Gå til innhold

Dere som studerer, hvordan klarer dere dere økonomisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alene med min sønn på 2 år, jeg har kjøpt leilighet og har idag husleie + låne utgifter på ca 10 000 + barnehage på 2300. Jeg har i min nåværende jobb utbetalt ca 24 000 i mnd og klarer meg bra økonomisk. Er 24 år og har igrunn liten utdannelse, kun fagbrev. Har nå fått lyst til å ta mere utdanning, men lurer på om dette vil gå økonomisk. Hvordan gjør dere det? Har dere fulltidsstudie og ekstra jobb på kvelder? Det vil jo bli vanskelig med en liten 2 åring som jeg har det fulle ansvaret for. Lurer egentlig bare på om jeg har mulighet til å studere eller om det vil ta knekken på oss økonomisk? Håper på tilbakemeldinger på hvordan dere klarer dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir å få utbetalt 18 000 to ganger i året, og 7100 de resterende 8 mnd i lån og stipend. I tillegg har jeg os på 9500 og dobbel barnetrygd og barnebidrag. Alt i alt kommer jeg på rundt 21000 i mnd, og selvsagt litt mer de mnd det er høyere utbetalt fra lånekassen. Så jeg vil si jeg blir å klare meg helt utmerket på den utbetalinga. Men mesteparten fra lånekassen er jo lån da pga os'en. Jeg blir ikke å ha noen ekstrajobb i tillegg for jeg har rett og slett verken overskudd eller barnevakt til det. Fulltidsstudie og fulltidsmamma er nok for meg.

og alt er bare ca tall ;)

Skrevet

Regnestykket ser slik ut;

Inn: Studielån/stipend, OS, bidrag, barnetrygd: 21000 pr mnd

Har ikke bil. Har regnet ut at jeg med telefon, strøm, barnehage(1000 pr mnd etter at 64% er dekket), reiseutgifter til barnesamvær (ca 800 pr mnd), mat, busskort, klær/sko osv - ikke kommer under 12000 pr mnd i utgifter. Og da lever vi en anelse stramt, men har det ok.

Har da ca 9000 igjen til boutgifter.

Skrevet

slik ser mitt regnestykke ut...

bb: 2600

bt: 2600 (inkl. småbarnstillegg)

kjøregodtgjørelse: 3800

pluss 6000 til bøker o.l nå til høsten

stipend søker jeg om, men usikker på lån.. regner med ca 2000 fra lånekassen pr mnd, har forstått det slik at 1000 kr vil men få i forsørgerstipend?

utdanningstønaden vil også dekke skolepenger, men det er jo ikke stort siden det er høgskole

ca 21000 pr mnd og tror det går bra.. men vil nok skaffe meg en ekstra jobb likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...