofer nå, den er mild mot magen.

Alt over 10 er ok sier jordmor.

Skrevet

Gikk fra 13 til 9,7 fra start til uke 30, begynte med jern da! føler meg noe bedre nå, men bt er fremdeles lavt! var 90/40 mandag...

Skrevet

eg var nede i 8,2 for 2 veker sidan, fekk då beskjed om å begynne med jern...og den dnegla seg sakte men sikkert opp igjen...var akkurat 10 på siste kontroll.....

Skrevet

Jeg har bare gått nedover hele tiden.

Begynte lavt på både jern og bp da..

Sist gang hos legen var bp nede i 9,9. Ingen kommentar fra legen på det, men timen hos jm etterpå resulterte i at hun ville jeg skulle ta Floradix flytende. Som sagt, så gjort og på 2 uker steg den til 10,4. Skal til legen over helgen igjen og det har gått nye 2 uker med Floradix, så det blir spennede å se hva den er nå.

Floradix er faktisk godt, smaker eplesaft, og du tar bare en slurk (målebeger) 2 x daglig. Jeg har alltid reagert på jerntilskudd etc., og fått sinnsyk dårlig mage, men her merker jeg ingenting.

Jeg ville prøvd å fått det opp litt mtp fødselen. Da trenger du den styrken og energien som du kan få tak i.

Kjøp deg en flaske Floradix og ha en god helg! :-)

Skrevet

Legen min seier at dersom blodprosenten er under/rundt 10 så skal ein sjekka jernlager samstundes. Floradix er bra! Hemofer gav meg utruleg nok lågare blodprosent, så den kan ikkje eg ta. Alle slags biverknader uansett. Bortsett frå Floradix.

Skrevet

Alt over 10 er ikke greit.

Man skal ikke ha over 13,5 i verdi etter uke 20 sånn forresten.

Skrevet

Jepp, riktig.. 10 er passe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...