Gå til innhold

lurer på noe.(ang respekt for egne foreldre)

Anbefalte innlegg

Skrevet

er respekt noe foreldrene våre kan vente seg å få bare fordi de er eldre enn oss,eller er respekt noe man må jobbe for for å fortjene?

vet ikke om jeg klarer å forklare godt nok hva jeg mener?

jeg mener,,,,kan min far stå å skrike noe til meg,og forvente at jeg skal snakke tilbake til han med respekt?

ikke heve stemmen,og respektere han?

når han skriker til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, respekt må man gjøre seg fortjent til uansett, syns jeg.

Skrevet

Nei, det kan ha absolutt ikke forvente. Mange "gamle" som syter at de ikke får respekt fra "dagens ungdom". Men som i hvert fall alltid jeg sier. Man må fortjene respekt for å få respekt. Klart det.

Men, så har vi jo det med å være høfflig ovenfor eldre, ved f.eks. å reise seg og gi bort sete... men det er noe annet.

Skrevet

Nei, det kan HAN... skulle det være.

Skrevet

Alle har rett på respekt i egenskap av status menneske, men foreldre har ikke rett på noen ekstra respekt fordi de har status foreldre.

Skrevet

Enig med Spetakkel

Skrevet

Jeg syns at man skal gjøre seg fortjent til respekt, uansett hvor gammel man er. Eller i alle fall ikke motbevise at man fortjener den, noe jeg syns din far gjør i eksempelet ditt.

På den annen side (uansett hvor dustete de "gamle" kan oppføre seg til tider) så er det jo et faktum at de er eldre og i mange tilfeller så har de jo opplevd og gjennomlevd endel mer enn den yngre garden, og vektlegger kanskje meningene litt mer av den grunn. Etter at jeg har opplevd at meninger min mor har hatt om ting, som jeg der og da har syns høres idiotisk ut, i ettertid har vist seg å være skikkelig jordnært mtp hvordan livet ofte vender seg.

Men hadde hun stått og brølt til meg kunne hun bare glemt å ikke få brøl tilbake... Enten hun hadde rett eller ikke. Dvs hvis jeg var så UTROLIG dum og ville gjøre noe som alle vet ville skadet noe/noen, sånn helt opplagt liksom, da MÅ man jo bare akseptere det, men jeg antar jo at det handler om voksne mennesker med litt omløp i toppen...

Skrevet

Jeg hadde ikke giddet og respektert noen som ikke gidder og respektere meg. Du er sannsynligvis voksen og skal behandles som en voksen. Uansett skal alle behandles med respekt, enten de er barn eller voksne!

Skrevet

takker for svar alle sammen.

jeg blir utrolig frustrert når jeg har en uenighet med min far,og han skriker til meg.

så forventer han at jeg ikke skal heve stemmen tilbake.

måtte bare høre andres meninger også.

Skrevet

Dvs, man behandler alle med respekt, men man kan ikke godta att noen behandler deg uten og fremdeles ikke blunke med øyet.

Jeg antar du mener att siden han er faren din, så mener han at du skal bare godta det han mener og ikke sette deg opp mot det? Men det går an å snakke rolig til noen tilbake, selv om de skriker til deg, men samtidig sette seg i mot de de vil. Skjønner du hva jeg mener? Med å fremdeles snakke "med respekt" til den andre personen, så går du ikke ned på dies nivå, og det vil nok irritere mer om du rolig og ballansert likevel ikke endrer standpunkt.

Det funker vertfall her, om noen hisser seg opp på meg, så er jeg helt rolig og prater ufortødent tilbake, så får de rope det de vil. Tilbakemeldingene er att det er utrolig iriterende fordi de da føler seg "liten", fordi de selv mister besinnelsen mens jeg klarer å være saklig og ikke øse meg opp...

Skrevet

Ved å ikke heve stemmen, men stå på ditt, så vinner du over han. For å skrike til noen er ett svakhetstegn. Å forholde seg rolig er en styrke.

Skrevet

Men legg trykk på stemmen, uten å heve volumet. DET har stor virkning det:)

Skrevet

har samme problemet hjemme hos mine foreldre av og til. jeg svarer med samme mynt eller går fra rommet. deretter tar jeg det opp igjen senere på en slik måte at mine meninger blir respektert. er vel få som kan få meg så forbanna som faren min, men har tatt innersvingen på han flere ganger

Skrevet

jeg skal forsøke en rolig taktikk neste gang.ikke lett,blir jo veldig irritert jeg også.

men jeg skal forsøke

Skrevet

nei, respekt er noe man får når man snakker til andre med respekt. det gjelder din far også.......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...