Anonym bruker Skrevet 25. juli 2007 #1 Skrevet 25. juli 2007 Babyen er 10mnd, jeg vil bli gravid igjen..MEN er så redd at det skal blir så travelt at jeg glemmer meg selv helt og ikke for tid til eldstemann...Er det egentlig noen fordeler med 2 tette , utenom at de sikker vil ha mye glede av hverandre senere i livet?!
Gjest Skrevet 25. juli 2007 #2 Skrevet 25. juli 2007 Hmmmmm fordeler? Jeg har ikke to tette, men kan jo tenke meg: - slutt med bleier ganske tidlig, i stedet for å begynne på igjen med nytt bleiebarn når eldste akkurat er avvendt - dere kan tenke mer langsiktig ang prevensjon etterpå, hvis dere ikke vil ha nummer 3 med en gang - selv om det blir slitsomt for kroppen med 2 tette, får den "fri" etter andre fødsel - man har barn med litt samme behov, fysisk, emosjonelt og pedagogisk - lettere å dekke begges behov kanskje når de er ganske lik i alder? Merker at det ikke alltid er lett å finne på aktiviteter med storesøster samtidig som lille babyen må ha fred og ro... Sikkert mange andre fordeler, jeg kunne godt tenkt meg to tette! Men er nok ikke klar for nummer 3 enda... Og du: travelt blir det nok uansett. Men jeg tror at det uansett ofte er letter med andremann pga at vi har litt rutiner og erfaring fra før. Og eldstemann vil alltid lide litt i begynnelsen uansett, de minste får ofte minst trøbbel med sjalusi på lang sikt. Det er vel heller den fysiske delen som blir utfordrende der i begynnelsen. Lykke til med avgjørelsen!
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2007 #3 Skrevet 25. juli 2007 Tusen takk for et bra innlegg Joolie...:-)
Mamman til M&E Skrevet 25. juli 2007 #4 Skrevet 25. juli 2007 Må bare si; for et flott svar Jojolie Vår er ennå bare 4 mnd men om vi skal ha to må vi nok ha to tette pga alderen vår :-)
Crazy mama Skrevet 25. juli 2007 #5 Skrevet 25. juli 2007 Jeg har to tette - anbefales!! Selv om det er slitsomt til tider, så er det absolutt verdt det. Fordelene er mange, som hun ene over her skriver. Ulempene er vel egentlig at det kan bli hektisk til tider, men det er jo i en kort periode av livet det står på. Det viktigste er vel hva vi foreldre velger å ha fokus på, jeg mener at med positiv fokus på at det er en travel tid, så er det enklere å takle det.
ormeynglet Skrevet 25. juli 2007 #6 Skrevet 25. juli 2007 Heisan! Jeg har to forholdsvis tette, den minste er 5 mnd og ho største nylig fyllt 2 år. Jeg angrer overhodet ikke på valget jeg tok, men du bør være oppmerksom på at du vil få både dårlig samvittighet overfor den første en periode og at du glemmer deg selv. I tillegg så merker jeg jo både psykisk og fysisk at jeg har hatt 3 tøffe år egentlig. Det fysiske er jo åpenbart med lite søvn igjen (når endelig nr.1 sover hele natta) og hva graviditetene har gjordt. Mens det psykiske går vel på at jeg stort sett har trasket hjemme med barn eller gravid uten mye voksenkontakt. Det for meg er faktisk ganske slitsomt. Også har vi jo fortsatt to bleiebarn, så det innebærer jo litt mer organisering og utgifter. Men likevel, jeg er liksom i den småbarnsfasen likevel så hvorfor ikke ta en til med det samme? Også har jeg to jenter som jeg håper og tror vil få mye glede av hverandre i årene framover. Alle ferier og aktiviteter vi skal på blir litt enklere i og med at de kanskje vil like det samme, og at vi ikke trenger å tilrettelegge spesielt for begge to hele tiden. Kan tenke meg at vi sparer mye ekstraarbeid der også. Ikke minst så er det masse gøy, spesielt når "store"søster hver morgen gir søstera si en kos og er tydelig glad i henne. Det varmer stort. Tror først og fremst du må tenke på om du orker å gå gravid igjen med en "baby" i hus, og om du trives godt hjemme. Men, uten tvil, så tror jeg at det er positivt for både foreldre og voksne etter noen år:)
<3 3 tette <3 Skrevet 25. juli 2007 #7 Skrevet 25. juli 2007 vi har også 2 tette 14 mnd mellom de:-) de har stor glede av hverandre allerede og da er minsten litt over 4 mnd :-) selv føler jeg alt jeg har masse tid til begge 2 men har storebror i bhg 3 dager i uken :-) syns det var travelt i begynnelsen men pappaen i huset er super snill og flink så vi kom fort i rutiner og nå tror jeg jeg hadde det mer travelt når vi bare hadde smurfen eller så er det bare vi som tar alt roligere og bruker mer tid :-) er iallefall superkjekt:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå