Monajenten Skrevet 23. juli 2007 #1 Skrevet 23. juli 2007 Kjæresten min har en forferdelig tannlegeskrekk. Han har slitt med noen vonde tenner i lengre tid, men klarte ikke å gå til tannlegen. Fikk nærmest panikk bare av tanken. Til slutt gikk han med på å dra hvis han fikk lystgass. Dette var i forrige uke. Jeg ringte til en tannlege med lystgass som selvfølgelig var på ferie, men de hadde noen beroligende tabletter som enkelte fikk. Det var ingen tvil om at han kunne få en sånn. På vei ut hadde han det helt forferdelig stakkar, sa at han egentlig bare hadde lyst å stikke av, og hadde det helt jævlig inni seg. Men han kom seg til tannlegen og det gikk forsåvidt greit. Helt til han fikk vite at to tenner burde byttes ut og det vil koste 50 000,-......... Nå er han bare helt nedfor og klarer ikke ta seg til noenting. 50 000,- er mye penger som vi IKKE har......syns det er helt sykt at det koster såpass mye. Er sikkert umulig, men finnes det noen ordninger for disse tingene hos NAV? Finnes det muligheter for å få dekket sånne ting?
Gjest ->>- Skrevet 23. juli 2007 #2 Skrevet 23. juli 2007 Nei. Bare sosialen. NAV kan dekke tannskader i noen tilfeller, men de skal være langt mer ekstreme enn disse, eller skyldes spesifikke diagnoser (som stort sett dreier seg om kroniske tilstander som medfører tannkjøttplager). Et forslag om dere bor i østlige deler av landet kan være å kontakte tannlegeutdanninga ved UiO - de utfører en del gratis tannbehandling på kasus de trenger øving på, men jeg ser jo at dette kanskje ikke er optimalt for noen med tannlegeskrekk.
Monajenten Skrevet 23. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 23. juli 2007 Hmm, nei det er kanskje ikke det lureste alternativet. Han har skikkelig skrekk, får helt vondt av ham... Så man kan kontakte sosialkontoret altså? Han har for øyeblikket ikke jobb, fikk sparken av urettmessige årsaker. Kan det være gjeldende hos sosialkontoret?
Pysa Skrevet 23. juli 2007 #4 Skrevet 23. juli 2007 Ta en tur til Russland, Thailand eller et annet sted med gode tannleger. Da får dere en liten ferie samtidig. Det burde jo være mulig å finne på nettet hvilke klinikker som er trygge.
Monajenten Skrevet 23. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 23. juli 2007 Oiii så det er billigere altså? Hmmm..
Gjest ->>- Skrevet 23. juli 2007 #6 Skrevet 23. juli 2007 Jepp. Mye billigere. Når du snakker femtitusenkronersklassen vil det klart lønne seg nærmest samme hvor du drar. Mexico og Thailand er steder med velrennomerte private klinikker som ordner slikt.
(¯`·._.·Minna Carita·._.·´¯)™ Skrevet 23. juli 2007 #7 Skrevet 23. juli 2007 Du kan få dekket det via det offentlige hvis han har psykiske problemer med det! Da må det gå via søknad fra tannlege med attest fra lege om at han virkerlig sliter psykisk pga tannlegeskrekk. Venninna mi fikk dekket det. Hun fikk behandling under nakose ved offentlig sykehus!
Monajenten Skrevet 23. juli 2007 Forfatter #8 Skrevet 23. juli 2007 Har du peiling på hvor på nettet man kan finne ut av hvilke klinikker som er godkjente? Snakket nettopp med mamma og hun sa ett eller annet om noe "tannlegeturer". Vet du noe om det?
Monajenten Skrevet 23. juli 2007 Forfatter #9 Skrevet 23. juli 2007 Åhh? Den attesten kommer han til å få uten problemer! Er det NAV det skal sendes til da? Takk for svar alle sammen, dere er supre!
Gjest ->>- Skrevet 23. juli 2007 #10 Skrevet 23. juli 2007 Godkjente av hvem da? De fleste operative klinikker vil være godkjente av sitt lands myndigheter, de færreste av norske. Jeg har vært til tannlege i både Bangkok og Mexico by, men bare for vanlig småtteri, kan'ke si jeg husker navnet på stedene. Men begge var private og utmerkede. Er vel egentlig bare å plukke seg et land og spørre på expat-fora for vedkommende land.
(¯`·._.·Minna Carita·._.·´¯)™ Skrevet 23. juli 2007 #11 Skrevet 23. juli 2007 Ja, hun gikk først til legen sin og fikk attest. Hun prøvde beroligende tabletter + samtaler hos fastlegen først. Så gikk hun til tannlegen sin og fikk tannlegen til å søke henne inn for narkosebehandling ved offentlig sykehus. Det tok 2-3 mnd fra hun søkte til hun var inne til behandling. Betalte bare vanlig egenandel på polikrinikk (Tror det var 240 kr) Jeg vet det 100% sikkert fordi jeg var med henne. Hun var veldig glad for det tilbudet. Hun har gjort dette to ganger. Første gangen var vel 8 år siden tror jeg.
Monajenten Skrevet 23. juli 2007 Forfatter #12 Skrevet 23. juli 2007 Men kan han få dekket så høye beløp?
(¯`·._.·Minna Carita·._.·´¯)™ Skrevet 23. juli 2007 #13 Skrevet 23. juli 2007 Ja det vil jeg da tro. Skulle ikke være noen begrensning der. Tror behandlingen hennes ville kostet ca 25 000 hos vanlig tannlege. På offentlig sykehus skal det jo ikke betales annet en egenandel.
ana baroma Skrevet 23. juli 2007 #14 Skrevet 23. juli 2007 http://www.nav.no/page?id=372 Du kan jo lese litt her:) Ellers ville jeg hjulpet han ved å ringe til tannlegekontoret og få info om dette problemet. Når man har tannlegeskrekk er det kanskje ikke så lett år eise til utlandet for å få behandling heller... Jeg ville aldri gjort det, og jeg har nå fått bukt med den verste angsten for boring og slikt... Nå er angsten for regninga verre egentlig.
Monajenten Skrevet 23. juli 2007 Forfatter #15 Skrevet 23. juli 2007 Ok såpass. Ja da er det jo håp for han også! Tusen takk for svar.
Monajenten Skrevet 23. juli 2007 Forfatter #16 Skrevet 23. juli 2007 Ja du har nok rett i det. Hadde selvsagt vært greiest om det var noe som gikk an å få dekket her hjemme. Takk for svar!!
1881 Skrevet 23. juli 2007 #19 Skrevet 23. juli 2007 Evnt i verste tilfelle, tegne en reiseforsikring så får han akutt tannsmerter på ferie og da vil det i så fall dekkes av forsikringen. Men om han får lystgass det kan jeg ikke svare på! Men 2 tenner og 50000?? Da tror jeg at jeg hadde vurdert trekking om det ikke er fortenna det er snakk om!
Gjest Skrevet 23. juli 2007 #21 Skrevet 23. juli 2007 tannlegehøgskolen er biligere, vel? men kanskje ikke enkelt for en me tannlegeskrekk...??
Monajenten Skrevet 23. juli 2007 Forfatter #22 Skrevet 23. juli 2007 Nei, det er der jeg stusser litt. Skal se om jeg får undersøkt litt rundt. Takk jenter:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå