Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er forskjell på sykepleien og vernepleien? Vet jo en del forskjeller, men det jeg tenker mest på, er egentlig sprøyter å slikt...

Jeg har totalt angst mot sprøyter, derfor er sykepleien utelukket, men vernepleien da?? Og er studiet vanskelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den største forskjellen er nok at vernepleiere de fleste jobber med psykisk utviklingshemmede, De har ikke opplæring i og sette sprøyter, morfin og slikt, men de må ha medikamentkurs og ta eksamen i det.

Om du lurer på om studiet er vanskelig så anbefaler jeg deg og kontakte en studiekonsulent og få de svarene du lurer på.

Skrevet

Har tidligere jobba med puvh og vet en del om det, men det er som sagt de sprøytene som er litt skumle....

Medisinkompetanse og eksamen fra slikt kurs har jeg, ikke mye sprøyter der...

Skrevet

Noen vernepleiere her i kveld da?? Som kan gi litt info/erfaringer??

Skrevet

Hei, jeg er vernepleier.

Studiet varierer mye på de forskjellige høgskolene, hvor har du evt tenkt å gå?

Vernepleiere har som sykepleiere mye medisin og helselære, og kan gjøre den samme jobben som sykepleiere, unntaket er på sykehus og akkuttmottak på psykriatisk. Vi har også kurs i å sette sprøyter, men ikke blodprøver. Vernepleiere er innom mange flere forskjellige fagområder; psykologi, pedagogikk og juss for å nevne noen. Og kan jobbe på mange forskjellige arenaer, utviklingshemmede, rus, psykiatri, skole, barnehage for å nevne noen.

Jeg har forøvrig også sprøyteskrekk, og syka meg opp noe veldig før vi skulle lære det, men det gikk fint;)

Bare spør om du lurer på noe mer.

Skrevet

Alt er liksom greit, utenom det med sprøyter. Hvordan takla du det? Måtte dere sette sprøyter på hverandre?? Har gått medisinkurs tidligere, og det gikk, men blir helt stiv og dårlig bare av å se på en sprøyte. Gjør ikke noe å ta en sprøyte, men å SE!! Både hos tannlege og lege, blir helt dårlig, føler jeg besvimer.

Utenom det, så virker det greit.

Er ikke snakk om før evt neste høst, men kom bare på at jeg viile spørre, greit å høre litt. Har ikke hatt lysst før nå nettopp, har jobbet med psykisk utv h mennesker, og liker det bra!! De var veldig fungerende, så har ikke vært borti mye utagering og mye medisiner akkurat.

Skrevet

Sprøyte setting er ikke før 3. året, så du har litt tid på deg da:)

Jeg fikk tidsplanen for dagen, først var det teori, så øvde vi oss på appelsiner og til slutt satte vi på hverandre. Det gikk bra for meg helt til læreren gikk litt bort fra timeplanen. Da måtte jeg ha meg en time-out, og den ene læreren fikk "hentet" meg inn igjen. Det var 2 til på kullet mitt som også slet, og fikk ekstra oppfølging. Jeg og en av de andre visste at vi kom til å slite så vi sa fra på forhånd, veldig flinke lærere på høgskolen i Akershus der altså, og så var det en til som fikk panikk underveis. Vi kom oss igjennom alle tre:)

Skrevet

De er forresten vandt til at noen av studentene har sprøyteskrekk.

Jeg jobber med mye utagering og trives veldig godt med det. Han ene har også en sykdom som gjør at vi må sette sprøyter daglig og jeg har ingen problemer med det nå.

Skrevet

Da kan jeg nok bare glemme det. Uansett så tror jeg ikke at jeg kommer til å klare å sette en sprøyte, blir dårlig av å se en sprøyte på tv, så det er virkelig ille!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...