Gå til innhold

Peiling på blodsukker??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bekymrer meg litt for at jeg skal utvikle svangerskapsdiabetes, jeg målte blodsukkeret mitt idag tidlig (fastende) da var d 5,0.. deretter målte jeg etter frokost (som idag besto av 2 brødskiver med hvitost og skinke, pluss to biter mørk sjokolade og ett glass biola). Da var blodsukkeret steget til 7,5.. er det normalt eller er det for høyt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min far har diabetes 2, og han måler meg rett som det er..fastende og etter jeg har spist. Jeg kan også ligge på 7 etter jeg har spist. Og min far siere det må bety at jeg regulere litt dårlig og at jeg burde si det til legen min og få sjekket det. For di andre i familien min hadde helt normalt..

bedre føre var liksom;)

Skrevet

Takk for svar. Jeg får vel si det til legen når jeg skal dit neste gang.

Skrevet

Hvis du er bekymret, kan du få målt fastende blodsukker hos legen din. Hvis verdien da er i grenseområdet, kan du få tatt sukkerbelastningstest, det vil si at du først måler fastende verdi, drikker druesukker, venter 2 timer og måler ny verdi. Da vil det vise sikkert om du har nedsatt sukkertoleranse eller diabetes. Men et tilfeldig målt ikke fastende blodsukker er ikke til å stole på.

Skrevet

Det er helt normalt at blodsukkeret stiger litt etter man har spist. Det er derfor blodsukkeret skal tas fastende. Blodsukkeret ditt ser helt fint ut. Men er du i tvil så hør med legen neste gang du er der:)

Skrevet

Kroppen bruker jo litt tid på å bryte ned det i maten som gir økt blodsukker. Jeg har fått beskjed om at det ikke er noe vits i å måle før det har gått to timer etter måltidet, og da skal det ligge på maks 7, helst lavere, for meg som har diabetes 2 og bruker insulin i graviditeten. Ditt fastende blodsukker er bra!

Skrevet

Hei!

Grensene for diabetes er over 7.5 fastende og over 11.0 etter måltid, så du ligger trygt innenfor normalen. Fastende bls på 5.0 er vel ganske ideelt.

Skrevet

Du har ingen grunn til å bekymre deg. Fastende blodsukker for ikke diabetikere skal ideelt ligge mellom 4,5-6. Det riktigste er å måle blodsukkeret igjen 2t etter måltid, og da skal det ha sunket til rundt 5-6- Så 7,5 etter frokost med biola og litt sjokkis er ikke noe å være bekymret over.

Skrevet

Puh.. Tusen takk for alle svar, det var veldig beroligende :-))

Skrevet

Helt normalt blodsukker. Ingenting å bekymre seg for. Dessuten tar du vel urinprøve hos jordmor, så man ser jo der også, evt om det er utslag på sukker i urin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...