Gjest Skrevet 23. juli 2007 #1 Skrevet 23. juli 2007 Jeg har for en tid siden skrevet en del om min far og mine problemer både med og på grunn av ham. For noen uker tilbake var jeg lykkelig og lettet. Jeg hadde satt ned foten, stoppet pengestrømmen og virkelig sagt fra. Men jeg gjorde en avtale for en god stund tilbake. Om at han skulle få depositum og bil av meg. Depositumet har jeg brukt til å betale kommunale avgifter for over et år som han ikke hadde betalt. Bilen sa jeg ingenting om og nå har jeg kikket på biler. Sånn i 20 000 kr klassen. Han kom i dag, kjørende i MIN bil. Nr 2 i rekken forøvrig, den forrige kjørte han til den måtte vrakes i våres. Ikke at det er relevant. Men han kunne tenke seg en bil i klassen 80 000! Jeg har akkurat fått lån til å pusse opp huset mitt, som han har bodd mer eller mindre gratis i de siste 5 årene. Han har også brukt opp alle sparepengene mine, lillebror sine og morfar sine, i tillegg til 50000 fra farfar. Hva gjør jeg nå? Det logiske svaret er selvfølgelig å bare si nei. Men på den annen side, jeg har bare lillebror og pappa. Embla har kun en besteforelder i dette landet. Svigers bor i utlandet. Og jeg er jo glad i pappaen min. Jeg er bare så usannsynlig lei av at han bruker meg for alt det er verdt! Tyner meg for både penger og samvittighet. Trodde liksom det var slik at foreldre skulle hjelpe barna med penger og ting jeg, ikke omvendt.
fiona71*2pp Skrevet 23. juli 2007 #2 Skrevet 23. juli 2007 Huff lei situasjon.. Å har dessverre ikke nån gode råd å komme me. Skjønne så sykt godt ka du mene. Har akkurat samme problem me mora mi. Ho e jo da vel å merke periode alkoholiker, men det e mas om peng og alt mulig til enhver tid. Ikke det at ho mase tulling heller, men det e måten det blir sagt på, og spurt, som gjør at det stikk langt inni sjela og samvittigheta. Har ikke tall på kor mye peng æ har sendt til ho de siste åran, bet reiser, husleie, mat, osv osv. Vet og at det går an å si nei..men det går til syvende å sist bare mer utover mæ sjøl. Håpe du finn utav det iallefall, og at pappan din senke ønskan sine litt. Men som sagt, kan dessverre ikke hjelpe, for æ e oppvokst på dårlig samvittighet overfor moder`n, og kaste nesten peng etter ho til tider for å få fred.. Huff...stygt å si.
Gjest Skrevet 23. juli 2007 #3 Skrevet 23. juli 2007 Du skriver det jo bra da, kaste penger etter for å få fred... Det er sånn jeg føler det også, for det er mye lettere å gi ham pengene enn å si nei:( Men gjør jeg det denne gangen så får jeg ikke byttet gulvene i huset, noe som sårt trengs. Da har jeg ikke nok. Resten går til helt elementære ting som burde vært velikeholdt når han bodde her. Knuste vinduer, hans regninger, isolering av suta, maling der hvor det flakker av, nye takrenner og nye vindskier etc. Skjønner ikke hvordan han faktisk kan "kreve" noe sånt av meg i det heletatt, og det har jo pågått lenge. Ikke er han alkoholiker heller, det hadde nesten vært enklere! Da er man jo ikke helt klar bestandig... Tusen takk for svar Fiona:)
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 23. juli 2007 #4 Skrevet 23. juli 2007 Uff,dette hørtes ikke kjekt ut i det hele tatt.Du er i en veldig lei situasjon og hvordan du skal komme deg ut av den vet jeg ikke.Det er som du sier,du må bare si NEI,men det er ikke så lett det heller,det forstår jeg. Vet så lite om din far og deg.Hvorfor bor han hos deg?Jobber han osv. Uansett så håper jeg at det ordner seg for deg.Lykke til.
mammaentiltrulte Skrevet 23. juli 2007 #5 Skrevet 23. juli 2007 uff tillab. sender deg en stoooor klem. ikke lett dette her. vet hvordan det er å ha en pappa som ikke er helt som man skulle ønske. har ikke så mange gode råd. skjønner at du syntes det er fryktelig vanskelig å so nei til han. men på en annen side så kan du jo ikke la han utnytte deg til du ikke har noe mer igjen. du er jo verdens snilleste og det skjønner han. er ikke lett så si nei til pappaen sin, vet hvordan det er, er noe spesielt med pappaer. tror du ikke han vil være der for dere om du sier til han at han ikke kan få en så dyr bil?
Gjest Skrevet 23. juli 2007 #6 Skrevet 23. juli 2007 mamma til stor og liten; han bor ikke her lengre, har kastet ham ut når vi flyttet inn... (heldigvis) Og han jobber men trekkes mye i lønn for tidligere tja, eskapader. Og Kemneren kommer man ikke unna. Egentlig har han mer enn nok penger, han er bare elendig på å bruke dem! Men tusen takk for svar! mammaentiltrulte; Jeg vet jammen ikke, har gitt opp å skjønne meg på fyren for lenge siden:p Han har heldigvis gått igjen nå, så jeg slipper å forholde meg til det i skrivende stund:)
Bleikfeit.no Skrevet 23. juli 2007 #7 Skrevet 23. juli 2007 Har ingen gode råd dessverre, men det som slår meg er at du må ha et enormt stort og varmt hjerte!
ScaryMama Skrevet 23. juli 2007 #9 Skrevet 23. juli 2007 Ikke gøy, Tillab, stor klem til deg! Ikke lett å være så snill som deg vettu;)
selfangerkjerringa Skrevet 23. juli 2007 #10 Skrevet 23. juli 2007 Ikke søren om du kjøper bil til ham for 80 tusen! Du kan få kjøpe passaten min til 20 000. Syns ærlig talt han skal være glad du i det hele tatt kjøper bil til ham.
selfangerkjerringa Skrevet 23. juli 2007 #11 Skrevet 23. juli 2007 ps: jeg signerer alle de andre her, du er ei utrolig flott og snill jente, dessverre er det ofte sånne som blir utnyttet... ikke glem deg selv oppi alt, vennen
Gjest Skrevet 23. juli 2007 #12 Skrevet 23. juli 2007 kjære deg, det er klart det burde være sånn at foreldre hjelper barna og ikke omvendt. jeg vet selv hvordan det er når det blir andre veien...det er ikke så mye man får gjort med det og det kan til tider være sårt, men du kan i hvertfall la være å gi ham en bil til åtti tusen. gi ham en bil, dersom du har lovet det, men 20 000 burde da holde i massevis. selv om pappan min kan være et mas til tider hadde han blitt glad for det gitt
Gjest Skrevet 23. juli 2007 #13 Skrevet 23. juli 2007 ka-ping, den trenger jeg ikke, for han har passaten min til samme verdi akkurat nå God smak på bil du:p Hihi... Min er blå, hvilken farge er din? Jeg har igunn, i samarbeid med søsteren hans som synes dette er helt på trynet, kommet frem til at vi bør kontakte en advokat. Pappa mener han har krav på noe av arven etter mamma (brukt opp alle pengene, kjørt i stykker bilen, men huset står jo her, verdt 1 mill mindre enn det burde grunnet manglende vedlikehold) De skilte seg i 87, hun kjøpte dette etterpå og bygget på. Men han har jo gitt henne penger. *sukk* Men da blir det advokat på oss. Gruer meg litt men vet jo at jeg har loven på min side. Igjen jenter, tusen takk for svar.
Gjest Skrevet 23. juli 2007 #14 Skrevet 23. juli 2007 Tingelingen; jeg har jo lovet, men avtalen var at han betalte på huset fra okt til juni, så skulle vi ta over da. Men i mars ville han flytte så vi sa det var greit, og flyttet, men måtte jo betale på leiligheten til juni da. Og når vi hadde bodd her en stud og regningene begynte å tikke inn, viste det seg at han ikke hadde overholdt avtalen, han hadde ikke betalt hverken strøm, telefoni, internett, avdragene på lånet (ca 30000) og ikke kommunale avgifter. Så jeg fikk strømselskapet på døra som skulle stenge strøm, tv, internett osv, Og kemneren som ville tvangsselge huset. Så da måtte jeg ut med noen lapper der. og staig er det mer jeg må betale, dukker opp noe nytt hver uke. Men synes liksom det er nok nå, han har jo brukt opp alle sparepengene våre, lånte penger fra morfar, som jeg har lånt for ham for han turte ikke spørre. Så morfar vil vel ha tilbake de 75 000 også etterhvert. Nei, nå sporet jeg av. Jeg er av den mening at han burde prise seg lykkelig for at jeg låner ham min bil nå og at han kan få en annen eller bare penger til å kjøpe selv... Grrr, jeg er lei den mannen. Men som skrevet lengre oppe her, har kommet frem til at advokat er det rette for oss. Da får jeg liksom satt et punktum. Og det er jo det jeg vil.
Gjest Skrevet 23. juli 2007 #15 Skrevet 23. juli 2007 Såpass ja, da høres det absolutt ut som om han har misligholdt sin del av avtalen :/ Han burde skysse dine hender av ren takknemlighet for at du er så overbærende med ham... Etter omstendighetene er vel advokat det rette ja, huff, du skal se det ordner seg og om et år sitter du forhåpentligvis og smiler av det *trøsteklemmer*
Gjest Skrevet 23. juli 2007 #16 Skrevet 23. juli 2007 Håper det:) Tipper det ordner seg uansett. Det gjør jo som regel det. Og dersom det skulle komme frem til at han skal få en eller annen sum, kan vi jo bare motregne det på alt han har brukt allerede. *skimter lys i en eller annen horisont* Glad jeg har DiB så jeg får blåst ut litt jeg, ellers hadde dette aldri gått bra:p
selfangerkjerringa Skrevet 23. juli 2007 #17 Skrevet 23. juli 2007 *klemme på tillab* ps: gammelpassaten min er sølv, nypassaten min er RØØØD
Gjest Skrevet 23. juli 2007 #18 Skrevet 23. juli 2007 Ny?!?! NY?!?! SVIKTER du meg i ELENDIG VRAK bil kategorien?! *griiine* (nybilen min er mattsort, med SVÆRE hjul og enda større testosteronnivå!)
mammatilpia Skrevet 23. juli 2007 #19 Skrevet 23. juli 2007 Hei, så trist at han ikke tar bedre vare på seg selv og familien sin. Håper han er snill med Embla? Noen (beste)foreldre klarer man seg best uten. Ikke moro, og svært dyrt med advokat også. Håper han forstår at det bare kommer til å ødelegge for han, hvis han presser så hardt at du kutter kontakten. Det er ikke morsomt å sitte alene på julaften osv. Jeg tror du må være sterk og si nei til flere utlegg økonomisk. Skriv ned alle argumentene og overbevis deg selv, slik at du kan svare nei med god samvittighet. Vet det ikke er lett, vi har lånt ut kr. 50000,- til en alenemor i familien, og vi håper at vi får de tilbake til vi skal pusse opp kjøkkenet.
Gjest Skrevet 23. juli 2007 #20 Skrevet 23. juli 2007 Han forguder Embla. Og han er egntlig en veldig flott mann, han er bare ikke så flink i papparollen og heller ei med penger. Men han er en veldig god venn, samtalepartner osv. Dyrt men verdt det tror jeg med advokat. Håper det kan fikse ting uten at vi trenger å bli uvenner... JEg har alle argumentene, har vært gjennom lista, men det virker ikke som han skjønner. *sukk* Men det ordner seg vel til slutt... Håper dere får igjen deres penger. Lykke til med videre oppussing!
selfangerkjerringa Skrevet 23. juli 2007 #21 Skrevet 23. juli 2007 tillab: det elendige vraket står til salgs... har du virkelig ikke fått med deg at jeg har kjøpt RØD bil? Fiiiiine bilen! Rød! JEG har kjøpt den helt alene faktisk, og stolt er jeg også! er ikke så veldig ny da... 98-mod... men ny nok for meg
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2007 #22 Skrevet 23. juli 2007 Tillab...du heter Tilla? Inmari fint navn..sjelden. Hadde ei barndomsvenninne som het det. Aldri hørt om andre som heter det...nå har jeg en gutt i magen, ellers hadde Tilla vært et super aktuelt navn!!
Gjest Skrevet 23. juli 2007 #23 Skrevet 23. juli 2007 Jepp:) Og takk! Det er etter oldemor (som forøvrig lever ennå...) Lykke til med lille i magen og takk for hyggelig innlegg i natten:)
mammatilpia Skrevet 23. juli 2007 #24 Skrevet 23. juli 2007 Min erfaring er at advokater kan rote til ting isteden for å rydde opp. Når man engasjerer advokat på begge sider kan de gå i hver sin skyttergrav. Men kanskje dere kan ta med din far til advokaten og sette opp en gyldig avtale? Kanskje han har feiltolket loven, og et besøk sammen kan rydde opp i dette? Håper han forstår at døtre ikke skal forsørge foreldrene sine. Min bestemor er enda bitter på sine foreldre (de har vært døde i over 40 år) som hele tiden tagg penger til hennes 8 yngre søsken. Fikk du meldingen som jeg sendte ang. oppussing? Var noe rart med dib, så jeg vet ikke om den kom frem.
Gjest Skrevet 24. juli 2007 #25 Skrevet 24. juli 2007 Hadde ikke tenkt hver vår. Han har jo ikke råd til det. Tenkte som du foreslår også, å gå dit og sestte opp en avtale. Etter loven har han nok ikke krav på noenting. Han betalte feks aldri barnebidrag for oss barna når han gikk fra mamma. Hun var også for snill til å ta det videre. Samt at han ikke var gift med henne når hun kjøpte osv. Og selv om de har vært samboende i flere år så var de heller ikke sammen når hun døde. Arveloven er (heldigvis) klar på det punktet. Dumme "din side" funker ikke så jeg får ikke sjekket posten dessverre. Så har jeg ikke svart så ligger den nok der og godgjør seg til Hannah får fikset det for meg. Har sagt fra til henne. *glede seg til post*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå