Gå til innhold

Mister man OS hvis man blir sammen med BF?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi driver og tenker litt på om vi skal gi forholdet et nytt forsøk, men har ikke bestemt oss.

Vi er begge studenter i forskjellige byer, så det vil uansett bli lenge til vi kan flytte sammen, men uansett trenger vi tid på oss før vi kan bli så særiøse. Vil være sikker på at vi vet hva vi gjør, så ikke barnet må oppleve enda ett brudd.

Men hvordan blir det da med støtte? Forventes det at han skal forsørge meg fra den dagen vi blir sammen?

Har selvfølgelig ingen planer om å jukse, og vil egentlig fortelle de på NAV alt, men er redd for at de vil trekke all støtte hvis jeg foteller de at vi vil prøve på nytt. (Hvis vi bestemmer oss for det da.)

Noen som vet?

Kan man få en prøveperiode liksom?

Man må jo vite om man er klar for å flytte sammen igjen før man gjør det, og uten OS klarer ikke vi å sitte med to leiligheter...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I hovedregel så mister du stønadene ja...

Men du kan jo forhøre deg ,siden dere bor langt ifra hverandre,men inntil videre separat økonomi...Må jo gå ann å ha en prøveperiode liksom, så lenge du er ærlig med nav,så tror jeg faktisk de er relativt greie...

Skrevet

Ja, jeg håper det, men så er jeg så redd for at jeg skal møte på ei skikkelig trollkjærring, og at hun skal stoppe stønaden med en gang.

Alternativet er å holde forholdet heeelt hemmelig til vi har blitt sikkre på hva vi vil, men da vil jeg føle meg så råtten:(

Går det an å ringe anonymt? Eller å si "vi har tenkt litt på om vi skal prøve igjen, men har ikke bestemt oss, men HVIS vi bestemmer oss for å prøve igjen, hva vil skje da?"

Skrevet

nei...du får desverre ikke beholde os, ekstra bt osv...

her var vi ærlige med nav og stønadene ble stoppet på dagen !!

Skrevet

Har en vennine som hadde samme problemet..

Hun ringte trygdekontoret (anonymt) og fikk klar beskjed om at om hun og barnefaren ville prøve på forholdet"opp og gå" igjen ville hun miste all støtte fra første dag....

Så desverre ingen prøve-periode eller tilsvarende... Da må du i så fall la være å si ifra....

Skrevet

Men da må man jo bare holde forholdet hemmelig en stund da?

Man må jo være litt naiv hvis man bare flytter rett inn hos hverandre med en gang?

Men om man er sammen eller ikke er jo et definisjonsspørsmål, så kanskje man bare må si at "vi tenker på å bli sammen" helt til man er så sikker på forholdet at man vil flytte sammen igjen?

Hmmm... Vanskelig dette her. Vil ikke jukse, men vil heller ikke "hoppe rett i det" i tilfelle det ikke skulle gå bra.

Uansett har vi ikke bestemt oss, så er ikke et problem riktig enda.

Synd at det skal være sånn, men nå blir faktisk dette enda en grunn til å IKKE ta sjansen på å prøve:(

Men takker for svar, damer!

Skrevet

Huff, det skal ikke være enkelt..

Uansett ønsker jeg deg lykke til! :)

Skrevet

Takk skal du ha:)

Nei, det er ikke enkelt for tiden, men hvis det fører til at lillegutt får vokse opp med begge foreldrene sine, vil det være verdt det!

Takker for god hjelp:)

Skrevet

er dere samboere (blir)?

Skrevet

Nei da. Vi er ikke samboere, og kommer ikke til å bli det på noen år uansett om vi blir sammen igjen.

Han er færdig utdannet om 2 år, jeg om 6.

Slik ting er nå er vi ikke sammen en gang, så har ingen ting å frykte;)

Skrevet

Then, no worries. Dere må bo sammen for å miste OS.

Jeg var jo sammen med pappan til Johann fram til mars/april, men vi bodde ikke sammen...og derfor fikk jeg OS. Men skulle vi flyttet sammen hadde jeg mistet den. Trygdekontoret var fullt klar over at vi var sammen, men det hadde ikke noe å si.

:-)

Skrevet

Der tar du feil jessie.

Man mister OS og andre stønader fra dag 1, om man blir sammen med BF

Da gjorde trygdekontoret en feil, som lot deg beholde OS

Skrevet

Ja, da har de nok gjort en feil.

Spørs om jeg får ta meg en prat med de og høre om man har lov til å "teste ut forholdet" en stund før man mister OS, eller om de dtopper det den dagen du holder BF i hånda ;)

Takk for svar da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...