Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er 4 uker og skal ha mat ca. hver andre time (SLITSOMT!)både dag og natt. Etter amming om natta legger jeg han på brystet mitt, mens jeg sitter halvveis oppreist for å få han til å rape. Deretter legger jeg han stille og forsiktig over i sin egen seng. Da tar det ca. 5 minutter og så er han lys våken... I dag klokka 5 på morgenen lå han vrei seg i senga si i hele 40 minutter før han sovnet igjen (hadde bestemt meg for å ikke ta han opp så lenge han ikke hylskrek.) og da er det jo bare halvannen times søvn før han våkner for en ny runde med mat... Det virker som om han prøver å vri seg rundt på siden.

På dagen har jeg samme problemet. Prøver å legge han i vogna eller på sofaen mens han er våken, men ikke søren om han vil sovne der. Tar jeg han opp, tar det ikke lang tid før han sovner på brystet mitt. På dagen sover han alt fra en halvtime til to timer. På kvelden kan han faktisk sove i 3 ( og det er DEILIG!).

Jeg har jo ikke lyst til at han skal venne seg til å kun sovne når han ligger på magen på brystet mitt... Dessuten er det fryktelig slitsomt for min del. Har dere noen tips til hvordan jeg skal få han til å sovne av seg selv i egen seng/vogn? Er det rett og slett for tidlig for han å få slike vaner enda? Vet jo at man ikke kan skjemme bort så små babyer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De første ukene kunne gutten min også bruke over 1 time på å sovne etter amming på natta. han gråt ikke,bare grynta og kava.....Jeg lot han bare ligge.Gav smokk og holdt han litt i hånda. Til slutt sovnet han.

Det gikk ikke lange tida før han begynte å sovne med en gang etter amming og nå gjør han det 99% av gangene.....

Jeg ville ikke tatt han opp og latt han sovne på brystet ditt. Selvfølgelig tar du han opp hvis han skriker. Men prøv å legge han ned når han roer seg.......... hon må få trygghet og nærhet og vite at du er der, samtidig som det er viktig å klare å sovne på egen hånd

Skrevet

Prøv å la ham ligge så mye som mulig i egen seng. Vi pleide å ligge i senga og holde en hånd på brystet hans dersom han var urolig. Ga ham smokken og gynget ham i vuggen, sang nattasanger. Tok han ikke opp med mindre han skrek.

Lykke til, det blir bedre!!

Skrevet

Dette høres kjent ut. Lengter ikke tilbake til den tiden, nei..

De første nettene sov han bare noen minutter av gangen, men han fikk for lite mat da. Sikker på at din får nok mat? Får han ikke nok på dagen, må han våkne så ofte om natta også.

Etter vår fikk nok mat, ble det noe mere søvn, men på dagtid var det kun i armene våres og trilleturer. Om natten fikk vi han til å sovne i vogna eller senga på kvelden, men etter 1. nattmat la vi han mellom oss og stagget han med smokken og bysset han. Vi prioriterte søvn fremfor at han skulle sove alene. Etter 2. nattmat var det ikke alltid vi fikk han til å sove - jeg var mye trøtt ja!

Vi prøvde alltid å legge han i senga, men når det ikke gikk så lot vi han altså sove mellom oss eller i fanget. Etter hvert gikk det oftere og oftere an å legge han i senga etter vi hadde bysset han i søvn, og da han var ca 2 mnd la jeg han i senga og ga han smokken så sovnet han etter litt sutring.

Mitt råd er å ikke være redd for at det du gjør nå må du slite med videre. Han er bare 4 uker og husker kanskje enda den trygge livmora? Ta med deg en bok i sofaen, sett deg godt til rette og la han sove på brystet mens du hviler. Vi snakker bare om uker før dette blir bedre.

Hvis jeg får en baby til skal jeg stresse mindre med egen seng i starten og velge søvn! Etter ca 6 uker er det mye som ordner seg.. Det blir bl.a. lengre mellom måltidene. Vi har dessuten en veldig våken gutt, uavhengig av matetider. Først da gutten vår var 3 måneder sov han nesten like mye som de andre babyene på hans alder på dagtid! Noen uker før sov han faktisk natten gjennom, og gjør det noen dager i uka. :-) Det er altså håp, hold ut!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...