Gå til innhold

Hva har jeg gjort galt?Ang maten til lillejenta...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun vil ikke ha noe middagsmat, jeg har virkelig prøvd alt mulig siden hun var ca 8 mnd, nå er hun 16 mnd.

Hun vil kun spise 6 mnd middagsglass, og bare 3 typer!

Hun spiser brød men vil kun ha banan og prim på skiva, her har jeg også prøvd alt mulig med jevne mellomrom.

Hun vil ikke ha vanlig kumelk heller så hun drikker kun vann og litt jus av og til....

Hun spiser grøt, men det er bare 8 mnd grøt hun vil ha, har prøv ALLE andre typer. Jeg lar henne få denne grøten til kvelds siden jeg synes hun har så lite variert kosthold. Hun spiser gladelig 2 porsjoner av denne da.

Hun vil ikke ha noen biter av annet en brød og en del kjeks. Hun spiser fruktbiter da, og yougurt.

Føler jeg har gjort noe galt siden hun er så vanskelig, hun får jeksler nå også da så hun har en del vondt og sover dårlig men dette har vært et problem siden hun begynte med fast føde 6 mnd gammel...

Snart får jeg enda en baby og ser med gru på at jeg skal styre så med denne middagsmaten osv til Mimmi da. Hva gjør jeg galt tror dere?

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen er rett og slett kresnes og småsspiste, så så lenge du prøver kan jeg ikke se at du gjør noe galt akkurat.

Men det du forteller høres ganske likt ut som lillegutt. Men han viste det seg at hadde cøliaki så mat var en plage for han. Derfor holdt han seg til den kjente grøten og vellingen som han alltid hadde likt, alt annet ble nektet. Uten at verken han eller vi ante at de tingene var de aller verste for han, he he.

MEN det skal du ikke tenke på før andre tegn vises. Sover masse, diare/oppkast, stooor oppblåst mage, og ofte dårlig vektoppgang.

Vil ikke skremme, men synes det er greit at mat vet litt mer om en sykdom som blir mer og mer vanlig.

Skrevet

Hun spiser alle typer brød da, men med kun de to påleggene....

Vektoppgangen er fin da, hun spiser mye av de få tingene hun liker.

Hun veier 12,3 kg og er 84 cm lang.

Men jeg føler hun begynner å bli stor nå, de andre på hennes alder spiser jo alt mulig imens hun bare spytter ut og vil ha det vanlige :-(

Skrevet

Nei det er ikke lette det der, er ikke lett å få de til å skjønne at de faktisk må spise.

Du skal ha lykke til iallfall, jeg har endelig fått en gutt som spiser og det er helt fantastisk :oD

Skrevet

Heisann. din datter og min sønn bør gifte seg når de blir store..hihi, da vil de aldri krangle om hvem som skal ha hva til frokost, lusj, middag og kveld :o)

Mini er 21 mnd, og spytter ut all annen grøt enn 8 mnd grøt! Vi blander den med melk og tilsetter litt fruktpure for å gi den litt mer smak. Grøt som er beregnet for 1 år osv liker han ikke, tror det er eplebitene og havre/corn flakes som rett og slett blir rat i munnen hans. Han spiser middagsglass beregnet for ett-åringer.. men å få i han vår middag er nytteløst. Han spiser kanskje ett par biter, men så spytter han ut og kaster på gulvet og ler seg ihjel!!! Han spiser alle typer brød, men er kresen på prim og leverpostei. Om han får skinke eller ost, ligger skiven igjen.. han spiser forresten ikke skinken heller. Han spiser også yougurth og banan, prøver med litt andre frukter også.. som f.eks nektarin, eple, pære, appelsin osv, men han foretrekker banan.

Ser også på andre barn som sluker i seg spagetti, pizza, smørbrød osvosv uten noen form for hjelp... mens vår lille STAE gutt vil bli matet..hehe! Har stresset masse ang dette, prøvd en million forskjellige grøter, både halvfabrikat og selvlaget.. prøvd hundretusen forskjellige barnemiddager (fra oppskriftbok) og vår egen middag (både servert og spise-selv), har prøvd perioder med den ene og perioder med det andre.. men nå har jeg bestemt meg for at vi tar det i hans tempo. Om han vil mates til han blir konformant så får han det.. hehe.. jeg gjør heller det enn å stresse sånn som jeg har gjort. I ny og ne forsøker jeg å gi han litt av vår mat og bytte til om på når han får grøt og når han får skive.. når vi er ute på tur får han en skive i hånden, så han kan spise selv, og det gjør han.. så han kan det!

Jaja, du er iallefall ikke alene. Og når det kommer en liten baby i hus, så tror jeg det beste rådet jeg kan gi deg er å la være å stresse. La ting gå sin gang og prøv deg forsiktig frem. Jeg er sikker på at de godtar litt flere mattyper etterhvert og finner ut at det er greit å spise alene også ;)

Skrevet

He he, synes jeg ser de servere gjester 8 mnd grøt med frukt som store ;-)

Jeg har kjøpt en barnekokkebok, har laget alt som står i denne... du skal se de fæle grimasene hun lager når hun smaker, skulle tro jeg laget gift til henne.

Jeg blir sååå skuffa hver gang og selv synes jeg maten er kjempegod!

Hun stapper i seg og spiser alt mulig ute, som steiner, grass osv ;-)

Det er visst godt!

Jeg prøver å ikke stresse meg opp over henne men nå som jeg er høygravid og lei kjenner jeg det koker over av og til når hun slenger all middagen i gulvet og smiler søtt....men jeg bare tar henne ut og later som ingenting men jeg tror hun merker jeg blir frustrert allikevel.

Det irriterer meg så grenseløst når hun sitter og leker med maten og kaster den i gulvet, Og når jeg tar den bort og setter henne ned på gulvet så er det helt ok, hun kan visst gå uten mat hun!

Hun har smakt på is og kake også, som godt selvsagt, men det var ikke noe godt! Men det er jo like greit :-)

Skrevet

Hehe.. ja når svigerforeldrene skal møtes over en middag laget av det nyforlovede paret, så er det skorper med prim på til forrett, middagsglass for 8 mnd til hovedrett og fruktpure til dessert.. gleder meg :)

Jeg har også en kokebok for barn.. Barnemat heter den, og jeg har prøvd å lage mye forskjellig derfra. Han har heldigvis roet seg litt med kasting av maten... men rundt den alderen din datter er var det høydepunktet hver middag, og etterfulgt av rå latter :)

Har ogs forsøkt is og kake i selskap og slikt, men han tar også bare ett par tygg, så er han ferdig.. smågodt derimot...hihi ;-)

Tror du takler henne helt fint jeg, og om hun merker frustrasjonen din, så ser jeg ikke noe usunt i det.. kanskje hun en dag finner ut at det ikke er så kjekt å bli fratatt maten og satt på gulvet, og plutselig blir en engel rundt bordet ;) Man kan jo håpe :):)

Skrevet

Ja det håper jeg virkelig :-)

Jeg håper hun kanskje forandrer seg når hun begynner i barnehage i august og ser andre barn spise, hun har ikke spist med barn på sin alder.

Hun synes det er litt stas når jeg tar noe på en gaffel og gir henne men bruker gjerne 10 minutter på å fordøye biten....

Yougurt slafser hun i seg og når jeg deler en appelsin i biter er det full fest!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...