Gå til innhold

Barn ha egen pc.......når??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når mener dere at barn kan ha nytte av / brukt for egen pc.? Altså en som står på rommet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når de har penger til å kjøpe en selv

Skrevet

Ok, så i verste fall etter endt utdannelse?

Skrevet

Tja... I 9-10-11 års alderen, tenker jeg. Da kan de jo ha bruk for pc til skolearbeid også. Før den tid trenger de absolutt ikke egen pc.

Skrevet

Kommer veldig an på interesser og modenhet hos barnet, mener jeg. Her har lillegutt hatt egen pc siden han var 2 år gammel. På den pc'en er det spill tilpasset hans alder. Nå det siste året har han også vært koblet til internett. Han er nå 6 år gammel og "skravler" med meg og pappa'en, tante og noen venner på msn. Han er trygg på hvordan pc'en virker. Nå jobber pappe'en innen data, så her er det kanskje naturlig at pc'en kom tidlig i hus;0)

Skrevet

Det var tidlig!

Han kan skrive og lese da?

Skrevet

Går jo an å hjelpe barna å spare, gjør det ikke? Når de begynner på ungdomsskolen bør de ha lært seg å spare, og da må de gjerne kjøpe seg pc. Før det får de klare seg med min eller pappaens. Eller den stasjonære.

Skrevet

Eldste mann her fikk pc på rommet da han var 5, tenker jeg. Mellomste da han ble 2 år. Ikke noe splett nytt - men brukte pc'er som jeg har renovert noe.

Mellomste bruker pc'en sin til spill og slikt. Ganske bra for øye hånd koordinasjon - ser jeg.

Eldste er 8 nå - og bruker pc/internett til skolearbeid, snakke med venner, slektninger, spill osv.

Skrevet

2 år synes jeg var vel tidlig! Ser ikke for meg datra mi framom pcèn når hun blir 2 år..Hun er 20 mnd..

Skrevet

Jeg kan ikke skjønne hvorfor små barn skal ha egen PC. Det må da holde i massevis at familien har en PC de har tilgang til.

Jeg kan egentlig ikke se at barn trenger egen PC før TIDLIGST på undsommskolen og kanskje ikke før på videregående hvor det kanskje er mer aktuelt å ha en laptop de kan ta med seg dit de trenger.

Skrevet

jeg mener de burde gå på skolen før de får, altså barneskolen.. så sånn 6-7 år..

men det er min mening da :)

Skrevet

Vel, i følge sambo så trenger de data fra 4-års alder (han har allerede vært og kjøpt datapult til lillegutt), men syntes det er litt tidlig jeg, da.

Men sånn ca fra 6-7 års alder. Mange i Oslo som får lekser på mail.

Skrevet

Når du begynner på ungdomskolen,men til skolebruk da,de som begynner tidlig med data blir jo helt hekta og sitter kun der hele dagen.

Naboen vår har en sønn på 19 som sitter hjemme under et teppe hele dagen og surfer på internett,moren skal ha min bror på 15 til og sitte barnevakt for søstra fordi han gidder ikke å flytte på seg,sitter KUN på rommet i kjelleren.

Han han sittet foran dataen siden han var liten.

Klart de skal få lov og spille og slikt av og til men man bør jo ha grenser,max en time pr dag når de er 6-12 år...syntes det blir litt det samme som tv titting,man må begrense det,ellers er det mange som bare sitter og ser på tv dagen lang.

Skrevet

Dere som mener at barna ikke trenger egen PC før på ungdomsskolen/ når de har råd til å kjøpe det selv, hvor gamle barn har dere?

Skrevet

stedatteren min på 8 år,hun bruker vår til og spille på av og til,men kan ellers ikke noe med pc.

Min bror er 15 og fikk egen pc til konfirmasjonen,men hadde en felles hjemme,men brukte den lite før han var 13-14.

Vi har hatt data siden jeg var 12 og begynte selv og bruke den da jeg var 21-22,ca 1-2 år siden. Kan ikke si at barna trenger egen pc før de begynner på ungdomskolen,da er det i så fall bare til "lek"/spill og slikt,og da kan de bruke den vi har felles,syntes da ikke det er nødvendig med egen pc,og de har ikke godt av og sitte for lenge med den,så da er det nok med en data som vi deler på og bruke.

når vi evt kjøper ny,får nok stedatra ha denne pc'en på rommet,men blir ikke slik at hun kan sitte og spille hele dagen.

Hvor lenge bruker de små pc'en og hva bruker de det til?

Kan ikke skjønne hva en 2 åring får til,men har heller ikke studert noe på det for syntes de er for små da.

Skrevet

Nå er ikke gutten min mer enn 4, så jeg skal ikke uttale meg så bombastisk:)

Men han viser iallefall svært liten interesse for PC ennå. Har vært inne og sett på f.eks cars og elias sine nettsider, men det blir jo sammen med oss voksne.

Jeg kan ikke se hva barneskole-barn skal med EGEN pc. At de har tilgang på pc for å gjøre lekser etc er helt greit, men de TRENGER vel ikke en EGEN pc på rommet for å gjøre det. Da mener jeg at familiens felles pc må kunne brukes.

Små barn TRENGER ikke pc for å spille spill eller chatte. i stor grad sitter de mer enn nok på rompa som de gjør forran TV'n etc.

Skrevet

Hos oss blir det nok ganske så tidlig tenker jeg. Pappa er veldig glad i å spille diverse spill på pc og har jo lyst til å føre dette videre til sin sønn ;) Men da blir det bare sånn barnespill til å begynne med. Han fikk selv sin første pc da han var 6 og jeg da jeg var 9 (fikk mamma og pappa sin gamle). Blir ikke aktuelt her i gården at han skal sitte på pappa sin pc tenker jeg! hehe. Jeg er knappe 18 år og husker godt at jeg hadde bruk for pc før ungdomsskole/videregående! Brukte flittig min pc til prosjekt og til å finne informasjon på nettet til lekser på barneskolen :) Og spill så klart. Mamma og pappa var strenge på det at jeg måtte ut å leke ;) Og fikk ikke sitte inne i fint vær! Sånn kommer vi også til å være med sønnen vår.

Skrevet

Helt enig kamomille,jeg syntes barn har andre ting de kan leke med en en data greit en tome om dagen når de er så store at de forstår det selv,men her er ikke stedateren min så veldig opptatt av pc'en og må ha hjelp til og sette igang spillet (kan sikkert lære det,men er ikke så ineressert),men sitter mye forran tven så jeg syntes det er like greit at hun ikke er så opptatt av pc'en,prøver og bergense tv tittingen også,kan bli for mye.

om de trenger pc til skolebruk bør det være det på skolen som de låner/får,vet det har vært snakk om at elevene her på ungdomskolen skulle få,men har ikke sett noe til det.

Skrevet

ja skønner det,men mange bruker den bare til spill,og her var spørsmålet når barn trengte EGEN pc og når man har en felles er det nok tid for at alle skal få brukt den litt hver ,iallefall hos oss,men kommer jo an på bruket til foreldrene og hvor mange barn en har.

Skrevet

Min eldste er 12 år, og hun har ikke pc på rommet. Derimot har hun drevet med tegneprogram og diverse lek og lær program siden hun var 2-3 år. Jeg syns det er viktig at unger lærer å bruke data på en sikker måte. Vi har laptop stående på kjøkkenet som hele familien bruker. Jeg har også hjemmekontor med pc som kun jeg bruker. Hun får ikke ha pc på rommet. Noen ganger får hun med seg laptopen for å spille sims på rommet, men alt som handler om internett skjer i "fellesrom" der hun aldri er alene. Jeg mener at det å la et barn holde på med internett uten at voksne er tilstede er som å slippe 3 åringen på motorveien med sparkesykkel!

Skrevet

Jeg mener det kommer helt an på familiesituasjonen jeg:) Her i huset har mannen min en bærbar pc som han bruker på jobb (dvs at ingen andre enn han har tilgang på den så lenge han har den med seg på jobben.. hehe). Det er også begrenset hvor mye han kan legge inn og innstallere av private ting på pc'en.

Jeg har også egen bærbar pc som jeg bruker i skolesammenheng. Den pc'en skal være tilgjengelig for meg når jeg trenger den, og jeg hadde nok ikke likt å lånt den bort til barna hvis de var eldre (vi har jo bare ei jente på 3 år foreløpig). jeg har også med meg pc'en på skolen, så den er ikke tilgjengelig her hjemme uten at jeg er her.

I vår situasjon synes jeg ikke det ville vært urimelig å plassere en stasjonær pc på rommet til jenta vår når hun blir eldre. Denne pc'en kommer jo selvsagt til å være "hennes" selv om den egentlig er vår;) hehe.. Med det mener jeg at hun ikke kan selge den e.l. *flire*

Sambo her er også "datamann", men datteren vår på 3 år har ikke fått pc enda. Vi har vurdert å kjøpe ett eller annet spill til henne da. Mange som er pedagogisk bra for barn ( i små mengder), men vil nok helst at det skulle vært et spill som passer til x-box'en.

Skrevet

De som får pc før de er 10 (jeg syntes 10 er det tidligste de bør få det, men det var ikke poenget mitt nå...). Blir de ikke sittende veldig mye inne, i stedenfor å være ut med venner?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...