Festis Skrevet 25. juli 2007 #1 Skrevet 25. juli 2007 I begynnelsen var jeg litt usikker på hvordan min rolle som "stemor" påvirket barnet og leste mye inlegg her inne. Men med tiden oppdaget jeg at dette ikke er rett plass for råd og til tider en klapp på skuldern, uten at man istedet blir møtt med sinte inlegg og at man blir kallt egoistisk, kall og dust. (ok, kanskje litt overdrevet...) Efter at ha grått på skuldern til mor en kveld så sendte hun en bok til meg: "Att leva med andras barn, av Anna Bjerkesjö" og det var faktiskt en del ting som var nyttig at lese. Forfatter tar opp episoder sett fra steforelder/ barn og biologisk forelder. Jeg fikk faktiskt veldig mange "aha"-opplevelser og satt klar med post it-blokken og merket ut ting. Det var så merkelig, plutselig fikk jeg med hjelp av denne boken satt ord på tankene mine. Har idag lest opp noen av disse for min samboer og følte på den måten at jeg kunde forklare litt om hvordan jeg føler ting i forhold til hans datter på 5 år. På en rolig og saklig måte, uten mine tårer og irritasjon fra far sin side.... hehe.. Men som overskriften sier, er det noen som vet om det finnes noen bra bøker PÅ NORSK som tar opp dette ang rollen som steforeldre?! Er det fler som har lest såne type bøker eller har lignende erfaringer?!
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2007 #2 Skrevet 25. juli 2007 "Hvordan (over)leve med andres barn" er det en som heter. jeg syns den var veldig bra. Du finner den til salgs på nett hvis du søker på tittelen
Festis Skrevet 26. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 26. juli 2007 Svarer på mitt eget innlegg jeg.. Hvor mange av dere har ikke kjøpt/lest 1 eller fler bøker om det at være gravid og hvordan livet etter en fødsel er?! Synes fler bør ta seg tiden at lese en sån type bok som jeg fikk, eller den som innlegget under meg sier. Den har hjelpt meg sååååååååååå mye, jeg inser at jeg faktisk er en flink stemor og at de "stygge" tankene som kommer opp en gang ibland er helt normale. Stå på!!
ana baroma Skrevet 27. juli 2007 #4 Skrevet 27. juli 2007 Nå sluker jeg ikke Nylander eller andres bøker om svangerskap, men bruker info fra jordmor og tenker at jeg trenger faktisk ikke å vite alt:) Har lest litt om stebarn av Jesper Juul og et par andre sånne typer, men det de sier passer ikke så godt inn i vår situasjon. Ingen hater hverandre, selv om vi kan være uenige, så vi har landa på at sunn fornuft er det beste for oss. men det er jo individuelt, så for andre kan det være kjempelurt å ese litt om emnet!
Travelmor Skrevet 27. juli 2007 #5 Skrevet 27. juli 2007 Jeg har ikke lest slike bøker, men tror jeg skal prøve å få tak i. Kikka på en bok på bokhandelen forleden for steforeldre. Nå er ikke jeg steforeldrer, men jeg bor jo sammen med en stefar. Det er nok lurt at alle som lever i nyfamilier leser slike bøker. Det er vel alltids nye ting å oppdage. Ting man ikke har tenkt på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå