cowboylaila Skrevet 26. juli 2007 #1 Skrevet 26. juli 2007 Hei! jeg skal begynne på jordmor til høsten og studiet tar to år... Vil så gjerne bli gravid iløpet av disse to årene, men tviler så pga. det økonomiske.. Vi har alt av lån..Skal muligens selge leiligheta iløpet av disse to årene og flytte.. Hvor mye får man hvis man blir gravid på slutten av studiet og blir hjemme istedet for å gå ut i jobb? Eller midt i studiet? Er det bare den engansstønaden på 30 000 ca. fra lånekassen? Ikke noe i mnd. mens man er i permisjon? Og hvordan er det hvis jeg begynner å jobbe som jordmor mens jeg er gravid. Må jeg jobbe 6 mnd. for å få svangerskapspenger? Ser for meg at jeg bare må skrinlegge hele babyprosjektet i 2 år til....Kjedelig når jeg føler meg klar som et egg akkurat nå! Og sambo er iallefall det..
Entil? Skrevet 26. juli 2007 #2 Skrevet 26. juli 2007 om du tar barsels permisjon fra studiene,har du rett på fødselsstipend fra lånekassa det året du er hjemme med babyen...som du slipper å betale tilbake også..utgjør vel ca 6 tusen imnd...pluss en tusen lapp for barnetrygden da...lykke til;)
Gjest Skrevet 26. juli 2007 #3 Skrevet 26. juli 2007 for å få støtte fra lånekassen må du ta ut permisjon fra studiet eller så må du melde deg opp til et nytt fag når du er ferdi (eks om du avslutter studiet i juni, og har termin i oktober så melder du deg opp til nen nytt fra høsten av og tar permisjon ved skolestart - krever ikke at du må ta dette faget senere)... dersom du tar permisjon fra studiet så får du mellom 8300 - 9300 ca i mnd (kommer an på fars intekt) i 10mnd... dersom du blir gravid på slutten av studiet og får deg jobb med en gang og jobber der i 6mnd så vil du opptjene deg rett til foreldrepenger..da vil du få utbetalt enten 80% av denne lønnen eller 100% ettersom hvor lenge du vil være hjemme med barnet. Det du kan gjøre er jo å eks prøve å jobbe ved siden av studiet slik at du tjener deg opp noe foreldrepenger og enten ta permisjon på slutten av studiet som skrevet over eller melde deg opp til et nytt fag.Dersom du eks har en eksamen igjen til etter permisjonstiden kan du ta den og dermed være ferdig utdannet jordmor til du er ferdig i svangerskapspermisjon.. phu.. vet ikke om du forstod dette men dersom du leser og planlegger etter beste evne og hell og lykke og sånt så skal dere nok klare dere... og så får du som skrevet innlegget over barnetrygd og dersom du er student og far ikke tjener for mye kan du ha rett til forsørgerpenger også som er ca 1700kr i mnd...
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 26. juli 2007 #4 Skrevet 26. juli 2007 En trenger forresten IKKE ta permisjon for å få fødselsstipend fra Lånekassa!
cowboylaila Skrevet 26. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 26. juli 2007 ok, det er jo ikke så ille da... 7000 i mnd...
Gjest Skrevet 26. juli 2007 #6 Skrevet 26. juli 2007 nei d skrev eg jo.. du må ikke ta permisjon, da må du melde deg opp til et nytt fag... du får mer enn 7000 i mnd.. du vil få minimum 9000,- (barnetygd og lånekassen) og evt foreldrepenger eller engangsstønad
cowboylaila Skrevet 26. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 26. juli 2007 så man kan få barnet f.eks. i juni og forsette og studere i august og samtidig få foreldrestipend fra lånekassa det året man liksom skulle være hjemme?
cowboylaila Skrevet 26. juli 2007 Forfatter #8 Skrevet 26. juli 2007 ok! tusen takk so-exited ble litt klokere nå Ser ut som dette kan ordne seg Vi skal begynne å prøve i aug, sep. for så å muligens få en baby iløpet av neste sommer/høst. Blir spennende!
cowboylaila Skrevet 26. juli 2007 Forfatter #9 Skrevet 26. juli 2007 Hehe, dere tror vel jeg er helt dum men har et spm. til! Hvis jeg bare kan jobbe i 4-5 mnd. før babyen blir født etter endt studie, hva får man da? Noen som vet`?
Gjest Skrevet 26. juli 2007 #10 Skrevet 26. juli 2007 da vil man nok desverre kun få engangsstønad...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå