Gå til innhold

Juice like ille som brus!???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på flere innlegg her at folk skriver at juice inneholder like mye sukker som brus! Hvordan kan det stamme da? Juicen jeg drikker står det virkelig 100% ren frukt juice eller ikke tilsatt sukker..!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sukkerfrijuice er vel uten sukker (er jo fruktsukker i den og det vokser babyen av også) i tillegg er juice svææært dårlig for tennene og det er dermed nesten ikke noe bedre å drikke juice.. men en ting er jo bra med juicen da og det er vitaminene.. spesielt om man kjøper ordentlig juice, da blir jo et glass om dagen som 1-2 frukter :D

Skrevet

Jeg drikker opptil en halv liter hver dag pga at jeg får lett uvi, så jeg driter rett ogslett i det som blir sagt:)

Skrevet

Men fruktsukker er det jo i selve frukten også.... Ja, ille for tennene er det absolutt.Det vet jeg! Jeg reagerte bare på dette med at leger / jormødre hadde sagt at juice inneholdt like mye sukker som brus. At det var like ille å drikke juice som brus! får bare ikke det til å stemme...!?

Gjest Ut på tur
Skrevet

Juice er sunnere enn brus. Men juice inneholder relativt mye sukker uansett om den er tilsatt sukker eller ikke. Er ikke sikker på hvor mange appelsiner som går med til en liter appelsinjuice jeg, men er relativt mange :)

Jeg drikker min juice med god samvittighet og jeg drikker heller juice enn brus. Mye rart i brus også ;)

Det anbefales vel 1-2 glass juice per dag tror jeg...

Skrevet

Dersom du drikker juice som er 100% fruktjuice, så sjekk en ting til: om den er laget av konsentrat. for det er HELLER ikke sunt. Drikk den som er 100% juice, ikke laget av konsentrat. Meieriet sin f.eks. Litt dyrere men mye sunnere!

Skrevet

På juicen jeg drikker nå står det : fremstilt av vann og appelsinjuicekonsentrat. Pasteurisert. Juicen er ikke tilsatt sukker. Det sukker som fins, kommer fra fruktens naturlige sukker.

Skrevet

Selvfølgelig er juice sunnere enn brus. Men aaalt er ikke bra med juice heller, så det er lett å bli forvirret.

Brus etser tennene, inneholder masse sukker, samt haugevis med e-stoffer.

Juice inneholder frukt. Frukt og fruktjuice er pakket med nyttige vitaminer og sporstoffer som kroppen trenger. Dette finner du IKKE i brus.

Men: Frukt inneholder fruktose, som er fruksukker. Søtt, men gir likevel langt senere blodsukkerstigning enn vanlig sukker, noe som metter lenger og ikke gjør at du får plutselige cravings en halvtime etterpå.

Frukt inneholder også fruktsyre som etser tennene. Derfor mange kan bli forvirret. Å "smådrikke" juice hele dagen gjennom er dermed like ille for tennene som å "smådrikke" brus.

Men å drikke juice er likevel uendelig mye sunnere for kroppen enn brus. Skjønner?

Ferskpresset juice inneholder enda mer gode vitaminer enn den som kommer fra konsentrat. Et glass appelsinjuice til frokost og et glass eplejuice til kveld gir det på en enkel måte 2 av de anbefalte 5 om dagen.

Så fortsett med juicedrikkinga med god samvittighet!

Skrevet

Ser alle henger seg opp i hvor mye eller hvorvidt fruktsukkeret i juicen er sunn eller ikke. Sett fra et sukker-synspunkt er det jo klart at fruktsukker er bedre enn sukkeret som finnes i brus.

Men det ingen ser ut til å ha fått med seg og som absoluttt er en grunn til at tannleger ikke anbefaler å bruke juice som tørstedrikk, er at juicen inneholder mye syre. Og det er denne surhetsgraden som virkelig er skadelig og etser på emaljen. Derfor anbefales kun 1 glass eller 2 for dagen. Så jeg ville verken ha gått for juice eller brus som tørstedrikk, men juice ville nok ha vært førstevalget om jeg skulle ha hatt noe ekstra. Men som tørstedrikk, ville jeg ha foretrukket vann.

Skrevet

Dette med tennene er greit! Juice er ikke bra for tennene! Men her var det snakk om sukker innhold, også med hensyn til dette med at babyen kan bli stor om en får i seg for mye sukker. Og at flere hadde fått beskjed av lege / jordmor om å kutte ut juice pga. dette!

Skrevet

Poenget er vel at juice inneholder like mye kcalorier som brus. I brusen kommer kcaloriene av tilsatt sukker, i juicen av fruktsukker. Men bruker du juice som tørstedrikk, så blir du (og babyen) smellfeit.

Skrevet

Hvis du ser på innholdsfortegnelse så har juice like mye kalorier som brus. Men juice inneholder jo masse fine næringsstoffer som brusen ikke har.

Hvis du ikke har noe problemer med vekta eller et veldig høyt juice-forbruk, så er det vel ikke noe å bekyrme seg for?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...