-Bobsi Skrevet 25. juli 2007 #1 Skrevet 25. juli 2007 Jenta vår har mye løs mage, gjerne mange bleier per dag, noe som igjen fører til at hun blir sår. I barnehagen har jeg blitt spurt om vi har tenkt på cøliaki... Fakta. Hun er littt liten og lett Hun er absolutt ikke slapp og utafor. Gjerne 3 bleier med løs avføring per dag Det er verre de dagene hun er i barnehagen enn ellers Hva er tegn på cøliaki hos småbarn? Hvordan kan man finne ut om det er det?
It's all about me Skrevet 25. juli 2007 #3 Skrevet 25. juli 2007 Jeg har en liten gutt som akkurat har fått diagnosen cøliaki, men han var heller ikke slapp og utenfor, hadde heller ikke løs avføring, så det kom som en bombe på meg. -Men hvor mye sover hun? -Hvordan ser magen ut, er den lit stor og oppblåst? -Har hun kastet opp i det siste? (Ikke vanlig, men hos lillegutt var det ekstremt ille) -Og hvordan er matlysten? -Er det værre hvis hun får i seg mye melk? (Cøliaki kan dra med seg laktoseinntolerans, men dette gir seg når glutenfri kost innføres) Cøliaki kan sees ved å ta en blodprøve, men det trenger ikke slå ut der i det hele tatt. Så en bra blodprøve er ingen garanti. Den eneste måten å finne det ut sikkert og den eneste måten som er godtkjent for å få diagnosen er ved tynntarmbiopsi. Dette gjøres ved gastroskopi under narkose. Det er viktig å få en skikkelig diagnose før glutenfri kost prøves ut, så ikke forsøk det uten å først ha gjort biopsien. Dette fordi at ved glutenfri kost leges tynntarmen og biopsien vil bli feil. Ved diagnose får hun økonomisk støtte til glutenfri kost og du og barnefaren får 10 ekstra sykt-barn dager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå