Gå til innhold

Vektøkning!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 28 + 5 og var på kontroll i dag. Gått opp 11 kilo!

Huff - synes dette høres så mye ut og har STOR mage. Over "streken" på symfyse-målet men fortsatt innenfor det skraverte...

Legen mente jeg burde bevege meg mer noe som tyder på at han også syns jeg er stor :-(

Men har nesten ikke lagt på meg noen andre plasser utenom magen så ser "fint" gravid ut og ikke tjukk...

Hvor mye kan jeg vente meg de siste 10 ukene da?????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger jo nødvendigvis ikke gå opp veldig mye mer da. Noen går opp veldig mye i starten og nesten ikke noe på slutten, andre nesten ikke noe i starten men veldig mot slutten. Jeg hadde ikke gått opp veldig mye frem til uke 30 - nå har jeg gått opp 16 kilo og fortsatt tre uker igjen til termin. Husk at sånt er individuelt.. Noen går opp 25 kilo og andre 8. Du må nok bare ta det som det kommer:-)

Skrevet

29+3 og 13 kg opp her....

Skrevet

Jeg er en av de som føler at den godkjente, gjennomsnittlige vektøkinga under et svangerskap, føles som et hån mot enkelte "uskyldige" av oss. Som mangeårig bulimiker, frisk i 1997, -har jeg ennå angst for å legge på meg for mye, og jeg trente jevnlig frem til fjerde mnd. med første fødte, 2001. Så ble jeg innhentet av bekkeløsnings - spøkelset! Venter nå på at tredje, og aller siste mann for min del, skal ta til vett å komme ut...

Dette svangerskapet har vært et helvete på alle områder! Har nesten ikke spist noen ting de siste fem månedene pga halsbrann. Noe skal en tåle, men når syra kommer opp med blod, er det ikke fristende å spise... Allikevel har jeg nå lagt på meg ....30 kg... fra jeg startet. Gikk opp ti kg. første mnd, når andre pleier å gå ned når de er kvalme og kaster mye opp. Er helt fortvilet over den enorme vektøkningen som bare brer seg som en ustoppelig flodbølge... Jeg har veldig mye vann i kroppen, ødem grad 3, og får ikke bevegd meg pga bekkenet, så jeg ser jo den onde sirkelen jeg er fanget i... Men sant, når du til stadighet hører om max 12 vektøkning som "anbefalt" blir en litt betenkt...

Du vet best med deg selv om din vektøkning er "selvforskyldt" pga kostholdet ditt eller ikke... Er det det, bør du nok tenke over saken. Det er jo den siste tiden en legger på seg mest! Og har du muligheten til å bevege deg, å gå turer og slikt, så sier jeg deg, gjør det!! Jeg kjenner hva 30 kg ekstra gjør med kropp, -skjelett og hjerte, for ikke å snakke om trivsel. Og jeg kan ikke fatte de som frivillig velger å leve med så mye overvekt! Jeg er nå i uke 38 og veier 86 kg. Kroppen er veldig sliten!

Om kg dine kommer "uten grunn", synes jeg synd på deg! Det å være totalt uten kontroll på hva som skjer med kroppen din kan være en stor påkjenning, også rent mentalt! HAr du fått sjekket stoff - skiftet ditt isåfall?

Lykke til!

Skrevet

Jeg husker ikke helt, men nå er jeg i uke 38 og har gått opp ca 20 kilo. Kan tenke meg jeg var omtrent som deg i uke 28.

Jeg har vært plaget med bekkenløsning som har gjort meg lite bevegelig. Og så har jeg vært ekstremt sliten etter jobb.

Jeg begynte veldig fint med å komme meg ut å gå tur. Gikk ca 2 dager i uken en periode. Gikk da ca 2,7 km noe jeg brukte ca 40-60 min på. DXen perioden jeg gikk disse turene gikk jeg nesten ikke opp i vekt så det kan være lurt dersom du er veldig passiv, og du orker. Skulle jeg gjort ting om i dag ville jeg ha sykmeldt meg oen % rett og slett for å ha overskudd til litt fysisk aktivitet. Nå sitter jeg her med + 20 kilo som ikke plager meg. Men jeg har verdens dårligst kondis.. og det er ikke så bra når jeg snart skal føde... huff huff

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

DUSTELEGE, sier nå jeg!!!

Vektøkning til gravide varierer noe sinnsykt faktisk, så det å sammenligne seg med gjennomsnittet (hvem har forresten regna ut gjennomsnittet?) blir helt feil. Hadde du gått opp 20 kg så hadde vel legen bedt deg om å løpe et maraton, eller?

Skrevet

28+3 og 20 kilo her. .

Skrevet

28+6 og har lagt på meg 6 kilo. har kunnet være veldig aktiv til nå, men begynner å ta på....regner med kiloene kommer fortere nå ja

Skrevet

Er i uke 37, lagt på meg 16 kg... Men SF målet ligger nesten under det grønne på skjemaet... Har i stedet fått noen monster lår og babyen ligger å brer seg over hele meg... Men i følge jordmor kan jeg bare slappe av, så lenge en er sunn og ikke skjeier ut alt for mye vil det gå av igjen ganske fort etter at babyen har komt ut.

Skrevet

er i uke 34 og har gått opp 12 kg... og jeg hadde litt å tære på fra før også.

Synes jeg har blitt gjevnt over større og ansiktet mitt ser veldig "gravid" ut eller hva jeg skal kalle det !!!

håper at mye forsvinner under og etter fødsel :-)

Skrevet

Blir provosert av slike leger.... Det er jo veldig forskjellig fra svangerskap til svangerskap. med første la jeg på meg 4 kilo. Med nr 2 la jeg på meg 17 kilo, og nå er jeg 38+0 og har lagt på meg 11 kilo. Ingen som har kommentert noe med meg, annent enn da jeg la på meg 4 kilo. Det var ikke bra! Jeg er ikke på noen måte en sylfide fra før heller. Men har fått vite at så lenge jeg er sunn, og ikke trykker i meg alt mulig er det ikke noe ille i det heletatt. Og jeg har sprengt SF målene på kurven.... Ligger utenfor skjema, så det blir spennende å se hvor stor baby er.

Skrevet

La på meg mye frem til uke 32 ,men har stått stille siden. Uke 39 nå og 14-15 kilo. Mye vann i kroppen også, fikk liksom 4 kilo over natta. Forrige svangerskap gikk jeg opp 12 totalt. Varierer veldig fra person til person, så drit i han duste legen din. Min jm sier min vekt er helt normal (er 96 nå) så da skal du ikke bekymre deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...