<3 Sander og Marco <3 Skrevet 25. juli 2007 #1 Skrevet 25. juli 2007 Min fødselshistorie. av Sander Matheo. Mamma hadde termin 17. juli, og tre uker før fødselen gikk mamma til jordmor og fikk modningsakupunktur. Av det fikk ho hissigere kynnere og jeg sklei lenger ned i bekkenet. Lørdag 14/7 ville mamma ut å se på Harry Potter, ho ville se den før jeg kom ut, og siden ho hadde følelsen på at noe skulle skje den hælja så begynte det å haste... Så ho og pappa dro ut og så på forestillingen som begynte 23:45. Da den var slutt gikk ho og pappa og kjøpte seg bakt potet, det er noe av det beste mamma veit nemlig... Mamma kjente kynnere hele kvelden, men ho tenkte nok ikke større over det, det hadde jo vært sånn i noen uker nå. 02:30 var de endelig hjemme igjen, og ca 02:45 skulle mamma bøye seg ned for å gi kattene litt mat før ho og pappa la seg. Og det var da jeg bestemte meg for at tiden var inne, så jeg sa de magiske ordene, og vips, der gikk vannet! Jeg var veldig fornøyd med den, for det kom masse, og inni magen hennes hørte jeg mamma si ”Jeg tissa IKKE på meg nå!!” Hihi, da lo jeg godt av ho! Jeg merket nok at mamma blei litt stressa, men det tok jeg med knusende ro, fortsatte å kose meg med sparking og hikke. Så hørte jeg mamma si til pappa ”Nå skjer det, snart kommer babyen vår!” Pappa lo litt nervøst, men han lot mamma ta styringa, tror han syntes det var trygt. Mamma gikk opp på badet og skiftet til en annen truse og tok på seg et stort bind for å se om det var fostervann eller noe annet, det hadde ho nemlig lest som tips på BiM! Så ringte ho koordinator på SØF og forklarte at vannet var gått, men ho hadde ingen rier. Da fikk ho bare beskjed om å legge seg å sove og ringe utover formiddagen på søndag. Men det klarte jo ikke mamma! Ho gav pappa beskjed om å legge seg, og så ringte ho til mormor for å fortelle at vannet var gått, mormor skulle nemlig være med på fødselen. Mormor blei helt i hundre, og mens de snakket sammen så bestemte jeg meg for å sette i gang noe mer, så jeg sørget for at mamma fikk en rie... Etter at de la på fikk mamma flere rier, så ho bestemte seg for å begynne å skrive de ned og etter en time med rier vekket ho pappa og sa at nå ville ho hente mormor og dra til SØF for en sjekk, tror ho begynte å få ganske vondt da. Mormor blei henta, og 05:30 var mamma oppe på B3 for en sjekk. Der fant de 3-4 cm åpning, så det var ingen grunn til å dra hjem igjen, ”her blir det fødsel”, sa jordmor. DET visste jeg vel! Så fikk mamma fødestue, ho fikk CTG-apparat på magen, og ho fikk en annen jordmor, det var visst for å slippe vaktskiftet eller no sånt no... Mamma fikk stadig mer vondt, så ho fikk prøve lystgass og det syntes ho var helt himmelsk! Ho klamra seg til den maska, pappa og mormor måtte ta den fra ho flere ganger fordi ho ikke klarte å legge den vekk selv... Men vondtene blei verre, og da de sjekket mamma for åpning og de bare fant 5 cm, ba mamma om epidural. Fra 05:30 til ca 11:00 jobbet mamma seg tappert gjennom riene og fikk full åpning og kunne begynne å presse... Jordmor mente at åpningstiden gikk fint og fort men det var absolutt ikke mamma enig i! Hehe... Men tror ho i ettertid er enig med jordmor... Så klokka 11 fikk ho klarsignal til å begynne å presse meg ut... Det var ubehagelig ass! Hadde jeg visst det på forhånd hadde jeg nok ikke tatt vannet, men men... Jeg hadde da på forhånd bestemt meg for å være litt atal, så jeg hadde lagt armene opp under haka så jeg fortsatt lå i ’fosterstilling’ med de. Mamma satte ikke pris på spøken min, skjønner ikke hvorfor?? Tror det gjorde litt ekstra vondt for ho... Hehe... Etter en time med pressing, pesing og stønning fikk endelig mamma pressa meg ut 12:02. Så blei jeg godt tørka før jeg fikk komme opp til mamma, ho hadde nemlig litt noia for blod og slim og sånt. Etter 5 min hos mamma måtte jeg til et annet rom for å få litt oksygen, men pappa blei med så det var ikke så skummelt! Når jeg kom tilbake fikk jeg ligge litt til hos mamma, men etter hvert fikk mamma nok med seg selv, så jeg fikk ligge på brystet til pappa i stedet, og det var moro. Han hadde hår på brystet som kila i hånda, så jeg bare måtte gripe om det og dra litt i det... Pappa hadde vært kjempe flink med mamma under hele fødselen, passet på henne og gitt henne masse skryt. Mormor syntes de var så søte, men jeg bare syntes de så slitne ut jeg... Fra vannet gikk til jeg var ute tok det ni timer og et kvarter, og det virker det som om alle er veldig fornøyd med, og det er jo bra! Jeg har skjønt på mamma at ho syntes det hele var veldig vondt, men ikke vondere enn at ho holdt ut. Ho har forklart det som at du får så vondt at du ikke klarer mer, og da blir det ikke vondere, men holder seg der. Men hadde ho ikke fått epidural og lystgass..... Oi... Tør ikke tenke på ossen det hadde gått uten! Så jeg blei født søndag 15 juli klokka 12:02. Jeg var 50 cm lang, veide 4265 gram og hadde hodeomkrets på 37.5 cm. Nå bruker jeg dagene på å sove og spise og innimellom ligger jeg helt stille og ser på mamma eller pappa, kommer ann på hvem som ser at jeg er våken og plukker meg opp. Jeg har nemlig som mål å være en rolig og god baby, og hittil tror jeg det har gått ganske bra, får så masse skryt av de som besøker oss...
Gjest Skrevet 25. juli 2007 #2 Skrevet 25. juli 2007 så arti fødselshistorie=) høres ut som en grei fødsel d ja,du/dokk må koz dokker masse no i tia fremover=) lykke te,klæm
Babyheaven OVERTID:( Skrevet 25. juli 2007 #3 Skrevet 25. juli 2007 Gratulerer så masse. Så flink du er til å fortelle:) kjempeartig å lese:) kos deg med den lille:)
Rypefest-2imagen sprekkferdig Skrevet 25. juli 2007 #4 Skrevet 25. juli 2007 Artig å lese det hele fra Sander sin side. Liten luring det der ;-)
<3 Sander og Marco <3 Skrevet 25. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 25. juli 2007 Takk takk! Var moro å skrive det sånn og...
<3 Sander og Marco <3 Skrevet 26. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 26. juli 2007 Flere som vil lese? Er så happy om dagen, dere som venter, GLED DERE!!! :D :D
Marianne og Kristoffer:) Skrevet 27. juli 2007 #7 Skrevet 27. juli 2007 Hei Sander. Så bra du fant ut at det nå var det på tide å komme ut. Tror mamma og pappa begynte å bli litt utolmodige nå. Du din luring, som ikke ga noe forvarsel en gang:) Nå håper jeg du sender noen gode vibber til kameraten din også, så han kommer like fort og blir like bra som deg.. Mange klemmer fra Marianne
Nusse_83 Skrevet 27. juli 2007 #8 Skrevet 27. juli 2007 Så koselig vri på fødselshistorien. Godt at alt gikk fint med dere. Gratulerer så mye
pandabjørn Skrevet 27. juli 2007 #10 Skrevet 27. juli 2007 så artig fødselshistorie uten om det vanlige ) gratulerer så mye
MaryPopp☆2-barnsmor Skrevet 27. juli 2007 #11 Skrevet 27. juli 2007 Gratulerer så mye med din ankomst til verden, Sander! Så bra at du syntes det var fint å komme ut på sykehuset i Fredrikstad.. Det skal nemlig jeg også.. Har nemlig også hørt at det kan være litt vondt både for oss og for mammane våre, men fint å høre at det gikk bra!! Hilsen Stella Christiane som kommer i september..
<3 Sander og Marco <3 Skrevet 27. juli 2007 Forfatter #12 Skrevet 27. juli 2007 Marianne: Seff blir gutten din like engel som meg! Uansett så skal jeg overtale han til å komme på termin eller før....Mamma har sagt det er viktig, fordi du skal ha julemiddag.... Hihi... Reflex: Du har fått svar! Stella: Det er ille ukult, men ikke verre enn at det er såååå verdt det! Gled deg, for det er så stort! Si til mamman din at ho kan ta det helt med ro, detta ordner dere så bra sammen! ;D Til dere andre: Tusen takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå