Gå til innhold

Astma. Trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Noen som vet hvordan jeg skal gjøre det med astmaen min i forbindelse med prøveperioden og svangerskapet? Tenker da spesielt på medisinene. Stemmer det at de ikke skal tas dersom du er gravid? Hva skal jeg gjøre da?

Håper på svar=) Ha en fin dag alle sammen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg måtte slutte på medisiner da jeg ble gravid.

Da jeg mistet igjen bestemte jeg meg for åprøve meg uten medisiner. Jeg fikk hjelp av akupunktur ved siden av, og har ikke tatt noenting siden september.

Man er vel kanskje forskjellige der, men du skal iallefall utvise veldig stor forsiktighet rundt kortison og allergimedisiner.

Ta kontakt med legen din å hør hva han sier.

Min anbefalte at jeg kuttet helt, vet ikke om det er standard å si, eller om det var pga sa.

Lykke til :)

Skrevet

Ja, jeg hadde egentlig tenkt å slutte i september da prøveperioden vår begynner. Men jeg tar disse medisinene to ganger til dagen, og dersom jeg blir forkjøla er jeg absolutt nødt til å bruke de hvertfall 4 ganger til dagen. Er veldig mye forkjøla o.l ettersom imunforsvaret mitt er veldig svekket. Har du noen tips til hva jeg kan bruke som erstatter dette behovet og som ikke er farlig for baby?

Takk=)

Skrevet

dytter=)

Skrevet

Prøv akupunktur. Det har gjort underverker for meg og imunnforsvaret mitt :) Nålene får, ved riktig plassering kroppen til å lege seg selv. Så man får en varig virkning på det meste.

Jeg var totalt avhengig av medisiner alt fra 2-4 ganger om dagen når jeg var frisk, og fullt styr med forstøver når jeg blei sjuk... og sjuk var jeg nesten hele tiden.

Jeg har tidligere brukt akupunktur for allergi, noe som hadde sinnsykt gunstig innvirkning på astmaen. Jeg har kun hatt en penicilinkur på 3 år :)

Og jeg har som sagt ikke tatt en dritt medisiner, hverken på eneeller andre måten siden september. Jeg har ikke behov heller :) Blir bare litt raskere andpusten når jeg trener, men det går over.

Bor du i Oslo? for da har jeg en sinnsykt flott akupunktør å anbefale :)

Skrevet

Jeg gikk til legen i mai (?) da jeg synes astma'en min var verre etter en forkjølese i vinter. Har brukt seritide 500/50 2xdag. Har i mange år sagt at jeg ikke merker noen stor forskjell om jeg dobler dosen. Etter mye fram og tilbake, bestemte legen min seg for at vi skulle prøve å slutte med medisinene, for å så ev å trappe opp med medisiner etterhvert, å se hva jeg reagerte på.... De første ukene ble jeg kjempe dårlig, og jeg var frustrert over legen som ville vente (tiltross for at han sykmeldte meg!).... Jeg var i kjempe dårlig form, hostet, hadde masse slim i halsen, og ville bare ligge i senga. Men dro meg på trening (det eneste som erfaringsmessig har hjulpet på sikt). Samboeren min er også flink til å massere meg, noe som hjelper noe.

De siste ukene har jeg ikke engang tenkt over det når jeg har trent. Bortsett fra at jeg har litt "ekstra" slim i halsen, og har jeg det bedre enn på lenge!

Skrevet

Du må ikke finne på å seponere noen av dine astma medisiner selv. Dette er direkte livsfarlig. Her vil det være naturlig å medisinere minst mulig for å opprettholde din optimale lungekapasitet. Skulle du bli alvorlig syk etter å ha fjernet medisiner må det til steroider som går rett i blodet enten ved hjelp av piller eller ved hjelp av drypp.. Dette er ikke optimalt for din baby. Akupunktur ol. alternativ medisin har ofte vist seg å ha god effekt, men bruk medisin helt til din lege er med deg på et annet opplegg.

Skrevet

Hei sommerspire08.

Jeg har snakket med min lege om astmamedisiner når jeg eventuelt blir gravid. Da skal jeg gå ned til minst mulig dose for å holde meg frisk. Jeg skal unngå flutide (kan ta dersom jeg blir veldig tett, men så sjelden som mulig) som er den medisinen som er kortison i og bruke anfallsmedisin Ventoline ved behov. Dette for at null medisinering vil kunne gjøre meg så syk at det vil kunne påvirke fosteret, og det er verre for fosteret enn at jeg tar litt medisiner. Dette er det jeg fikk beskjed om. Men snakk med legen din, ikke gjør noe på egenhånd. Den medisinen seretide eller hva den heter er vel som både flutide og ventoline hvis ikke jeg tar feil.

Skrevet

Heihei=)

Jeg er i fra Rogaland jeg=) Tror jeg skal ta meg en telefon til lungespesialisten jeg går til... Jeg går på oxis og pulmicort... Jeg blir jo skikkelig dårlig på høsten/vinter, men gjerne jeg skulle prøve akupunktur? Hvis det hjelper hadde det vært toppers=)

Tusen takk for alle svar. Nå vet jeg litt mer om hva jeg skal gjøre og hva jeg ikke skal gjøre=)

Lykke til alle sammen! I september håper jeg å være på full speed mot en liten spire=)

Skrevet

glemte vel at jeg skulle understreket: i sammarbeid med lege- he he.

tok det bare som en selvfølge.

så finnes det en liten huskeregel: de som blir syke av homeopati har ghod effekt av akupunktur, og omvendt :)

Det beste er å trape ned på medisinen samtidig som man får akupunktur. da ser man jo virkningen godt, og du slipper kanskje det mellomstadiet hvor du er syk.

akupunktur kan du uansett begynne på selv, må bare ha rekvisisjon.

det kommer forresten på blå resept litt uti neste år :) fordi den dokumenterte virkningen er så innmari bra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...