Gå til innhold

Stebarnet ødelegger ting, jeg må betale...???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så utrolig sint!! Enda en gang har stesønnen min ødelagt noe her i huset. Nå sist var det en laptop til 11.000 kroner som han reiv i gulvet da han løp rundt i stua(noe han ikke har lov til, men nekta å høre). Han er 7 år og utrolig klønete og uoppdragen, og har ødelagt glassbord, innrammede bilder, håndklær, klær, sengetøy, benkeplate på kjøkken osv osv osv.. Det er helt ufattelig. Alle disse tingene er det jeg som har betalt for i utgangspunktet, og samboer betaler aldri for skadene, så da må jeg betale det også.

Det virker som alt denne gutten tar i, blir ødelagt. Han er så brautende og klønete med ALT!! Han bruker f.eks fine nye håndklær til å tørke opp olje på golvet hvis han har lekt med fjernstyrt bil.. Han sparker og drar i sengetøyet så det spjærer i sømmene... Han løper i huset og snubler inn i vegger sånn at bilder detter ned og rammene knuser.. Han mister ting og tegner på ting, gnager på alt som er av plast, snubler, skumper borti, river ned... Han har også spydd på ting!!!

Selv bare ler han hver gang noe blir ødelagt og sier "Bare kjøp nytt da??"

Jeg blir kvalm og sint pga dette.....

Gudene vet hvor mye penger jeg har brukt på å erstatte ting han har herpa.. Er nesten så vi burde kjøpe dobbelt eller trippelt av alt ettersom han ødelegger absolutt ALT her i huset...

Babygym'en til datteren min lagde han pinneved av da han satte seg på den.......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare vent til barnet/barna dine vokser opp... da får du deg et sjokk!!! For sånn er det med ALLE barn... de herjer og løper, ødelegger ting, og får deg skikkelig sinna. Tror du skal være rettferdig med stebarnet ditt her ja... han er bare et barn. Helt normalt !

Mine barn får heller ikke lov til å løpe rundt i stua, men jeg er da såpass oppegående at jeg vet jeg ikke kan la en Laptop til 11 000 kr, ligge lett tilgjengelig når barna er i nærheten. Jeg vet at de løper og herjer selv om de ikke har lov...

Skrevet

nei vt du hva, Månestrålen! Vanligvis er jeg mye enig med deg, men nå har du misforstått! Jeg er HELT enig med HI! Det er nemlig ikke alle barn som har så dårlig oppførsel! han er tross alt 7år gammel! Foreldrene bør erstatte det han ødelegger! Det må da være lov å ha ting stående fremme med en 7 åring!!!??? Har samme problem her!

Skrevet

Og det har du lov til... å være uenig med meg altså... :-)

... Hvis noen skal erstatte noe i dette tilfellet, så må det iallfall bli faren. Det er jo han som er ansvarlig når barnet er hos ham.

Skrevet

Helt enig, faren må betale da ja! Men begge foreldre er ansvarlig for å oppdra barna sine sånn at de har respekt for andre menneskers eiendeler!!!!!!

anonym over

Skrevet

Det holder ikke å si at "sånn er unger"...

Jeg har 2 stebarn og broren til denne klønete gutten er overhode ikke sånn.. Han er halvannet år eldre og oppfører seg helt normalt. Han har så klart uhell som alle andre barn og ødelegger ting han å, men ikke i nærheten av den grad broren hans gjør.

Den ene gutten har NULL respekt for andre menneskers eiendeler, mens den andre faktisk er helt motsatt og blir lei seg og sier unnskyld hvis han skulle være uheldig å ødelegge noe..

HI

Skrevet

Kanskje noen andre, som ikke er Anonym vil si sin mening her???

...Jeg føler at alle anonyme her er en og samme person....( forstår ikke helt hvorfor alle vil være anonym i en sånn sak... det kan jo umulig bli gjenkjent...)

Jeg ville aldri krevd erstatning fra stebarnet mitt i allfall... og på alle de årene hun har vært på samvær her, har det blitt ødelagt en del ting ja. Slikt regner man med , med barn i hus. Og hadde hun vært spesielt uheldig (klønete), så ville jeg iallfall ha passet på de dyre tingene....

Skrevet

Jeg signerer med anonym fordi jeg alltid gjør det på dette forumet. Men jeg har begynt å skrive under med et navn slik at jeg kanskje ikke er så anonym alikevel:)

Hvis dette barnet ødelegger mer enn vanlig tror jeg det trenger litt ekstra oppdragelse i å sette pris på ting. Dette er jo ikke et problem utelukkende for mine, dine, våre barn så jeg vil anbefale deg å legge inn et innlegg på et forum for de som har barn (noe som heter banetmitt.no) der er de sikkert gode på oppdragelse.

Et forsalg som kanskje går er å gi dette barnet en ting som skal tas vare på og forklare konsekvensen med at han ødelegger det (f.eks et dataspill- ødelegger du dette før du ikke noe nytt)

Eller ha en belønningstavle for ting som han gjør bra, hvor noen goder blir fjernet når noe går dårlig.

Aner ikke hva som ska til, men søk råd hos garvede foreldre som har lyktes med å få til akkurat dette, så slipper du å bli ruinert. Hvis man bare krever penger fra barnet vil det vel ende opp som gjeldslave før det er 15 år:)

Lykke til!

Skrevet

Å dette skulle egentlig signeres med Lise:)

Skrevet

Nå vet ikke jeg hvordan dere har det hjemme hos dere, men hos oss så har vi felles økonomi..så å si at mannen min skulle bet. for skadene en av guttene hans fra tidligere forhold har gjort ville hatt null betydning her.

Har dere snakket med biomor om dette problemet? Vet at alle barn er forskjellige og slike ting er absolut ikke lett. Men, kan det tenkes at gutten på 7 er hyperaktiv eller noe slikt?

Her har vi 2 gutter på 6...den ene er min og den andre mannen min sin fra tidligere...og de kan søren finne på mye rart. Som nå, skikkelig mye f***skap. Tar dem begge likt, men snakker også med dems andre forelder for hvordan de gjør med dem når de er hos dem. Vet ikke om dere har konto til barna, men det har våres...hvor de har spart selv...og sier at om de ødelegger så er vi nødt til å bruke av dems penger som de har spart til noe de ønsker seg. Vi tar jo ikke alle pengene dems, men dette er absolut ikke populært når vi sier det. Her finnes det ingen belønning for dårlig oppførsel, og om en gjør noe galt kan det gå utover alle barna om vi f.eks skulle finne på noe gøy sammen. Og det virker iallefall her. Ikke populært at en skal ødelegge moro for alle de andre, for det kan være en annen som har gjort noe før...og da merker de hvor uretferdig dette er..som barna sier.

Dette kan være virkelig vanskelig ja, men tror barna lærer en del om vi kan klare å ha (nesten) like regler hos både mor og far når det kommer til slike ting som dette.

Ønsker dere lykke til med dette. Vet ikke om du ble noe "klokere" av svaret mitt, men alle livssituasjoner er jo forskjellige siden vi alle er så forskjellige.

Skrevet

Gutten bør for det første lære seg å respektere ting. Selv en aktiv krabat må lære seg det. Han er begynt på skolen og må forholde seg til regler. Det er vel ikk bare hjemme hos dere han ødelegger, hva når han er på besøk og ute blant andre. Han må lære seg og respektere andre sine ting.

Siden har er så klønete må dere ta forholdsregler. Jeg har to barn som ødelegger mer enn hva de andre har gjort. Utrolig irriterende til tider. Særlig med h*n som river sider ut av nye bøker. Men vi rydder vekk ting vi er redde for og prøver å skille mellom innelek og utelek. Det funker til en viss grad. Men det er ikke lenge siden jeg kom over en knust, vekkgjemt gjenstand, sannsynligvis pga ballspill inne i stua... ja, ja.

Har du og din man adskilt økonomi, bør han betale for ny laptop. Har dere felles økonomi spiller det vel ingen rolle hvem som betaler.

Skrevet

Vi har ikke felles økonomi. Hver gang gutten ødelegger noe, spør jeg om far kan kjøpe ny. Nei, det gidder han ikke. Han klarer seg fint uten de tinga som er ødelagt sier han. Bare synd at ikke jeg gjør det da. Desuten flyr han i taket hvis han må kjøpe noe som helst til guttene sine uten at jeg spleiser...

Jeg var ikke hjemme da denne laptopen ble knust. Visste ikke at den lå fremme engang. Da jeg kommer hjem forklarer far at sønnen har løpt rundt i stua og ikke ville høre etter, plutselig gikk laptop i golvet og nå går det ikke an å slå den på engang. Kjempegøy.. Det er kun 2 mnd siden jeg kjøpte dem for deler av feriepengene mine.

Far mener jeg ikke trenger ny, pga vi har en stasjonær PC også. Helt horribelt egoistisk i mine ører og jeg klarer ikke engang å snakke med han om det, for jeg blir så forbanna at jeg får lyst til å kaldkvele han..

Nei, forholdet oss i mellom er ikke spesielt bra hvis noen lurte...

Når det gjelder guttungen så er han i følge spesialister ikke hyperaktiv eller noe i den retningen. Han er bare "unormalt aktiv" og særdeles klumsete.. Jeg har snakket med biomor om oppførselen hans men hun virker nesten "stolt" over at sønnen er som han er. Bare ler det vekk eller blir sur hvis jeg nevner det for ofte. Far og biomor snakker ikke sammen i det hele tatt.

Det er så synd for den andre gutten + fellesbarnet blir alltid stilt i bakgrunnen pga denne oppførselen. Jeg har så vondt av dem begge.

"Problemguttens" bror er en forsiktig, men veldig flink og allright liten gutt som liker å hjelpe meg hjemme, han står på kjøkkenet å lager mat sammen med meg, hjelper meg å tørke støv og alt mulig. Vi har et veldig godt forhold. Har alltid prøvd å inkludere dem begge, men den ene vil bare ødelegge og lage kvalm.

Jeg vurderer å flytte fra mannen, hovedsaklig pga problemene oss i mellom, men dette har også mye innvirkning på hvordan jeg har det i forholdet. Syns det er kjempetrist om det ender slik, ettersom jeg er glad i barna og de er mitt barns søsken...

HI

Skrevet

Høres ut som faren er det største problemet, ja.

Skrevet

Hver gang gutten ødelegger noe, spør jeg om far kan kjøpe ny. Nei, det gidder han ikke.

Desuten flyr han i taket hvis han må kjøpe noe som helst til guttene sine uten at jeg spleiser...

-----------

Dette er helt hårreisende. Han er erstatningsansvarlig for det barna ødelegger, hvis han ikke vil legge ut for laptoper så får han heller passe bedre på ham. Og du har selvsagt ingen forpliktelse til å spleise på utgifter til barna hans, det er opp til deg om du vil det.

Jeg synes ikke det høres så trist ut å gå fra denne mannen. Han respekterer deg jo ikke.

Skrevet

Hva forventer du egentlig? At biomor skal betale? Det er da barnet ditt også, stebarn eller ikke. Og blir saker ødelagt av egne barn så må famiien (du og mannen din dekke det). Jeg ville aldri tenkt at "dette er ditt barn, du må dekke det". Her deles husholdningskostnader i to.

Skrevet

Hos oss har vi felles økonomi på felles kostnader(hus etc) og han må selvsagt betale for sine 3 barn. Hvorfor skal jeg som stemor betale for andres barn?

Jeg vil forsørge min egen lille baby når hun kommer. Og stebarna får det de trenger av bio mor og bio far.

Det har hendt ting har blitt ødelagt her, men en pc til 11.000,- hadde jeg forlanget at faren skulle erstatte. Det er hans ansvar å oppdra sin sønn til å oppføre seg.

Nei, lykke til. Håper dere finner en løsning du kan leve med.

Stemor for 3 - venter min første lille jente:)

Skrevet

Vi også har felles økonomi når det gjeder felles utgifter, men hans barn er ikke fellesutgifter for oss, de er fellesutgifter for han og eksen. Om han ikke er villig til å betale for laptopen så ville jeg penslet mer og mer av fellesutgiftene over på han, si at du får ta strømmen denne måneden for jeg ikke har penger etter at jeg har kjøpt ny laptop. Da pensler du utgiftene til hans barn inn i fellesutgiftene og det kan han vel umulig motsette seg, og du slipper å betale hele summen alene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...