Livmor Skrevet 26. juli 2007 #1 Skrevet 26. juli 2007 Lurer litt på om lillemann hadde en mild form (hvis det finnes "milde" former??) for falsk krupp her en kveld. Han la seg til vanlig tid, var i toppslag hele dagen og sovnet fort. Hylskreik etter en time og da jeg tok han opp hadde han en fæl, bjeffende hoste og pusten gikk tungt. Var ikke noe slim i halsen, bare tørrhoste. Da han fikk komme opp roet han seg greit, og selv om pusten gikk tungt var det ikke så ille at han virket engstelig (han siklet mye også). Hadde flere runder med hylskrik, "bjeffing" og tungpust iløpet av de neste timene, men til slutt sovnet han skikkelig og sov hele natten. Var helt fin dagen etterpå, ingen tegn til noe som helst. Når jeg tenker etter har han hatt sånne runder noen ganger før, og da har han blitt forkjølet etter en dag eller to. Er ikke spesielt urolig siden han puster ok alikevel, men kan jo være greit å vite om det er falsk krupp eller ikke. Og hva bør jeg gjøre hvis det blir verre?
Stratos med 3 barn Skrevet 26. juli 2007 #2 Skrevet 26. juli 2007 Ring legen neste gang han får det De ved råd! Jeg fikk masse hjelp og kruppen ser nå ut til å være borte for godt.
cherry coke Skrevet 26. juli 2007 #3 Skrevet 26. juli 2007 Det viktigeste er at foreldrene ikke får panikk! Krupp kan virke skummelt. Men det første jeg gjorde(fikk beskjed med legen), var å ta henne med meg ut i frisk luft...
Livmor Skrevet 26. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 26. juli 2007 Det er nettopp det som har gjort at jeg ikke har tenkt på falsk krupp før. Han puster jo tungt, men ikke sånn at han sliter så veldig. Jeg har alltid trodd at falsk krupp er store pustevansker og masse dramatikk. Men det kan godt være falsk krupp alikevel altså?
Stratos med 3 barn Skrevet 26. juli 2007 #5 Skrevet 26. juli 2007 Ja. Sønnen min var heller ikke "hardt angrepet" i starten....
Livmor Skrevet 26. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 26. juli 2007 Hm, da er det vel kanskje falsk krupp da ja. Frisk luft hjelper altså. Kan jo være greit å vite hva jeg skal gjøre hvis det blir verre:-)
Kamomille Skrevet 26. juli 2007 #7 Skrevet 26. juli 2007 Hva er falsk krupp ? Det er en infeksjon forårsaket av virus. Virus lager en betennelse i slimhinnene. Jeg pleier å kalle det en forkjølelse som sitter ”en etasje nedenfor” den vanlige forkjølelsen. På fagspråket kalles det akutt laryngitt fordi det kommer hevelse i slimhinnene like omkring eller nedenfor stemmebåndene (laryngs). Da blir det irritasjon på stemmebåndene og trangere i luftrøret. Det kan gi pustebesvær. På figuren kan du se hvor hevelsen sitter. Det er forskjellige ”forkjølelsesvirus” som kan utløse falsk krupp (Rhinovirus, parainfluensa virus,adenovirus, RS virus, influensavirus, en sjelden gang kan bakterier være årsaken). Hvordan er plagene ? Det er særlig barn mellom 1/2 og 4 år som er utsatt. Etter kanskje litt nesesnufs på dagtid starter symptomene gjerne på kveldstid 2-3 timer etter leggetid. Barnet hoster mer og mer, og med en rar, gjøende lyd. Noen ganger er det litt feber. Hosten kommer i hostekuler og øker på, barnet blir engstelig . Det blir noen ganger vanskelig å trekke pusten inn fordi det er trangere enn normalt i luftrøret. Når det slik er vanskelig å få nok luft kan det komme det som kalles ”inndragninger” på halsen, hvor huden suges inn nederst på halsen. Rare lyder kan også høres når barnet puster inn. (”Stridor”) Heldigvis er det oftest ikke så kraftig, men pustevanskene kan bli så svære at det blir for lite oksygen, og barnet blir blekt og kan få et blåskjær i fjeset. Da er det dramatisk, og du må ha hjelp. De fleste har plagene i beskjeden grad, men den rare hostelyden er lett å kjenne igjen. Det holder på den natta, ofte mindre på dagtid, men hos noen kommer det igjen plager neste kveld og kanskje i noen får dager. Deretter gir det seg, og virusinfeksjonen går mere over til vanlig forkjølelse. Hvorfor heter det falsk krupp ? Falsk krupp har symptomer som likner ekte krupp, derfor navnet! Falsk krupp er heldigvis mye mindre farlig, Ekte krupp er en annen og farlig sykdom som skyldes difteri-bakterien. Difteri forårsaker infeksjon i halsen hvor det dannes membraner på slimhinnene, disse tetter igjen luftrøret omkring stemmebåndene og kan føre til kvelning. I Norge har vi ikke hatt difteri på mangfoldige år, og det skyldes at vi etter siste krig startet med Difterivaksine (som alle barn får fra 3-4 måneders alder). Dermed er vi beskyttet mot denne farlige sykdommen i mange år. Difterivaksine er viktig, difteri finnes i nabolandet vårt Russland. Det finnes en dramatisk sykdom til som gir plutselig pustebesvær, høy feber og dårlig almentilstand. Det er en bakterie-infeksjon med bakterien hemofilus influensa (HI) i drøvelen (”epiglottis”), den har ikke noe norsk navn, men heter på fagspråket epiglotitt. Takket være at barna våre de siste 10 årene får vaksine mot HI, ser vi nå slik infeksjon svært sjelden. Hva du kan gjøre når det er falsk krupp. Vi kan vanskelig hindre at barna våre smittes med luftveisvirus. De fleste får vanlig forkjølelse, men når du forstår at falsk krupp er på gang hos barnet, hva gjør du da? Gi kjølig drikke, ha hevet hodeende i senga eller la barnet sitte. Hostemedisiner kan kanskje lindre litt, men er lite effektivt. Når den rare, gjøende hosten øker på kan du ta barnet i et teppe og gå ut på verandaen, la ungen puste i kald luft. Hos mange virker det bra. Tidligere anbefalte vi varm damp fra dusjen, men nå synes det å være et bedre råd med fuktig luft på badet fra en kald dusj . Disse tiltak reduserer muligens hevelsen i slimhinnen. Kanskje kan paracetamol (dose etter alder) roe barnet noe. Heldigvis glir hosteplagene hos de fleste gradvis over av seg selv. Når skal du søke legehjelp ? Hvis barnet tydelig strever med pusten, hvis du observerer inndragninger på halsen eller blekhet og dårlig farge tiltross for tiltak nevnt ovenfor, da er det nødvendig å søke legevakt/sykehus. Mange har erfart at når barnet tas ut i bilen og dere drar avsted lindres pusteplagene. Likevel - la lege vurdere om det er andre tiltak som trengs. Er det medisiner som kan hjelpe ? Heldigvis er det hjelp å få! Problemet er trangheten i luftrøret pga. hevelsen av slimhinnene. Hos fastlege eller legevakt finnes utstyr for å inhalere medisin (adrenalinprodukt). Med en maske foran nese/munn pustes medisinen inn og virker slik at hevelsen i slimhinnen blir mindre, deremed bedre plass for lufta til å komme forbi. Behandlingen er oftest effektiv, men kan ha kort varighet og må evnt. gjentas. Det er nødvendig å bli observert i ca 30 minutter for å se om det går greit. Hvis besværet ikke reduseres kan sykehusinnleggelse bli nødvendig. Der kan pustebesværet kontrolleres og behandles om nødvendig et døgn eller to. Kortison-medisin som tablett blir ikke sjelden benyttet etter at inahlasjons-behandling er gjennomført. Slik medisin vil etter en del timer være med på å minske hevelsen i slimhinnene. Kan barnet få falsk krupp flere ganger ? Siden det er mange forskjellige virus som kan lage betennelsen vil nye virus møte ungen, og falsk krupp kan komme igjen. De små barna er mest utsatt, og med økende alder og bedre dinmensjon i luftrøret vil muligheten for falsk krupp avta og sykdom bli mer vanlig forkjølelse. Er noen barn mere disponert enn andre ? Det hender at større barn får falsk krupp og det hender at noen barn får denne gufne saken mange ganger. Det er ikke holdepunkter for at falsk krupp utløses av allergi, men det kan synes som om noen er mere disponert enn andre, har mere påvirkelige slimhinner og kanskje litt annerledes oppbygging av området omkring stemmebåndene. Hvis derfor barna har mange tilbakefall av falsk krupp når de blir større, må dette vurderes av en Øre-Nese-Hals lege.
Honningmelon Skrevet 26. juli 2007 #8 Skrevet 26. juli 2007 Da eldstemann hadde det et par ganger, var det ikke helt ille liksom, men sånn som du beskriver det. Var på legevakta og fikk Efidrin, og den hjalp veldig på den tunge pusten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå