Anonym bruker Skrevet 25. juli 2007 #1 Skrevet 25. juli 2007 Når man blir sjekket nedentil for å se hvor stor åpning man har fått under fødselen, er det da jordmor som gjør det eller er det en lege? Vil virkelig IKKE at en mann skal sjekke med der nede, er sjenert nok fra før. Hvis det er en mannlig lege som skal sjekke kan jeg da nekte og be om at en kvinne skal gjøre det?? Gruer meg skikkelig til dette... huff..
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 25. juli 2007 #2 Skrevet 25. juli 2007 Det finnes mannlige jordmødre også da, hvis du er "uheldig"...Men jeg tror nok du kan be om å få en kvinnelig til å sjekke, men er jo ikke alltid de har tid til å bytte om på det osv... Men du kan jo spørre, kanskje skrive brev og si det eller noe=)
Caelyn Skrevet 25. juli 2007 #3 Skrevet 25. juli 2007 Jeg har lurt på det samme.. Ikke aktuelt med en mannlig jordmor/far eller lege. Hvis de ønsker angstanfall så so be it. Jeg skal hvertfall nevne at jeg kun ønsker kvinner å forholde meg til. Så langt det er mulig selvfølgelig.
-spent- Skrevet 25. juli 2007 #4 Skrevet 25. juli 2007 Jeg var sånn som deg, og gruet meg skikkelig til det. Men dette tenkte jeg overhodet ikke på når jeg var i den situasjonen. Samme var at jeg ikke ville ha jordmorstudent der, men det som sto i hodet mitt der og da var å få ut ungen. Hadde nok med å tenke på meg selv, hehe.. Jeg hadde kvinnelig jordmor, men en mannlig lege som ordnet med sugekopp og en mannlig lege til som kom når jeg skulle sys.. Går nok bra:) Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2007 #5 Skrevet 25. juli 2007 Huff, håper virkelig ikke at jeg får en mann som skal sy eller sjekke åpningen o.l. Håper det er som du sier junimor84 at jeg ikke kommer til å tenke over det når jeg er i den situasjonen, selv om jeg tviler på det da.. menmen.. Får håpe på det beste ) HI
LilleTrolle Skrevet 25. juli 2007 #6 Skrevet 25. juli 2007 Leger og jordmødre er profesjonelle, og betrakter neppe området nedentil som annet enn jobben sin mens de er på jobb. Jeg har ikke født før, men min erfaring med gynekologer er iallfall at menn er mindre hardhendt enn damer, så jeg foretrekker faktisk at en mann undersøker det området fremfor at en kvinne gjør det. Og du kan nok helt trygt spørre om en kvinne kan undersøke i stedet, om du fortsatt vil det under fødselen, jeg vil da tro at de respekterer slike ønsker så langt det er praktisk gjennomførbart og det er kvinnelig jordmor/lege på vakt. Kan jo være noe å liste opp i et evt. fødselsbrev?
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 26. juli 2007 #7 Skrevet 26. juli 2007 Skriv dette på et ønskebrev, ja! Når det gjelder jordfedre så er sjansen minimal at du møter på en...er vel 11 stykker i hele Norge som er det. Men det er mange mannlige leger der ute, men det er altså slik at en ikke trenger lege for å sjekke åpninga, så dette er noe jordmor kan gjøre.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2007 #8 Skrevet 26. juli 2007 Tja, spørs om det er et stort eller lite sykehus du skal føde på. Ikke bestandig det er like lett å bare bytte på et stort hvis det er hektisk. Er det et lite kan det godt hende at det bare er en lege som har vakt, og da må du ta han/henne uansett kjønn. Men forløper fødselen helt normalt er det ikke sikkert du trenger lege i det hele tatt, og som sagt i tidligere innlegg, sjansen for mannlig jordmor er ikke særlig stor.
Gjest Skrevet 26. juli 2007 #9 Skrevet 26. juli 2007 Vil bare påpeke at slik som en annen sa her, er ofte mannlige leger mye mer fosiktige. Dette svangerskapet har jeg vært på masse kontroller på sykehus, ulike mannlige leger nesten hver gang, og har bare positive erfaringer. Blitt behandlet med respekt og forsiktighet, veldig fornøyd.
Fabelaktiv Skrevet 26. juli 2007 #10 Skrevet 26. juli 2007 Helt enig i at mannlige leger er forsiktige ja.. kvinnelige leger vet mer hva man "tåler" så de er ikke så lette på lanken.. og jeg trur heller ikke man bryr seg så mye når man er midt i det men skriv et brev - og kryss fingrene (men sprik med bena)
ikkeakkurattattpåklattfødeklar Skrevet 26. juli 2007 #11 Skrevet 26. juli 2007 Ved min forrige fødsel tenkte jeg akkurat det samme som deg. Skulle da ha tvillinger og det endte opp med 11 stykker inne på fødestua inkl. noen menn og 2 som stod ute på gangen fordi det ikke var plass inne på fødestua!!! Men det som var var at jeg tenkte ikke et sekund på at det var menn der i det hele tatt. Når du er i fødsel så konsentrerer du deg om fødselen og driter i det som er rundt deg. =) Du kan jo bare si ifra når du kommer inn på føden at du ønsker kvinner som sjekker ol. Lykke til ihvertfall =)
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2007 #12 Skrevet 26. juli 2007 Jeg vet jo ikke hvorfor du kvier deg for en mannlig lege,kan jo være en virkelig god grunn til det. Er dette ett skikkelig problem så skriv det i ønskebrevet ditt at det har du litt problemer med. Når det gjelder menn i helsevesenet så er jeg enig med flere her at de ofte er mer varsomme enn kvinner. Alt for mange damer som er alt for tøffe av natur som blir leger.
bell3, fikk gutt Skrevet 26. juli 2007 #13 Skrevet 26. juli 2007 Eg blei tatt imot og innskrevet av den mest fantastiske jordfaren. Og blei skikkelig lei meg då det ikkje vart fødsel før etter vaktskifte. Han var MYYYYYE snillere i undersøkelsene sine enn ka dei kvinnelige var. Så det e ikkje noke å grue seg for. Eg skulle ønske han var på vårt sykehus enda......
nimaline241757 Skrevet 26. juli 2007 #14 Skrevet 26. juli 2007 Jeg grudde meg til det samme, men da det ble bestemt at det måtte brukes sugekopp, ble en mannlig lege tilkalt. Han var afrikansk og kjempegrei, ikke hardhendt i det hele tatt. En venninne av meg skrev i følgesbrevet at hun ikke ville ha mannlig lege, men det ble ikke tatt hensyn til dette fordi det oppsto komplikasjoner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå