Gå til innhold

Fadder..

Prinsessa mi *Erle Kristane*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet aldresgrensen på å være fadder til baby? Vi har noen aktuelle kandidater, men min mann ønsker seg sin onkelunge på 17 år. Er aldersgrensen 18 år på dette tro....?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

grensen er på 15 år.

men jeg har lest her inne at folk har også fått hatt faddere under 15år. tror det kommer an på presten. Vi fikk ikke. Broren min skulle fylle 15år det året, men fikk ikke, fordi han MÅTTE ha fyllt 15 først....

Hør på ditt lokale kirkekontor du :) men en 17åring går fint uansett!

Skrevet

Takk for svar !

Skrevet

Konfirmert? I kirka?

Skrevet

ja, skal du ha dåp i statskirken regnes de som gamle nok når de er konfirmerte, enten de er 14 eller 15 da... noen vil ikke la ukonfirmerte være faddere. Udøpte får som regel IKKE være faddere. er ihvertfall det jeg ble fortalt...

Skrevet

"Nedre aldersgrense er 15 år og fadderne må enten være medlemmer av Den norske kirke eller et kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp"

Du kan lese mer om det på www.kirken.no

Skrevet

Fetteren min fikk være fadder for vår første uten spørsmål, han er verken døpt eller konfirmert og dåpen var i vanlig norsk statskirke

Skrevet

Jeg tror kirken har blitt rundere på dette med at man må være døpt og konfirmert for å være fadder generelt, men ofte er det opp til hver enkelt prest, og det er nok flere prester som ikke er store fan av å tillate faddere som ikke er medlem av statskirken...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...