Gå til innhold

Hunder hører ikke hjemme i borettslag!! (ble litt langt....)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Irriterer meg grundig om dagen.

Vi bor i et sameie med flere fire-/åttemannsboliger. Og det er på vei til å bli den reneste zoologisk hage her!

Naboen har et digert beist av ei vaktbikkje, som alltid går løs. Tør ikke ha døra åpen, eller ha barnevogna stående ute da jeg aldri vet når dette beistet kommer byksende. Ja, han har kustus på bikkja si, men allikevel, man vet aldri. Går ikke ut etter posten engang hvis dette dyret er ute, stivner helt jeg når den kommer løpende.

I bygget ved siden av her (små to-roms), så er det ei bittelita tafatt dame som har en schäfer som sikkert veier mer enn henne. Den går enten løs, eller står i et langt tau som rekker over hele gårdsplassen her. Hun har IKKE kustus på denne bikkja som stadig løper rundt her, bjeffer og gjør fra seg på plenen. Ser ikke ut som den har det noe særlig, blir jo aldri gått tur med eller noe, virker ikke helt stabil stakkar.

Naboen hennes har en golden retriever i omtrent samme tilstand.

Og i samme bygget er det ei gammel dame med en liten gneldrebikkje som går helt av skaftet når den ser andre bikkjer. I tillegg slipper hun den ut på plenen og plukker ikke opp når den gjør fra seg.

Ei annen ei som har to små hunder og en katt, men hun vet å ta vare på dyra sine og de er alltid i bånn (ikke katten da), men disse dyra merker vi ikke noe til.

I går kveld var det et svare leven her og nesten konstant bjeffing til langt på kveld.

Vurderer sterkt å skrive brev til styret, oppfordre de til å sette opp et regelverk for dyrehold hvor de som bryter disse reglene får advarsler og i ytterste konsekvens blir kastet ut. Er et ganske nytt sameie og et utrolig tafatt styre (ja, jeg skulle meldt meg inn der!!!!), så litt skeptisk til om det hjelper. Også blir vel jeg den store stygge ulven i nabolaget.

Er det bare jeg som er hårsår og overreagerer, eller er det flere som er enige i at store hunder ikke hører hjemme i små leiligheter? Og hvis du ikke klarer oppdra og ta vare på hunden din, så skaff deg en hamster i stedet!

Har lyst på hund vi også, men venter til vi får oss noe større!

Ble langt dette gitt, men gått å få ut litt frustrasjon. Argh...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan man bor spiller ingen rolle for om man skal ha lov til å ha hund eller ikke. Det er noen du må regne med å ha som naboer med mindre du bor langt ute i ødmarka.....og da er det andre dyr som titter innom istedet.

Men de bør holdes i bånd som er innonfor ens egen eiendom.

Plager det deg så fælt så skriv en klage til styret angående det og avføringen som ikke blir tatt opp.

Skrevet

nå er jo jeg verdens største hundelsker så overskriften få du ikke sympati på fra meg. Men når det er sagt, er jeg en ansvarlig hundeeier. Hundene mine går aldri løs (uten i marka da) og jeg har de ikke ute når jeg er borte, det er en hund og man aner aldri hva som kan skje. Dersom hundene mine bjeffer snakker jeg til de umiddelbart eller tar de inn. Naboene her er ikke fullt like ansvarlig, så når fruene her har løpetid, har vi hannhunder på besøk flere ganger om dagen. Og det er irriterende med UANSVARLIGE naboer, ikke de som er glad hundene sine og tar vare på de. Mener absolutt at du skal klage, for det er ikke det at folk ikke skal få ha hund, men rundt andre folk skal det ivaretas!!!

Enig der!

Skrevet

Synes absolut du burde klage på denne situasjonen. Vi har selv hund og bor i boretslag men jeg mener det er vanlig folkeskikk og ta hensyn til naboene når man bor slik. helt enig med det snøfrisk sier.....

Skrevet

Står ikke helt inne for overskriften da, men ville ha noen reaksjoner.

Kunne gjerne hatt deg som nabo, er jo det at naboene her ikke tar seg av hundene som irriterer meg mest, skjønner ikke vitsen med å ha hund da. Hun med schäferen her snakker til den hele tiden, men den hører jo ikke på henne...

Skulle vel heller brukt overskriften "uansvarlige hundeeiere" eller noe sånt.....

Skrevet

Helt enig med Snøfrisk! Har man dyr, så skal dyrene tas godt vare på! Bikkja her i huset får ikke stå ute og gneldre, det hæler jeg ikke. Ikke går hun løs heller, bortsett fra av og til i marka. Båndtvanglovgivningen er ganske streng, og her vi bor har den i tillegg blitt innskjerpet i det siste. Det eneste jeg virkelig ønsker meg, er båndtvang på katter og pålagt sterilisering/kastrering av katter i boligstrøk. Det hadde virkelig hjulpet for alle katteplagene her omkring, i alle fall!

Skrevet

Synes du har grunn til å reagere hvis hundeeierne ikke tar ansvar for dyrene sine, ja, Om det er grunn nok til å forby hunder/kjæledyr i borettslag, er en annen ting. Man skulle nesten ha vært nødt til å bestå en eksamen eller ta en slags sertifikat før man fikk holde dyr.

Det er forresten båndtvang enda, så hundene må være i bånd ute, såfrent de ikke er i sin egen inngjerdede hage. Hvis hundeeierne ikke plukker opp etter seg på felles plen, så kan du godt si fra til dem, ja.

Skrevet

uff, skjønner du er frustrert.....Du får melde henne på det hundeskoleprogrammet, det er jo eieren det er noe galt med og ikke hunden....

håper det ordner deg.....

Skrevet

Hvor finner jeg informasjon om båndtvang? Liker å ha litt fakta i ryggen...

Og er det spesielle regler for borettslag/sameier, eller er det opptil hvert enkelt sted?

Skrevet

fant det på jusstorget.no ;)

Skrevet

Hunder er tilpasningsdyktig og de aller fleste passer så visst inn i et borettslag! Eierne derimot er det værre med..... :)

Synes du skal ta det opp med styret jeg og få laget noen husordensregler. Det er da helt vanlig i borettslag det! Se om du finner noen eks på nettet, obos el og foreslå det for andre ting som banking av tepper, vasking av bil osv osv også, så skinner det ikke igjennom at det er bikkjene du irriterer deg mest over. Tenker du deg om, er kanskje disse folka irriterende på andre måter også?

Høres forøvrig ut som om du er litt redd hunder....? Ta en part med han som har den store løse hunden du stivner av. Han med dressur på bikkja si. Forklar han problemet ditt og se om du ikke kan bli bedre kjent med hunden hans. Kanskje tar han hintet og mere hensyn, samtidig som du slipper å stivne hver gang bikkja går forbi.

Lykke til!

Skrevet

Jeg mener nå det at en hun hører hjemme uansett hvor du bor,men en annen ting er om de som bor der er skikket til å ha hund.

Det virker jo som du har fått noen håpløse tilfeller i ditt nabolag.Dette går jo ann å klage på til styre og få dem til å ordne opp.

Skrevet

Bortsett fra at jeg ikke syns de tar vare på dyra sine, så irriterer jeg meg ikke over hundeeierne nei ;)

Og stemmer at jeg er litt redd hunder ja.... Vokste opp med en nabohund som var en smule aggresiv og schizofren, sitter i enda..

Ja, jeg gikk sikkert ta en prat med han naboen, han tar jo vare på hunden sin. Men syns det burde være en selvfølge at man har hunden sin i bånd når man bor sånn som vi gjør, og irriterende at jeg må fortelle de det.

Skrevet

Skal skrive et brev til styret og ta en prat med styreformannen her. Syns det er rart hvis det ikke er flere som føler det på samme måte.

Gjest irismor
Skrevet

Ble bare "litt" irritert over overskriften din.

Men skal prøve å hjelpe deg litt uansett. Første du må gjøre er å skrive et klagebrev til styret i sameiet/borettslaget. Der henviser du til hvilke hunder og eiere det gjelder. Og vær litt mere saklig enn det du er i innlegget over. Skriv også at det faktisk er båndtvang fra 1 april til 21 august (kan variere litt), enkelte kommuner har båndtvang hele året. Vet at det er det i Skedsmo kommune. Og hvis ikke det hjelper så får du anmeldte forholdene som nabobråk til politiet.

Har selv hatt 2 Golden retrivere, og hadde de mens jeg bodde i blokk. Ikke noe problem det.

Skrevet

irismor, skjønner at du ble litt irritert av overskriften, beklager det.

Holder på å formulere et brev nå og bruker selvfølgelig litt andre fraser enn det jeg gjør her inne ;)

Vet ikke om jeg skal dra frem enkelte eiere, men heller skrive noe sånt som at "Det etterhvert har blitt en del dyr i sameiet, og at det derfor kan være på sin plass med noen felles regler for dyrehold" Og så komme med noen forslag av hva jeg syns er passende. Vise til loven om båndtvang og generelle regler om hundehold som jeg fant på jusstorget.

Gjest irismor
Skrevet

Har du tatt en titt i husordensreglene til sameiet. Der bør det stå noe om regler ang dyrehold i sameiet. Hvis ikke så bør det legges inn forslag på det til neste generalforsamling. (og still gjerne til valg inn i styret) Når du klager til styret så nevn de enkelte hunder og hvem som eier dem. For det er jo kun de som lager støy og uro du ønsker å klage på =)) Tror jeg =)

Sjekk om din kommune er en av de som har helårs båndtvang. Det finner du på kommunenes nettsider.

Lykke til =)))

Skrevet

Takk for hjelpen :) Står bare at det er tillatt med dyr i husordensreglene her... og finner ikke noe på kommunens sider, så har skrevet en mail.

Men sånn på genrel basis så burde det nesten vært en form for sertifkat el for dyrehold, som ei nevnte over her. Kanskje ikke så lett i praksis. Men er så synd å se på hunder som ikke blir tatt vare på , stimulert, dressert og gått tur med :(

Hunder som blir det, står vel ikke og bjeffer i det uendelige?

Skrevet

hmm.. ser du skriver at hunder som blir tatt godt vare på ikke står å bjeffer i det uendelige.. å da må jeg bare legge til en ting at hunden min, fixer ikke å være alene hjemme,hun HYLER i det uendelige,men hvis hun har selskap,samme hvordan, går det helt fint..bare ikke alene..

så hunder som bjeffer i det uendelige kan faktisk også ha det veldig bra,

selv om dette kanskjeikke gjelder ditt tilfelle;)

Skrevet

hunder hører hjemme der det er hjerterom :)

om det så er i blokk, enebolig, villa, rekkehus er ett fett!!

men de som har hund må ta seg av den, og ta hensyn til naboer!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...