Dizzie_mortil3 Skrevet 25. juli 2007 #1 Skrevet 25. juli 2007 Jeg er av den oppfatning at testen bør være positiv 15 dager etter eggløsning hvis det er et sunt svangerskap med god sjanse til å gå til termin. Har lest en vitenskapelig artikkel om festetidspunkt som konkluderte med at dersom egget festet seg senere enn dag 10 (som var mulig men sjeldent) var det økt risiko for spontanabort. Og hCG skulle være mulig å oppdage i urinen 2-3 dager senere. Så innen dag 15 etter EL bør jo en gravitest være knall positiv siden det vanligvis kreves bare 25 enheter hCG, hvis embryoet produserer normale mengder hCG. Selv hadde jeg en svaaaaaak positiv test på dag 14 den gangen jeg hadde EXU. Viste seg i ettertid at hCG var ca 25 den dagen, og svangerskapet var jo dømt til å mislykkes i utgangspunktet. Men hva med dere med SA/MA, mange av dere som fikk svak positiv eller sent positive tester?
TussiLussi Skrevet 25. juli 2007 #2 Skrevet 25. juli 2007 Syns det er litt skummelt å spekulerer på dette - men mitt siste svangerskap, da fikk jeg neg tester tilogmed dag 8 etter IKM, pos på dag 9 - dette endte i MA...... Men har ogaå lest at mengde hcg og hvor raskt man produserer større mengder er individuelt og varierer fra svangerskap til svangerskap. Likevel tror jeg nok at jeg blir mer rolig om jeg tester pos tidlig neste gang.....
Stolt mamma! Skrevet 25. juli 2007 #3 Skrevet 25. juli 2007 Liker heller ikke å spekulerer i dette! Det gir og mange bekymringer for de som tester positivt etter ikm! Jeg har opplevd begge deler! Første gangen testet jeg positivt 3 dager før ikm - det ende i ma. Andre gangen testet jeg ikke positivt før 3 dager etter ikm - det ende og i ma. Satse på at tredje gangen gjelde det.....:-)
Soria Moria ♥nr2 kom 1juli Skrevet 25. juli 2007 #4 Skrevet 25. juli 2007 Hmm.. Første gang jeg var gravid testet jeg svaaakt positivt 10 dager over. Nå sist gang testet jeg positivt et par dager over bare, det endte i SA. Tror jeg satser på at det overhodet ikke er noe sammenheng i tidlig og ikke tidlig positiv test. Har nemlig ikke fått positiv test enda og er 4 dg. på overtid . ;-) :-)
Dizzie_mortil3 Skrevet 25. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 25. juli 2007 Hmmm, jeg tror ikke jeg vil kalle det spekulasjon, men heller å se realiteter i øynene. Det var jo forsket seriøst på. (Kan lete opp artikkelen igjen hvis noen er interessert i å lese den, det var veldig interessant! ) Men vi snakker ikke om absolutte sannheter, kun forhøyet risiko. Dermed er det alltid rom for tilfeller som går bra, heldigvis! Jeg vil likevel tro at dersom man får positiv test lenge etter IKM, og svangerskapet går til termin, har man ikke hatt helt koll på eggløsningen... Det er jo faktisk ganske hyppig at den kommer både for tidlig og for sent i forhold til den enkeltes "normale" eggløsningsdag. Lykke til forresten Soria Moria, håper du får krysset ditt snart!!
Dizzie_mortil3 Skrevet 25. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 25. juli 2007 Forresten hadde jeg selv en SA som testet knall positiv på dag 15, og som hadde helt fine hCG verdier helt opp til 13000 i uke 7 da jeg mistet...
Athene75 Skrevet 25. juli 2007 #7 Skrevet 25. juli 2007 Jeg testet først positivt 12 dager over ikm, og det endte i MA. Denne gangen testet jeg positivt 2 dager etter ikm, og testet ikke før det.
Athene75 Skrevet 25. juli 2007 #8 Skrevet 25. juli 2007 Kan du lete opp den artikkelen? Hadde vært spennende å lese den. Kanskje det er noe i dette.
Soria Moria ♥nr2 kom 1juli Skrevet 25. juli 2007 #9 Skrevet 25. juli 2007 Tror jeg er enda mer nysgjerrig enn jeg er nervøs for at det skal gå galt,(gjett hvor nysgjerrig JEG er da?:-D KJEMPE!) Er interressert i å lese alt som har med SA/MA å gjøre etter jeg hadde en SA. Så sant det er fakta vel og merke. Er vel vanlig, man leter etter årsak, om man kunne gjort ting annerledes. Om det i det hele tatt var noe man gjorde selv som var årsak.(noe det neppe var) Er selvfølgelig nervøs for at det samme skal skje igjen,spesielt nå etter at jeg ikke har testet positivt enda;-), men kunne tenkt meg å lese den artikkelen likevel jeg. :-)
Gjest Skrevet 25. juli 2007 #10 Skrevet 25. juli 2007 Dette innlegget likte jeg, ikke for annet enn tanken har slått meg,men har dekket over med at jeg bare er ute etter en årsak. Jeg har selv 2 friske barn som viste tidlig på test da jeg var gravid. 3. gang viste det sent snakk om en uke eller så etter forventet mens, dette endte med ma/sa.Jeg har liksom tenkt litt på dette syntes det var så rart at det viste så seint, og håper jo det vil vise tidlig neste gang ,da vil jeg nok klare å slappe av litt mer enn hvis ikke. Hvor kunne jeg lese den artikkelen?
ambumamma Skrevet 26. juli 2007 #11 Skrevet 26. juli 2007 da jeg mistet i ma testet jeg positivt tre dager før ikm og min sa testet jeg positivt ikm dagen så det er nok ikke alltid det har noe å si tror jeg. veldig mye annet som spiller inn også på om det går bra eller ikke
Maja☆ Skrevet 26. juli 2007 #12 Skrevet 26. juli 2007 Jeg har kun vært gravid en gang og aldri mistet i sa/ma. Jeg testet ikke positivt før 17 dager etter IKM og sitter her med en nydelig gutt på 7mnd. Tror virkelig ikke på dette. Tror det er forskjell fra person til person og graviditet til graviditet. Alle er forskjellige. Vet om flere dette har skjedd med også som ikke har mistet.
maya80 Skrevet 26. juli 2007 #13 Skrevet 26. juli 2007 Jeg har ikke testet seint på noen av di gangene jeg har mistet, heller før mensen skulle vært alle 3 gangene. Men svake har dem vært på di 2 Sa jeg hadde men var svakt positive en stund, legen snakket noe om att dem kunne vise poaitiv opp til 16 dager etter att man mistet såpass tidlig. Ved maen jeg hadde fikk jeg tidlig positiv test, å der steg jo også hcg jevnt å trutt bare stigninga som var bekymringsverdig
Dizzie_mortil3 Skrevet 26. juli 2007 Forfatter #14 Skrevet 26. juli 2007 Selvfølgelig er det ikke slik at ALLE med sent positiv test får en SA, men RISIKOEN øker. Jeg finner ikke tilbake til nøyaktig den samme artikkelen jeg leste opprinnelig, men denne sier det samme...: http://www.greenjournal.org/cgi/content/full/107/2/300 Jeg anbefaler de fleste bare å lese abstract'et i begynnelsen, mens de mer vitenskapelig interesserte kan gi seg i vei med resten.. Jeg synes iallefall det er greit å forholde seg til facts, og vil bli beroliget av en tidlig positiv test, selv om risikoen for spontanabort like fullt er ca 15% frem til uke 12...
Athene75 Skrevet 26. juli 2007 #15 Skrevet 26. juli 2007 Takker Dizzie :-) Spennende lesning. Tror nok det kan være noe i det der ja. Men som du sier det betyr jo ikke at alle med sent positiv test får en SA/MA. Sjansen øker kanskje bare litt ja
-lucy- Skrevet 27. juli 2007 #16 Skrevet 27. juli 2007 jeg leste også en artikkel der dette var tema, på en side om eggløsningssekret og progestaCare, tror jeg. jeg testet pos 14 dager over ikm, endte i ma i uke 13 og synes det var godt å lese, da vil jeg være mer beroliget hvis jeg tester pos. tidlig neste gang, og sjekke med lege hvis jeg tester sent. jeg ville ikke si noe her, for jeg tenkte det kunne skremme mange. så vidt jeg husker var det 80% sjanse for å miste hvis man testet pos så sent som jeg gjorde, slik at av hundre stykker går det jo bra for 20:) husker ikke tallene helt, men de var basert på vitenskapelige undersøkelser med et høyt antall undersøkte gravide. Uansett, masse sommerlige lykkeønskninger til alle sammen!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå