Gjest Skrevet 25. juli 2007 #1 Skrevet 25. juli 2007 Hei ! ER litt rådvill her nå. Her om dagen var naboens datter på 5 år her å lekte med vår datter på 3. De lekte fint ute og så ville de opp på lekerommet til datteren min(åpen loftstue) så sa datter til naboen "la oss leke lege" datteren min beg lytte på henn med "öredobbene" som hun kaller stetoskopet så sa nabo jenta " nå er det min tur vi går på rommet ditt" da gikk alarmen i hodet mitt så jeg gikk opp trappa idet de lukket dören til soverommet. Jeg tenkte får se ann dette litt å stod utenfor döra og lyttet. Ta av deg buksa sa nabo jenta og så skal jeg stikke denne i deg for å se om du er frisk. Da gikk jeg inn..... Jeg sa de kunne leke med klärene på og at dören skulle väre åpen. Jeg var da oppe i etagen mens de lekte - flere ggr prövde nabo jenta lukke soveromsdöra efter 4 gang tilsnakking om at döra skulle väre åpen sente jeg nabojenta hjem. Nå törr IKKE jeg sende datteren min over dit for å leke. Hvordan skal jeg forholde meg ??
Anne-B. Skrevet 25. juli 2007 #2 Skrevet 25. juli 2007 Jeg ville tatt det opp med foreldrene til jenta, selv om de sikkert er klar over at hun utforsker slikt for tida, så er det jo greit at de blir opplyst om det i motsatt fall. Håper de ikke er av typen som blir sure fordi deres barn aldri gjør noe som helst! Dette er jo sånt som barn kan finne på å gjøre, så det er på en måte heller ikke noe å bli sint for, men man må forklare og snakke ordentlig om sånt med barna. Viktig at man feks sier at man må være forsiktig med rompa og tissen, for det kan jo gjøre skade å stikke ting inn der.
Gjest Skrevet 25. juli 2007 #3 Skrevet 25. juli 2007 Nettopp! - De er slike som ikke forstår når datteren deres gjör noe galt - hun ödela en elektrisk lekebil til en nabogutt her tidligere i år - da gikk foreldrene til gutten å sa ifra "Nei dette kan alderig xxx ha gjort hun er så forsiktig atte." Faren til gutten stod å så på da hun ödela den å sa at det var ett faktum og at bilen var ny og kostet 500,- "det var synd gutten din ikke passer bedre på sakene sine" lirte de av seg da... Snuppa mi er bare 3 år og hun er ikke på utforsker stadiet som denne 5 årige jenta - og jeg vil ikke at datteren min skal leke slike leker jeg - Hun klör seg i tissen iblandt og da sier jeg at det kan hun gjöre når hun er alene ikke når andre er til stede og at det er bare hennes kropsdel som ingen andre skal få ta på. Nei får vel heller passe på at de leker bare ute så slikt ikke skjer igjen. Hun er jo som nevnt 2 år eldre så föles veldig ekkelt synes jeg. Anderledes når hun og nabogutten på og 3 diskuterer hvorfor han kan stå å tisse og ikke hun )
Gjest Sekretøsa Skrevet 25. juli 2007 #4 Skrevet 25. juli 2007 Dette er nok ikke unormal oppførsel av denne jenta, men jeg forstår godt at du syns det er ekkelt. Når jeg var på den alderen, så brukte venninda mi og jeg og stikke sånne ph-papir remser "inni der", for og sjekke at vi var friske (mammaen hennes var sykepleier, og hadde sånt på badet) Det hendte også at vi brukte pinner og alt mulig slags rart. Ikke aner jeg hvorfor, men jeg hadde flere venner som gjorde dette... Snakk med foreldrene, og kanskje jenta også? Si at det er farlig, det kan være vondt, og at man ikke gjør sånn. Men dette er nok en helt naturlig del av hennes nysgjerrighet...
Gjest Skrevet 25. juli 2007 #5 Skrevet 25. juli 2007 5 er hun leader ;O) - Kjenner ikke foreldrene godt og de har totalt skylappsyndrom iföle andre naboer her . De er 3 jenter på 5 og 2 jenter på 3 og en gutt på 3 her i veien vår - de leker sammen nå og da i hagene til hverandre med en voksen tilstede. Nå er jo alle på ferie untatt oss og den ene 5 åringen ......... Ellers leker aldrig vår datter alene med henne . Datteren vår er mest sammen med en annen 5 åring samt gutten på 3 - så er ikke så stort problem å bare "styre unda" denne utforskende 5 åringen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå