Gå til innhold

står til jenter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

det er så stille her inne nå i sommer, kanskje alle bare har late dager sammen med mann og barn?

Hvordan står det til med dere? Noe nytt om de små?

Her så har Camilla rundet 4 mnd, og fått smake pittelitt på maisgrøt, men kan ikke si at det falt helt i smak nei hehe

Hun bare grynter noe voldsomt på nesa og spytter det ut igjen. Noen som har tips til hvordan vi kan lære henne at det skal spises?

har prøvd å gi henne smokken mens hun har mat i munnen, da går det ned men det er jo forferdelig dum måte å lære henne på synes jeg. Vil jo ikke at hun skal forbinde smokken med mat heller.

Hun har også begynt å le, ikke så ofte men latter er det iallefall. Synd hun er litt sparsom med den men det kommer nok mer og mer :-)

Tenkte å stikke innom helsestasjonen i morgen for å veie lillegull. Må jo ha inn 4mnd vekta i boka hennes :-)

Ellers så storkoser vi oss, blir jo bare artigere og artigere for hver dag som går.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

God idé :-)

Her har vi akkurat vært på HS og fått konstantert at Mia er midt på treet i vekstkurven. Hun blir nok høy, men har stagnert litt i forhold til den pangstarten hun hadde. Vaksinen gikk bra også denne gangen, hun er så flink at jeg blir helt mos i mammahjertet mitt :-)

Vi sliter litt med at hun våkner så tidlig, før 06 hver morgen, og da er det ikke snakk om å sove igjen. (Burde vel ikke klage, andre har det gående hele natta enda stakkars...). Men hun legger seg rundt kl 19 hver kveld, og det går greit. Hun vil jo fremdeles ikke ligge, de fleste kommenterer situpsene hennes, og sånn er det enda. Opp og stå :-)

Ellers har vi startet med grøt hver kveld, med litt svisker i. Da går det så greit. Maisgrøten var ikke helt bra for henne, men risgrøt går greit. Sviskene er heller ikke skumle lengre, men det er vel forskjell på tarmene nå og da hun var et par mnd. Hun får også fast et fruktbeger til lunsj i tillegg til melken, det er visst skikkelig godt. Bytter på litt så det ikke blir den samme frukten hver dag. Tenke seg til at den lille jenta som fikk så vondt i magen av bare melken nå får i seg så mye rart, og det går bra! Utvikling er fantastisk :-)

Btw Samsyn, om du blander litt frukt i grøten skal den visst gli ned lettere. Det som er kjipt er jo at da vil de antakeligvis ikke ha vanlig grøt uten frukt etterpå. Hva om du prøver å gi henne banan med skje så hun lærer at av skje kommer det noe godt? Kanskje hun da godtar mating med skje lettere?

Moro å høre hvordan det går med dere andre! :-)

Skrevet

Koselig å høre litt fra dere og hvordan det går med våre små.

Her har Erica rukket å bli 4 mnd også og vi merker at hun stadig blir mer krevende. Vi begynte med grøt og andre smaksprøver denne uken. Grøt gikk greit nok (video ligger på Facebook). Prøvde først med veeldig tynn og så litt tykkere. Hun jublet ikke akkurat, men fikk da i seg litt. Så har vi prøvd mango, banan og fruktbeger. Det går jo greit, men hun rynker på nesen og skjønner ikke helt hva vi driver med tror jeg.

Latter får vi også her i huset. Spesielt når vi svinger rundt og danser. Da ler hun så hun hikster! Skikkelig gøy.

Men kveldene er litt slitsomme. Hun kan gjerne begynne å bli sutrete ved 1730 tiden og vil bare bli bært rundt. Ingenting fungerer, og det er slitsomt frem til legge tid kl 19. Vi prøver å finne på noe som hun har lyst til i denne perioden, men det er ikke mye som fungerer...

Om natten sover hun godt, våkner en til to ganger for mating og så er det morgen 0830. Noen dager nå har det vært morgen 0700 til mammas store fortvilelse. Jeg må begynne å legge meg tidligere tydligvis.

Vi gleder oss over hver dag og alt som skjer med utviklingen! Det er jo så gøy!

Skrevet

Hei,

Ja jeg tenker på at neste uke er hun fem måneder og tiden går bare så alt for fort. Får nesten litt panikk av tanken på å begynne å jobbe igjen selv om det ikke er før i februar.

Mathilde vokser og det skjer mye moro hver dag. Akkurat nå er vi inne i en litt mer slitsom periode på dagtid. Introduseringen av grøt er litt opp og ned. Det har resultert i en del skriking ved leggetid. Så i kveld har vi tatt pause fra både grøt og velling og jammen sovnet hun ikke med en gang uten skriking. Så her får vi gjøre som Sanasol og teste litt ut tror jeg. Heldigvis sover hun veldig godt om natten. Våkner en gang mellom 4 og 6 for mat. Sover så til rundt kl. 08.00. Så her er vi heldige.

Dagtid kan være litt mer krevende om dagen. Vil helst at det skal skje noe hele tida. Leke alene på teppet sitt er kjedelig med mindre mamma eller pappa er til stede. Ellers en frøken som begynner å få temperament og både snakker og skriker en hel del. Latter er det litt av, men hun har ikke funnet helt ut av det enda. Kommer nok. I tillegg har hun de siste par dagene begynt å vippe seg over til siden. Så nå er det vel ikke lenge til vi starter med rulling også.

Selv om noen dager/kvelder er mer krevende enn andre så er det en fantastisk skapning som vi fryder oss over. Både mamma og pappa er veldig stolte av sitt lille nurk og nyter hver dag sammen med henne.

Skrevet

Hei,

Ja vi har vært i Trøndelag en periode nå, men kom hjem litt tidligere enn planlagt. Men det er greitt. Godt å være hjemme noen dager sammen med pappaen også, før han skal på jobb igjen.

Jeg synes det har skjedd mye med Maja den siste måneden. Det er mye hun har blitt flinkere til. Ligger ofte og trener med fin-motorikken ved å prøve å plukke på små detaljer på lekene sine. Også har hun lært å spille på slurva :-) Selvfølgelig med hjelp av mammas eller pappas fingre da. Det synes vi er veldig moro!

Det har vært litt variert nattesøvn i det siste, men det har nok med at vi har fartet litt rundt i trøndelag. Så det går seg vel til. Og dermed blir jo rytmen i søvn på dagtid litt variert. Vi satser på at dette går seg til nå når vi har kommet hjem.

Maja har blitt utrolig flink til å spise grøt. Vi brukte lang tid på tilvenning, og drev lenge (ca to uker) på med en veldig uttynnet grøt, og ga henne da kun et halvt egg-glass. Etter hvert økte vi mengden, og etter ca en måned var vi oppe i full porsjon. Vi startet med dette da hun var fire og en halv måned. Maja var ikke så glad i maisgrøt hun heller. Da vi prøvde hvetegrøt, gikk det straks lettere å få ned. Nå gaper hun når skjeen nærmer seg munnen. Hvis hun er trøtt og lei, trenger hun litt underholdning i form av sang, vifte med en leke osv. I tillegg får hun drikke vann innimellom skjeene, da glir det lettere ned.

Utenom grøt har Maja ikke noe fast måltid enda. Vi gir henne ofte litt banan. Ellers har hun bare prøvesmakt litt forskjellig (avocado, fruktpurre, noen brødsmuler, kokt potet) med forskjellig hell. Ikke alt faller i smak. Tenkte vi skulle legge inn et lite måltid som fast rutine på dagen også snart. Da blir det vel frukt av noe slag. Snart er hun jo gammel nok til å prøve ut de 6-måneders glassene også. Det blir moro!

Vi koser oss masse for tiden! Utrolig fasinerende disse små:-) Blir koselig å se dere igjen snart!

Skrevet

Vi er tilbake fra ferietur i Sverige, og har kost oss veldig hos mormor og morfar!

For tiden ruller Amanda runt veldig mye, mest fra mage til rygg, men andre veien også. I tillegg "krabber" hun bakover både på ryggen og magen. Og hun er nesten oppe på alle fire, så snart klarer hun nok å krabbe fremover også! Hun prater og tester ut nye lyder hele tiden.

På 6-månederskontrollen målte vi henne for første gang og fant ut at hun er en liten tjukkas! Så nå har vi sluttet med mat om nettene... De siste nettene har vært veldig bra!

Grøt går ner (og over hele henne, og meg) som bare den! Men vi strevet litt en stund. Først gikk det greit i to uker, så var det totalnekt i to uker og så gikk det greit igjen...Vi har testet litt andre ting, som potet, brokkoli, blomkål, eple og melon også, med varierende resultat, men er fortsatt litt forsiktige, siden hun fortsatt har litt trøbbel med magen ...

Og så skal jeg jobbe et par uker når pappaen er hjemme og har permisjon. Det blir veldig rart...

Skrevet

Matteo har så vidt rundet 3 mnd, men han er likefullt en stor herremann! Og om 2 uker skal vi på 3 mnd kontroll og vaksineres. Mamma både gleder og gruer seg til det. Spennende å se om han fortsatt vokser like fort som han gjorde de første månedene.

Utviklingen hans ellers har vært storartet. Han smiler og ler hjertelig, og

hans beste lekekamerat er hunden (bamsen) Charlie, og når de leker sammen, hviner han av fryd, skravler som bare det og bruker snuten hans som tyggeleke. Godt Charlie kan vaskes!

Matteo er en kjempefornøyd liten herremann, han smiler stort sett hele tiden. Sover bra om nettene nå, og er veldig enkel å ha med på ting. Så lenge mamma eller pappa er til stede, så er alt bare fryd og gammen. Han kan gjerne tilbringe en hel dag med andre, men leggingen vil han helst at mamma skal ta, og er det krise så er pappa god nok.

Nå gleder vi oss til å bli ferdig med barnedåpen, og etter dette skal jeg endelig få innrede rommet hans, så han kan flytte inn dit. Gjett om jeg gleder meg til det!

Til tross for den tøffe starten vi hadde, så har dette gått over all forventning. Og Matteo blir bare skjønnere og skjønnere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...