Gå til innhold

Et lite tips til dere som har lyst til å begynne med grøtpulver i mme..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde nettopp en laaaang samtale med barnelege om dette.. for gutte min veier 5,2 kg nå og spiser 250 ml mme 10 ganger i døgnet, altså 3 dobbelt så mye som han skal ha.. det sier seg selv at det ikke var bra for tarmene hans, derfor måtte vi gjøre noe med dette..

Man må IKKE ta vanlig grøtpulver (ikke ris eller mais heller) i melka når de er under 4 mnd.. da er det stor sjanse for at de får cøliaki når de blir eldre..

Men jeg fikk kjøpt et pulver på apoteket, husker selvfølgelig ikke hva det heter i farta, men det er fra nestlê og gjør melka tykkere og dermed mer mettende.. (den brukes egentlig for barn som gulper mye, slik at de ikke skal gjøre det)

Dette funker kjempe fint for gutten min. Ingen magevondt og han spiser nå kun 150 ml per måltid og gått ned til 7 måltider i døgnet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvor gammel er gutten din?? Jenta mi er 6 uker idag, og drikker waaaaay to much mer enn det hun burde... 150-170 ml ca. 8 ganger i døgnet... og det blir jo over 1000 ml i døgnet....

Skrevet

noen trenger mer mat allerede fra 3 mnd sa hs til oss og sa vi kunne begynne med velling fra da! men helst mais evt ris.

Skrevet

Han er 6 uker han også :)

Skrevet

jaja, jeg har ikke lyst til å ta den sjansen i hvertfall! Andre gjør jo som de vil med sin baby :)

Skrevet

Man øker da ikke sjansen for cøliaki ved å gi ris eller mais-grøt før 4 måneder. Det er ikke bar for tarmene det er sant, men det har da ingen verdens ting å si for å de utvikler cøliaki eller ikke.

Da ville jeg heller ha satt et spørsmålstegn ved malten. Det er jo laget av bygg som er glutenholdig....

Skrevet

Jeg er ikke lege, så jeg kan jo ikke gi deg et konkret svar på det der.. men barnelegen vår sa i hvertfall det, og jeg stoler vel mer på en lege enn folk her inne på dib ;) sier ikke at leger kan ta feil, for det kan de absolutt.. men han diskuterte jo også dette med en annen lege, og de var begge enige om at for tidlig start med grøt kunne gi cøliaki.. så da stoler jeg på det.

Skrevet

Selvfølgelig skal du høre på legene, det er jo uansett tidlig å begynne med grøt. Men om du med tiden gir ris eller mais-grøt har det ingenting å si på risikoen for å få cøliaki. Det er jo null gluten i ris og mais grøt for de minste....

Skrevet

Det der hørtes ut som en utrolig uvitende lege! Han er nok iallefall ingen barnelege eller spesialisert seg på dietmed.

Mais og ris kan under ingen omstendigheter utvikle glutenallergi uansett hvor tidlig man starter.

en annen ting er at barnet kan få magesmerter av grøt hvis man starter fortidlig- men det har ingenting med cøliaki å gjøre!!

Skrevet

Jo, han er barnelege. ringte barneavdelingen på sykehuset og ble satt over til vakthavende BARNELEGE og han diskuterte dette med en annen barnelege.. men ok.. om dere vet mye bedre enn de så er det helt i orden for meg.

Jeg tar i hvertfall ikke sjansen - igjen, dere gjør som dere vil med deres barn :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...