Gå til innhold

hjelp jeg har spist spekeskinke i syden!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært på ferie og har da spist en toast med spekeskinke, og leste til min forskrekkelse i Gravid at dette skulle man absolutt ikke spise. Hva gjør jeg nå, når kan man ta test hos legen, er det noen inkubasjonstid på toksoplasmose? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du kan ta det helt med ro....det skjer YTTERST sjelden noe galt i den sammenheng. Ring legen og sjekk imorgen.

Skrevet

Slapp av! Jeg har spist det jeg også....hehe...det var godt! Det går som regel bra sier dem og det stoler jeg på

lykke til ; )

Skrevet

samma har jeg:) slapp av, det går bra:)

Skrevet

hehe, jeg har spist spekeskinke flere ganger. er nå 26+0 å ungen min kan ikke være friskere.. Så trur du kan slappe HELT av:)

Skrevet

Det er vel mer listeria bakterien man er redd for når det gjelder ukokt kjøttpålegg og upasterisert melkeprodukter.

I norge er det iallefall gode kontroller av denne bakterien så tror du kan slappe av.

toksoplasmose er mer fra katt og uvasket salater og grønnsaker,frukt og bær.

Skrevet

Skjønner godt du er bekymret. Du som sier at ungen din ikke kan være friskere. Et barn, der mor er smittet med listeria eller toxoplasmose i svangerskapet, vil man ikke oppdage før barnet er født og kanskje enda senere.

Jeg anbefaler det ta kontakt med lege din i morgen. Du kan sjekke om du er nysmittet med en enkel blodprøve.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å ta blodprøve hos legen 3 uker etter mulig toxoplasmose-smitte (men ring selv for å være på den sikre siden).

Smitte fra kjøtt er et større problem i varmere strøk enn her hjemme.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...