Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nikolai sover bare 9 timer på natten. Er ikke dette litt lite og uvanlig? Jeg har lyst til at han skal sove mer på natten, men lurer på hvordan jeg skal gå frem. Jeg har prøvd å både legge han tidligere og senere, men han våkner etter 9 timer uansett. Han sover 2 til 3 ganger på dagen, og ca. 1 time til 1,5 hver gang. Er det mye dagsoving? Han er straks 9mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De sier jo at de bør sove 12 timer om natten,men hvis han ikke vil sove,så er det jo ikke så mye å gjøre.

Du spør om det er mye dagsoving,min er snart 8 mnd og han sover 2 ganger på dagen på en time hver gang,så kanskje det er litt mye dagsoving,kanskje du kan prøve å trappe ned på sovingen på dagen.

Jeg vet ikke hvor prinsen din sover,men hvis han sover i et rolig rom,f.eks sitt eget rom,går det jo ann å åpne opp døra når det er godt en times tid,så han våkner til lydene fra huset. Slik at det i alle fall ikke blir 1.5 time. Det gjør jeg med gullgutten og det fungere fint,men nå er jo ikke barn like,så det kan jo hende at din blir sur og grinete av det,at han trenger den søvnen.

Nå har jeg slengt ut noen tanker om saken,så kan du jo vudere om du synes det er noe å tenke på eller bare ønsker å forkaste det.

Skrevet

hei KOzy ikke lett det der. T også er sånn. men har samtidig problemet med at hun har laken skrekk og det eneste som har nyttet er å trille henne i søvn. men nå har vi bestemt oss for at hun skal over i seng. begynte i går. sitter inne hos henne til hun sovner. går bemerkelsesverdig bra.

har du prøvd å kutte den ene luren. kanskje det kunne hjelpe? T har også sovet sånn på dagtid, men nå prøver vi å kutte den ene for heller å legge henne tidligere om kvelden. litt tidlig å si om det hjelper enda. men sov lenger i går en tidligere

Skrevet

Jeg kutter ut den luren nå i dag, så jeg får se hvordan det går.

Han sover enten i vogn eller på sofaen på dagen, og jeg er påpasselig med at det aldri er helt stille når han sover! Jeg støvsuger gjerne eller gjør noe annet slik at han ikke venner seg til at det er totalt stille når han sover.

Men det varierer veldig med dagsovingen hans. Noen ganger sover han bare 15, andre ganger opp til 1,5 time. Hvis han har sovet lenge, så pleier han bare å ta 2 lurer. Jeg har slitt lenge med å få en fast rutine på dagsovingen hans, fordi det varierer så veldig. Og det meste irriterende er at når han våkner om morgenen, så vil han bare opp. Så blir han trøtt etter en time og er klar for å sove igjen. Hadde jeg bare klart å fått han til å slutte å være våken den timen!

Setter pris på ALLE svar:)

Skrevet

hei

det med søvn er veldig individuelt blant barn. noen sover lite, og andre sover mye. stor forskjell i hva barnet trenger.

om du skal prøve å kutte ut den ene luren på dagen, så er dette noe som må gjøres over tid for å få resultater. barnet må venne seg til den nye rutinen. kan være lurt å prøve å forlenge våketiden fra dere står opp og til dagsluren skal inntas. han kommer nok til å bli veeeeldig trøtt den første tida, men det kommer seg. prøv å finn på noe med når han blir trøtt slik at han ikke sovner.

når står dere opp ca, og når sover han igjen?

Skrevet

Står opp en rundt 9, men av og til sover han til 10. Så sovner han igjen rundt 11.

Så du syns at jeg bør kutte ut den første luren fremfor den siste?

Skrevet

hei igjen. beklager at jeg ikke har svart før nå.

hadde jeg vært deg, så tror jeg at jeg hadde prøvd å forlenge våketiden fra dere står opp og til han sovner på dagen. prøve å slå sammen begge lurene til en lur midt på dagen istedenfor. dette må gjøres over tid.

og mulig det hjelper om dere står opp 07-08 istedenfor 09-10. da blir han nok mer trøtt på kvelden.

bare noen tanker jeg har altså, så ingen fasit.

legger han seg ikke før 24-01tida?

Skrevet

Hei du:)

Søvn er jeg blitt dreven på nå asså;) Kan fortelle i morgen!

Men, Det finnes de som bare ikke har det store søvnbehovet, han kan være en sånn.

Men det jeg ville forsøkt er å endre rutinene hans, som andre over her sier.

Samt å gjøre det klart for ham at nå er det mamma som bestemmer, og d bestemmer at det er sovetid da og da, natten da og da. Og vær konsekvent.

Når han våkner for dagen men det er for tidlig, så ikke ta ham ut av sengen. (han sover i egen seng nå?) Men sitt der, la ham evt leke i sengen. Sørg for at han skjønner at han uansett må være i sengen den ekstra tiden.

Embla hadde også en periode når hun var ca så gammel som han er nå (litt yngre) hvor hun holdt på med det der, og siden hun ble lagt mye tidligere var jo jeg oppe kl 5 og sånn. *tortur*

Men nå som vi har fått bedre rutiner på dagsovingen hennes igjen og endret leggerutinen, samt stå opp rutinen, sover hun helt annerledes og mye bedre. Lengre og tyngre, i egen seng:) Det er deilig det:)

Skrevet

Takker for svar!

Han har begyne så smått å sove i egen seng, så jeg legger han i egen seng og han sover der i ca. 5timer. Da våkner han og kommer til oss også får han pupp. Kozymannen hadde fri i dag, så da NIkolai våknet kl. 8 *grøss*, så ignorerte vi han, og han krabbet over oss og rundt omkring i sengen. Han holdt på sånn i ca. en halv time, og da merket jeg at han begynte å bli litt trøtt igjen. Ga han pupp, og da sov han videre til kvart på ti. Så trikset er nok som du sier Tillab, at jeg må bare la han holde på litt på rommet. Jeg kommer til å legge noen leker på gulvet så kan han holde på der litt før han er klar til å sove igjen.

I dag har han bare sovet en gang, og det var på cafeen. Det var ikke spesielt lenge, men det har gått veldig bra. Han pleier å sovne rundt midnatt, men siden han har sovet så lite i dag så er han kanskje klar for sengen i 22 tiden. Vi får se hvordan det går nå!

Skrevet

Håper det har gått bra i kveld da!

Jeg lar Embla rote rundt i senga og på gulvet jeg også, når hun står opp før jeg er heeelt klar for det;)

Har masse leker i nattbordskuffen men kun ting som ikke lager lyd, mamma vil jo halvsove i fred:p Hehe...

Embla kveilet halv syv i dag og har ikke våknet mens jeg var på jobben. Heldigvis, hvis ikke tror jeg kanskje Sasa hadde plundret litt:p Hehe.

Og på jobben ble det seff helvete uten like og "gamlemor" gikk i sinne og proklamerte at hun ALDRI kommer tilbake. Så det gikk jo veldig bra, not.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...