Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

trenger jeg både engangs og slike i ull? Hvor mange par i ull trenger jeg, og hvor ofte skal de byttes/vaskes? Og hvordan vaskes de?

Hjelpes, mye spørsmål her, men dette har jeg virkelig ikke peiling på!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet at mange sverger til ull, men sevl har jeg ikke hatt behov for det og klart meg fint med papir.

Natusan sine har ikke holdt tett på meg, men var veldig fornøyd med avent sine.

Skrevet

Jeg har bare kjøpt ull. 2 par, ett vanlig og ett med lomme som jeg kan putte kluter inni. Da holder det å skifte kluter og så snur jeg bare innlegget. Ull kjennes ikke vått ut mot kroppen.

Har ingen erfaring med engangs, for jeg brukte ull til de to forrige, og var kjempefornøyd med det.

Skrevet

Jeg tror du får prøve deg frem. Jeg brukte natusan engangsinnlegg og var fornøy med det. Jeg var også den eneste, på barselsgruppa, som ikke brukte ullinnlegg i BH'n om vinteren og den eneste som ikke fikk bryst betennelse.. Jeg ble rett og slett allt for svett og varm av å bruke ull. Det var mer enn nok med en trøye under genseren ;o)

Skrevet

Jeg har eksem, og ble kjempetørr på puppene av papir innlegga. Så jeg kunne bare bruke ull. Men jeg tror dette er veldig individuellt. Hadde jeg vert deg ville jeg kjøpt et par innlegg i ull, og en pakke med papir innlegg, og prøvd, for det som passer en passer ikke nødvendigvis en annen, så dette er ikke enkelt.

Skrevet

Det er greit med 2 par ull. Ett som du bruker, og ett som er til vask. De kan skylles i lunkent vann, eller du kan koke de opp i en kjele - koke de i noen minutter og la de kjøle seg i vannet. Ikke bruk såpe!

I tillegg har jeg kjøpt en eske med engangsinnlegg på apoteket, aner ikke hva jeg kommer til å bruke ennå jeg.

Skrevet

slik skal jeg gjøre det også. 2 par i ull og en eske m engangs. Av og til i forrige svangerskap brukte jeg i ull innerst og engangs utenpå eller motsatt. Jeg lak slik at det var eneste måte uten å måtte skifte hver 15`ende minutt....

Ull satte seg mer fast i såre brystvorter enn engangs, så i begynnelsen brukte jeg mest engangs...

Skrevet

Jeg har blitt anbefalt å bare bruke ull innlegg.Fordi de tar imot mer og fordi man ikke får brystbetennelse så lett fordi man ikke blir kald på puppene.

Skrevet

Jeg har to par i ull. Når de er våte koker man dem i en kjele eller skyller dem opp i varmt vann og vrir dem før man henger dem til tørk. Engangsinnleggene syns jeg er uøkonomiske og lite miljøvennlige, pluss at de satte seg faktisk fast når jeg var sår.

Jeg brukte også melkeoppsamlere når jeg ammet, dem får du på apoteket. Ofte renner det av den ene puppen når barnet suger ved den andre, da er det bedre å samle opp denne melken i en slik oppsamler enn å få den i ammeinnlegget og klærne. Jeg lakk så mye under amming at oppsamlere var et must. Ellers gikk det fint med ammeinnlegg.

Skrevet

Dersom du lekker melk, og det gjør veldig mange, så trenger du ammeinnlegg i papir. De kaster du straks de blir våte.

Noen argumenterer for ammeinnlegg i ull. Vit at dersom du bruker ammeinnlegg i ull, må du bruke papirinnlegg innerst. Årsaken til det, er at kombinasjonen av næringsrik morsmelk og kroppsvarme gjør ullinnleggene til et ynglested for bakterier og sopp. Og det er veldig få som har så mange ullinnlegg at de umiddelbart kan koke hvert eneste par ullinnlegg straks de blir våte av melk.

Noen påstår at ullinnleggene er gode mot brystbetennelse. Vit at ekte brystbetennelse kommer av nettopp bakterier. I tillegg finnes det en såkalt falsk brystbetennelse. Da har du de samme symptomene, men "betennelsen" forårsakes av tilstoppede melkeganger.

Det at varme hindrer brystbetennelse er like sant som at skjerf hindrer forkjølelse. I gamle dager trodde man at man ble forkjølet av å være kald. Nå vet man at forkjølelse skyldes virus.

Gjest Ut på tur
Skrevet

Dersom man skyller opp ull innleggene med lanolin vil man da få samme reaksjon som man får når man bruker lanolin til undertøy?

Jeg vet at lanolin + urin = såpe.

Men hva med lanoloj + morsmelk som jo også er en slags kropsveske. Vil det også bli såpe?

Jeg er mest fristet av å bruke innlegg i ull for det er godt å ha mot kroppen

Skrevet

jeg har brukt engangsinnlegg og på høsten/vinteren har jeg hatt ullinnlegg over engangsinnleggene. Har holdt meg varm og god, og ikke hatt brystbetennelse. Foretrakk helt klart engangsinnlegg, har hatt nok å gjøre i spebarnsperioden om jeg ikke skulle koke ullinnlegg daglig også;-)

Engangsinnlegg: natusan setter seg ofte fast på puppen, mange som ikke liker dem. Chicco sine går for å være veldig bra, de samler godt opp men er litt store så hvis du har ull utenpå blir det "mye" i bh'n. Jeg har vært mest fornøyd med avent sine, holder seg tørre og setter seg ikke fast. Har også vært fornøyd med medela sine.

Skrevet

Hvor får man kjøpt ull-innlegg ? Og ammeskjold.. noen som vet ?

Skrevet

Ammeskjold har de på apoteket, jeg tror de har ullinnlegg der også, men jeg kjøpte mine ullinnlegg på nøstebarn i Bergen. Vet ikke om de har butikk andre steder, men de pleier reklamere på siden her.

Gjest Ut på tur
Skrevet

Nøstebarn har også butikk i Oslo og så har de en nettbutikk på Nostebarn.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...