Gå til innhold

Hallo?! Ang. frekt eller ikke: Bryllup......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det eneste som er SERIØST frekt, må da være å ikke respektere brudeparets valg og ønkser?! Det være seg om de ønsker å ha 10 gjester eller 500, 30 til middag eller 300 til middag, 5 til middag og 20 til kaffe, servere biff eller lapskaus....???

Det blir vel opp til dem som gifter seg det? Hvordan dem vil ha det på SIN dag.

Får være grenser for hvordan man skal trø nesa si oppi hvordan andre ønsker å ha det! Og det er jo tydelig at det ikke er alle som har fortjent å bli bedt til hverken middag eller "bare" kaffe..

Har aldri hørt på maken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der er jeg egentlig helt enig i=) Jeg for min del ville ikke blitt fornærma for verken det ene eller andre. Hadde jeg ikke blitt bedt, så hadde det vært greit også.

Skrevet

Selv om man "bare" er gjest og ikke en av dem som gifter seg saa har man vel lov aa ha en mining om saken ?

Det betyr vel ikke at man ternger si noe om hva man mener eller troe nesa si oppi hvordan andre oensker dagen sin,som du sier.

Men , aa sitte stille med en mening er da fremdeles lov.

Jeg var i et bryllup i vinter hvor kaken kom mangen timer etter middagen og folk begynte aa bli smaasultne igjen.Passet egentlig godt med kaker da.... Det visste seg aa bare vaere en kake paa 70 gjester. Syns det ogsaa var kjipt da jeg endte opp sulten da jeg var allergisk mot den kaken.....

Betyr ikke at jeg sa noe om det,men at jeg syns det var litt kjipt, ja det gjorde jeg......

Skrevet

Jeg kommer ikke til å lage en spesiell kake for mine allergiske gjester..

Skrevet

Hehe, ikke sant? En bekjent presterte nylig å klage over et bryllup de hadde vært i fordi

- det hadde "bare" vært middag etterfulgt av kaker og kaffe. Det var visst veeeldig smakløst å ikke ha forrett, for ikke å snakke om at de trodde de kunne slippe unna desserter med kun kaffe og kake.

- Du måtte betale drinker i baren selv (det var veldig rimelige priser så vidt jeg forsto)

- De hadde sittet på hagemøbler av plast, guuud så trashy..

Hun mente at hadde man ikke råd til å gjøre det bedre så burde man heller utsette bryllupet eller kutte drastisk ned på gjestelisten, hadde hun visst det skulle være så tragisk hadde hun heller droppet det. Også hun som hadde kjøpt så dyr gave til de, det syntes hun visst at var ufortjent..

Visste ikke helt hva jeg skulle si jeg, for ei drittkjerring. Andre jeg kjenner som var der syntes det var et nydelig bryllup og at de hadde hatt en kjempefin kveld. Trist at enkelte er så fordømt opphengt i det materielle..

Skrevet

Ang akkurat det med allergi så vet jeg godt hvor kjedelig det er å aldri kunne spise kakene som serveres. Om jeg hadde visst at noen av gjestene var allergiske så hadde jeg nok bedt noen av de som skulle bake, eller den allergiske selv, om å ordne med en kake til de. Det skal så lite ekstra til og settes så stor pris på av de det gjelder.

Skrevet

dippeduppa

Hvis det var meg du mente ang det med det materielle saa har du misforsaatt meg iallefall. Sa i det andre innlegget at jeg heller foretrakk aa bli invitert paa en enklere middage enn aa ikke faa hoere taler, underholdning under middag, sanger ol.

Skrevet

Når brudeparet ønsker at du skal være med på deres store dag er det helt skammelig å i det hele tatt tenke at det er "bare" kaffe..

Buhuhu jeg fikk ikke middag... det koster flesk.

Og jeg synes dronninga her over har kommet med en god del viktigper-utsagn i sammenheng med denne diskusjonen.. Tydelig at hun mener det er gjestene som skal være i sentrum denne dagen?

***skreiv en umasse her som bare ble krøll***

I bunn og grunn så er det brudeparet sin dag, og jeg vil med glede gratulere de og gi de en gave, samme om det er kake eller middag jeg får..

Skrevet

Jeg gir ogsaa gaver naar venner og bekjente gifter seg, enter jeg blir bedt, bedt paa kaffe eller ikke bedt.

Det er ikke det som er poenget.

Hvis du tolker det som at jeg mener at gjestene skal vaere i sentrum saa har du misforstaatt, men poenget er at naar det er bryllup til noen jeg kjenner saa skulle jeg oenske jeg fikk oppleve det som jeg oppfatter som selve bryllupsdelen: vielsen,talene,sangene, stemningen rundt bordet naar man skaaler for de nygifte osv.

Det handler ikke om aa faa middag, men aa faa vare tilstede.

Hvis jeg ikke skulle vaere dem saa naer at jeg skulle oenske aa oppleve dette saa skjoenner jeg ikke hvorfor jeg skulle bli bedt.

Skrevet

Ikke ofte jeg signerer krangleinnlegg, men denne signerer jeg! Her blir man invitert i selskap så skal man bland seg i med hvordan en selv ønsker det. Det er brudeparet som bestemmer og dere skal være glad dere får ære slekt og venner på deres store dag.

Jeg ville heller ha hatt osv... hvem bryr seg hva gjestene ville hatt, det er hva brudeparet vil ha som teller.

Skrevet

Signerer deg på ALT, HI!

de som sitter og småsutrer over dette må rett og slett skaffe seg et liv!!

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvor dere får det fra at man er "sur" fordi man ikke får middag? eller at vi vil at gjestene skal stå i fokus?? Det handler jo om at man ikke får være med å oppleve og dele dagen med brudeparet, joda, jeg hadde forstått det hvis det var KUN familie for eks til middag og alt av venner kom etterpå. Men det kan umulig være morro å komme til kaffe når resten av gjestene snakker om alt det fine som har skjedd og man ikke kan delta i samtalen. jeg sier bare at jeg personlig hadde prøvd alt jeg kunne å få plass til alle rundt middagsbordet, og hadde jeg ikke fått til det så hadde jeg prioritert gjestelisten min etter budsjettet jeg hadde. Jeg hadde ikke følt det komfortabelt selv heller å invitere noen få til kaffe når alt det viktigste allerede har skjedd. Det blir jo "a-gruppen" og "b-gruppen" istedenfor å invitere noen til bare kaffe så hadde jeg heller invitert dem til en uoffisiell fest på byen eller noe litt senere. Da hadde de ikke trengt å bruke penger på gave eller klær til et bryllup hvor de bare hadde fått oppleve noen timers kaffeslaberas.

Hvis man er gode nok venner så finner man en måte å få de til middagen, er det kusinen din som du ikke har sett på 3-4 år så blir hun nok ikke fornærmet om hun ikke blir invitert i bryllupet. Jeg hadde faktisk ikke reagert i det hele tatt på om je ikke ble invitert i min veninnes bryllup hvis hun ikke hadde råd til å ha meg der, da hadde jeg heller villet at hun skulle få ha en super fest med sin familie. men hadde hun invitert meg til kaffen så hadde jeg jo lurt litt på hvorfor! I de bryllupene jeg har vært har vi bare rukket å gratulere brudeparet, ikke vært noe spesielt sammen med de, hvertfall ikke utover kvelden! Så da lurer jeg litt på hvorfor man inviterer noen til kun kaffe? hvis det ikke er for gavens del er det for å ha flest mulig gjester da? Nei sorry, jegforstår bare ikke hva man har å gjøre i et bryllup på kvelden hvis man ikke var god nok venn eller slektning til å være der under hele bryllupet. (unntaket er som sagt hvis man kun inviterer nærmeste familie til middag)

Skrevet

Sier dem som hadde 20 til middag og 50 til kaffe:o) He he..

Klarte ikke dy meg!

Og bli sur for å bli bedt til kaffe er smålig.. Det er tross alt ikke dems dag! Og de kan jo velge å bli hjemme om det føles så ille!

Men, det å ha et annet syn på saken må jo være lov!!!

Skrevet

Oi, visste ikke det kom til å bli en slik diskusjon av innlegget mitt.

Var ikke meningen å være frekk..

Så klart det er brudeparet sin dag. Og vi er kjempe glad for å bli invitert. Syntes bare det var dumt med at det blir så grådig stress å skulle dra i kirken da. Er jo kirken som er det gøye :) Men gleder meg masse til festen også. Hun blir nok en fin brud :)

Skrevet

Ok queen, men det skinner liten forståelse gjennom i det du skriver for at folk kanskje ikke har råd til å invitere alle til hoveddelen (altså middag). Du er jo snurt fordi du ikke er "viktig" nok til å være der.. Ser for meg ei som sitter med armene i kors og surmuler litt når alle andre er glade og feirer vennene sine..

Personlig skulle jeg da helst ønske å slippe seremoni og høytidelig middag i det hele tatt når jeg snart skal gifte meg..Kanskje derfor jeg unngår å begynne planleggingen :P

Skrevet

Så sinnsykt enig med HI!!!

Så innmari egoistisk av folk! Sånne mennesker fortjener overhode ikke å bli invitert!

Skrevet

Sånn tolket jeg også innlegget ditt, C&MA;0)

Men det ble etterfulgt av mange eksempler på hvor "ille" mange synes det er når brudeparet skal ha det sånnellersånn. Poenget mitt er at vi ikke står i noen som helst posisjon til å kritisere andres valg på deres livs viktigste dag:0)

Skjønte kjapt at ditt innlegg var mest fremstilt som et logistisk problem, ikke problemer i forhold til brudeparet.

Skrevet

Ja,ja du faar se for deg det du vil....

Vi er nok bare veldig forskjellige og jeg skjoenner at min synspunkt og mening ikke er godtatt.

Men for ordens skyld saa ville jeg selvfoelgelig aldri sittet og surmult og bevisst proevd aa oedelegge dagen til brudeparet.

Jeg syns bare lite om den kaffegreia og hadde ikke blitt fornaermet om noen ikke hadde raad til alle og jeg ikke ble invitert i et bryllup.

Skrevet

Klart at alle kan ha sine meninger om ting. Men akkurat dette med en bryllupsdag, som er den aller, aller viktigste dagen i hele LIVET for et par, den får jammen voksne mennesker gjennomføre akkurat som DEM vil. Hva jeg og du mener, og hvordan vi ville gjennomført/har gjennomført VÅRT bryllup; se, det blir en helt annen sak;0)

Det jeg mente med dette innlegget er at det er vel langt frekkere å ikke respektere at vi har ulike måter å gjennomføre denne Dagen på, enn å ikke ha muligheter til å invitere riktig alle til middag osv...

Skrevet

Excactly!

Skrevet

Enig med dere at man ikke skal blande seg i hvor, når, hvordan brudeparet velger å feire dagen sin. Og å komme med kommentarer som hun over her, om å bare få middag, plasstoler etc, det er jo bare smålig. Og selvfølgelig er det kjempehyggelig å bli bedt! Og man kan virkelig ikke tenke på hva "man får for pengene" når man går i bryllup!

Men man skal være klar over (som dagens diskusjoner viser), at det med kaffen kan være et sårt punkt for noen. Hvis noen du ser på som like gode venner av br.paret som deg blir bedt til middag, men ikke du. Og når man inviterer 90 til middag og 10 til kaffe... Og folk som kommer langveisfra bør i hvert fall komme i middagen.

Jeg personlig sparer heller et år eller to til og inviterer alle til middag. Eller så lager vi et klart skille med nærmeste familie til middag, og resten av slekta + venner til kaffen.

Skrevet

jeg glemte at her på DIB skal alle være enig i massene, og er vi ikke det så er vi jaggu både frekke, egoistiske og griske. Jeg driter da vel for pokker i hva jeg får servert til middag eller om drinken er gratis eller ikke. Jeg liker ikke kaffe-gjester i bryllup og har min fulle rett både å si det, og til å takke nej.

Skrevet

Jeg liker å bli invitert jeg... Sånn på generelt grunnlag.

Til kaffe og kaker, til middag, vielse, bursdag med og uten middag, fest.

Tja, det meste. Og jeg blir veldig glad når noen av mine venner (uten barn) viser at de faktisk ikke har glemt meg selv om jeg ikke henger rundt på byen og slikt med de lengre.

Så jeg er alltid takknemlig for invitasjoner.

Men jeg må jo likevel nevne noe; sist jeg var i bryllup var jeg invitert til å overvære vielsen, og så til kaffe. Og jeg oppdaget at det var noen som faktisk bare var invitert til vielsen. Vet ikke om det er kutyme, synes det var litt rart. (men siden bruden er her inne så sier vi ikke mer om det:p)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...