Mamma'n til Thias Skrevet 23. juli 2007 #1 Skrevet 23. juli 2007 Jeg fant ut i helgen at min mann (som er fra Finnmark) har et gudbarn. Og min mann er laaangt fra religiøs. Gutten han er gudfar for er 14 år nå og skal konfirmeres til våren. Når jeg ble døpt fikk jeg en gudmor. Det var min bestemor, hun tok av meg luen. Mamma forteller at gudmor/gudfar er personen/e som bærer barnet inn i kirken under prosisjonen og/eller som tar av dåpsbarnet luen. Bestemor fikk denne oppgaven fordi hun var den av fadderene som var sterkest i troen. Jeg har aldri før hørt noen som bruker gudmor/gurfar aktivt i hverdagen før jeg traff min mann og ble kjent med familien nordfra. Så nå i helgen spurte jeg han hva han hadde gjort - båret eller tatt av Mikael luen. Han lo og sa: "ingen av delene - hvorfor skulle jeg det?" Vi skal døpe vårt barn, fordi jeg er personlig kristen. Altså samme årsak som at vi er gift i kirken (det var ikke viktig for min mann) Jeg velger faddere med omhu, de må ikke nødvendigvis være kristne, men gode mennesker med hjertet på rett sted. Men dersom jeg skal velge gudmor/gudfar til mitt barn, vil jeg bære tradisjonen fra mine foreldre og besteforeldre videre, og velge noen som symbolsk vil være en kristen støttespiller i mitt barns oppvekst. Mitt barn står selvsagt helt fritt til å velge trosretning selv når han/hun blir større, bare så jeg har sagt det. Men jeg lurer derfor på et par ting... er det slik at enkelte steder har man det som tradisjon at gudforeldre og faddere er det samme? Jeg lurer nesten på om det er slik. ettersom min mann tar det for gitt at hans fetter, som vi er enige om som fadder, skal være gudfar? Jeg er ikke helt enig i det, og vil gjerne prate med han på en ordentlig måte om dette med faddere og gudforeldre. Men da vil jeg gjerne vite litt mer om de forskjellige tradisjonene.
ana baroma Skrevet 23. juli 2007 #2 Skrevet 23. juli 2007 Vi har det sånn at faddere er gudfar og gudmor alle som en:) Vi skal også døpe tulla siden vi er kristne, og velger faddere som er det også. Sterk i troen har ingenting med saken å gjøre, det er en subjektiv ting, og kan ikke sammenlignes fra person til person etter min oppfatning. Så vi skal ha 3-4 faddere og ingen fremheves spesielt. Lua kan stesønnen min få ta av dersom han vil det. Han skal ikke være fadder/gudfar siden han bare er 7 år. Så dette med at en av fadderne er noe gudfar-/mor, det har ikke vi i allefall:)
Gjest Skrevet 23. juli 2007 #3 Skrevet 23. juli 2007 vi skal ha 4 faddere også skal samboeren bære og jeg ta av lua... fadderene er "bare" faddere.
snehvit77 Skrevet 23. juli 2007 #4 Skrevet 23. juli 2007 Alle fadderene har den samme "posisjonen", og alle fadderne kalles gudmor og gudfar. Altså; faddere og gudforeldre er det samme....
petite fleur Skrevet 23. juli 2007 #5 Skrevet 23. juli 2007 Jeg har aldri hørt at faddere og gudforeldre er to forskjellige ting, men så er jo jeg også nordfra.... Jeg er gudmor/fadder på ei jente, og jeg hverken bar henne fram eller tok av henne lua. Jeg er heller ikke kristen. Likevel er jeg den av alle fadderene hennes (hun hadde 6) hun har best og hyppigst kontakt med.....Hun er snart 14 år og skal konfirmeres til neste år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå