Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp - går snart på helsen løs dette... gutten min vil ikke sove lengere enn til 430 da er det morgen! Nytter ikke å legge ham tidlig/sent - lange lurer/korte lurer på dagen! Hva kan jeg gjøre for å få ham til å sove lengere? Alle gode råd mottas med STOR takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd å legge han ned, si "det er natta", også gå ut igjen. Fortsette og fortsette til det er på tide å stå opp ?

Gutten min hadde en periode hvor han våknet tidlig. Her er det ikke morgen før kl. er 07 (grunnen til det er fordi han ikke er uthvilt før det).

Jeg gikk inn, sa "det er natta", gikk ut. Hjalp ikke det, gikk jeg inn igjen, sa ingenting, bare la han ned igjen. Etter noen runder og morgener med dette, skjønte han at det ikke var noen vits og sov lengere.

Gjest mamma'n til go'gutten
Skrevet

Har dessverre INGEN råd, men vil bare si at akkurat slik er min 21 mnd-ing også!! Og har alltid vært "slitsom" i forhold til søvn.. går snart av hengslene..Våkner 4.45 hver dag nesten han da, så får et kvarter mer;) Da han var mindre lot jeg han skrike en god stund og da sovna han, men nå nytter ikke det lenger.. Fikk tips her om å kutte dagsoving helt ut..skal kanskje prøve det..men gruer meg for han er jo helt utslitt kl.12..men det går seg kanskje til etterhvert hvis det fører til at han sover mer om natta..

Dette hjalp deg ikke stort, men kanskje en bitteliten trøst at flere har det sånn.. Veit hvertfall veldig godt hvordan dette føles! Får snart sammenbrudd jeg!! STOOOOOOOR klem til deg og masse masse lykke til med at det går seg til snart! Blir klokka seks, eller rett før seks så er jeg i strålende humør med en gang jeg! Så krever ikke mye heller synes jeg...

Gjest mamma'n til go'gutten
Skrevet

Hvor gammel var han da? Dette funka nemlig før på min sønn (da han var under 1 år og litt over) men ikke nå!

Skrevet

Takk for svar jenter :-) Vel i dag sov han faktisk til 445 - joy!!!! Jeg prøvde å si til ham at det var natt osv - men nyttet ikke.... Men tror jeg skal prøve det videre fremover - han skjønner så mye at jeg blir så frustrert at han ikke skjønner dette... Det er ihvertfall "fint" å høre at andre opplever det samme - føler meg ikke så alene . men skulle jo ønske at det ikke var tilfelle.

Skrevet

Vi har også hatt det slik en periode. Mini her er 16 mnd.

Han våknet også før 5, men da satt vi ved siden av sengen og koste på han, la oss i gjestesenga på soverommet hans sammen med ham, eller la han i vogna og trillet.

Noen dager gråt han, andre dager bare sutret han, men når vi er der sammen med han er han jo trygg, så da får det bare gå. (Synes ikke at barn skal gråte...)

Med dette "viste" vi kroppen hans at natta varer til 6, slik at han etterhvert ikke våkner før det.

Er ikke sikkert at det hjelper for dere, men det kan jo være verdt å prøve det?

Jeg vet jo med meg selv også at blir jeg vant med å stå opp ett visst klokkeslett, så våkner jeg omtrent da. Vekkeklokke eller ikke.

Lykke til! Vet hvor slitsomt det er !!!!!!

Skrevet

Det funket før han fylte 1 år og funker enda (15 mnd nå).

Men jeg er ganske streng på det med soving, holder ut kampen når det kommer til det. Har erfart at hvis jeg har gitt meg, så er han kjempe grinete ved frokosten og vil legge seg igjen med en gang etter frokosten.

Men dere som har barn som våkner før 5 om morgenen. Er de ikke stuptrøtte ?

Altså, noen trenger jo mindre søvn enn andre. At gutten min trenger 12 timers søvn om natten, bør ikke nødvendigvis bety at deres barn trenger så mye søvn ?

Var i hvert fall det eneste tipset jeg hadde til dere. Mulig jeg kommer til å slite med det samme når gutten min blir eldre, og sitter her like frustrert som dere.

Skrevet

her et et råd som ei veninne av meg brukte med stor suksess. Sett en alarm klokke inn på soverommet hans og still alarmen inn på ca 5 min etter at han pleier å våkne,altså kl 0435 første dagen. Når han våkner lar du han styre på til klokka ringer,men når klokka har ringt går du smilende inn på rommet hans tar han opp og begynner dagen. Så annenhver dag stiller du alarmklokka 10 min frem og går ikke inn til ham før klokka har ringt. Etter noen dager skjønner han at dagen ikke starter før klokka har ringt. Etter 14 dager har du dermed greid å forskyve morningen til med litt over en time,holder du ut en uke til skal du se han sover til kl 07.men forskyv ikke lengre enn du forventer at han sover. Altså ikke sett klokka på 0930 og tro han sover så lenge,da er opplegget ødelagt.Får du han til å sove til 07 trur eg du skal være fornøyd.Små barn er ofte morgenfugler av natur.Det er mitt råd. Absolutt verdt et forsøk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...