Gå til innhold

Salami? Fullstendig forvirret!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tidligere lest at salami er greit å spise i svangerskapet.

Bl.a. har jeg lest dette:

"Salami

Du har sikkert svart på dette før, men jeg prøver meg. Jeg er gravid i uke 10 og har så lyst på salami. Kan jeg spise det? Er det som spekemat som man skal ligge unna? Jeg blir veldig forvirret og har vært inne på Matportalen sine sider uten og ha blitt noe klokere. Tusen takk for en kjempe fin side!

Svar fra jordmor

Hei! Spis så mye salami som du vil! Det er ikke farlig. Kos deg med maten.

Med vennlig hilsen

Jordmor Ågot"

Ok, jeg har hattt skikkelig lyst på salami, så har nesten hatt litt kick på det til tider. Jeg har frosset det ned to dager for å være heelt på den sikre siden...

Men SÅ, leser jeg i bladet GRAVID at man ikke skal spise det...!

Får skikkelig dårlig samvittighet, og litt oppgitt over den villedende informasjonen som blir gitt.

Hva gjør dere andre, spiser dere salami?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj, dette var en nyttig tråd!hmm, jeg satt FAKTISK å spiste brødskive med salami og leste gravid samtidig om denne nei-til-salami-greia. kastet resten. (hadde kjøpt meg ferskt brød, salami og gravid, skulle liksom kooose meg ). Men siden det har jeg ikke spist salami, og hver gang jeg åpner kjøleskapet ligger den der og blunker til meg.. fysjameien!

Dette er noe vi må finne ut av, for jeg er eeelsker salami!Og hvis jeg kan spise det gjør jeg det gjerne!

Skrevet

jeg ble like forskrekka!!har spist fårepølse og salami når det er helt ferskt, men etter at jeg leste gravid så tør jeg ikke! tar ingen sjanser....:/

Litt lei av syltetøy og kvitost da men holder vel ut noen mnd til...hehe..

Skrevet

Hvis dere putter salamipakken i fryseren ett døgn er det helt greit å spise det, dette gjelder all spekemat. Det dreper de bakteriene vi ikke skal ha.

Skrevet

Jeg har også lest at man skal stille det på lik linje med spekemat.

Skrevet

Frysing dreper ikke bakterien som listeria,nei. Dette spurte jeg min mann om som jobber i en kjøtt bedrift.

Holder meg unna all spekemat selv om jeg har fryktelig lyst på.

Spiser i stedet makrell i tomat,leverpostei,vanlig ost.frukt,hjemmelaga syltetøy,egg o.l.

Nå sier mannen her at de tar listeria prøver hele tiden så det er god kontroll på det og det vil alltid være en liten % listeria i kjøtt. Det er høye verdier av bakterien de ikke skal ha.

Men dere som har spist noe av det...det går nok greit.

Skrevet

Så rart da purple.........for jeg har også hørt at hvis man tar salamien og lar den ligge i fryseren en stund så er det greit å spise den.

Denne info'n har jeg fra en jeg kjenner (sykepleier), hun har hørt det fra en lege eller jordmor tror jeg.

Og salami stilles på lik linje som spekemat.

Alt kjøttpålegg skal spises så ferskt som mulig.

Skrevet

Dette fant jeg hos matportalen.no, og den understøtter mannen din purple:

Kostholdsråd til gravide:

Skadelige bakterier og parasitter

Publisert: 31.03.2004

Sist oppdatert: 30.03.2004 - 12:32:44

Blant de mikroorganismer som normalt forbindes med matforgiftning er det to som gravide bør være ekstra oppmerksom på: Listeria og Toxoplasma. Disse mikroorganismene kan skade fosteret uten å gi særlig kraftige symptomer hos moren. Eksempel på sykdomstegn hos moren kan være influensalignende symptomer. I verste fall kan en infeksjon føre til spontanabort eller medfødte skader hos barnet.

Listeria (Listeria monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer. Bakterien vokser raskt i romtemperatur, men også - i motsetning til mange andre bakterier - ved lave temperaturer, som for eksempel i kjøleskap. Vanligvis er det nødvendig med et svært høyt antall bakterier per gram matvare for at det skal oppstå sykdom. Bakterien dør ved oppvarming, men overlever frysing. Listeria smitter først og fremst gjennom matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet og som spises uten oppvarming.

Skrevet

Rart, har fått høre att om en fryser det i tre døgn skal du kunne spise spekemat helt tryggt.................blir heilt forvirra eg...og

Skrevet

Fader..... Null salami? Jeg dør.... Hva skal jeg da spise? Skive med smør? Har spist MYE salami i det siste, med egg på. Det er nyyyydelig... Jaja, der røyk nista mi i dag....

Skrevet

jeg fikk beskjed av min lege om att alt kan spises,, utenatt sånn blåmugg ost og annen mugg;)

men i moerate mengdre,, trenger liksom ikke trøkke nedpå en pakke salami daglig men litt på skiva skal ikke være skaldelig overhode!!

Skrevet

Samme her, jeg trodde også det var helt greit til jeg leste i gravid bladet. Har hatt skikkelig dilla på salami jeg og, men kutta det ut når jeg leste det. Tviler på at det er sååå skadelig liksom, er nok ingen fare tror jeg, siden det ikke står overalt og siden jordmora de sa det var greit..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...